När ska man lägga sig i?

P

Popkorn

Äsch. Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu. Men iaf. En kompis till mig har nyligen blivit ridfrälst och vill nu ha en ridponny.
Helst ett russ om jag förstått det rätt. Ett viktbärande sånt. Saken är att hon väger minst 65 kg om inte mer.

Jag personligen tycker det blir för tungt för en b-ponny viktbärande eller inte att bära en obalanserad ryttare på 65-70 kg flera dagar i veckan i alla gångarter. Men det kanske blir bra? Ska man lägga sig i och påpeka att det inte är rättvist mot hästen eller ska man bara strunta i det? Jag är ganska säker på att hon inte kommer lyssna ett dugg och det blir väl säkert tjafs bara. Därför tvekar jag, det känns onödigt att tjafsa om hon ändå inte tar åt sig. Hur skulle ni gjort?

Sv: När ska man lägga sig i?

Försök vara lite smidig. Säg att det är dumt att köpa ett russ eftersom hon snart kommer att bli för stor. Föreslå en connemara i stället. De är dessutom betydligt snällare än envisa russ ;)

Varför vill hon just ha ett russ? Det bästa är nog att fråga på ett bra sätt om hon inte vill ha en lite större ponny typ maxad c eller en d ponny så hon har nöje av ponnyn under fler år än med en b ponny, hur lång är hon? Säg nått i stil med att det är tråkigt att bli tvungen att sälja ponnyn om ca 1 år när hon vuxit ur b ponnyn, en större ponny kan hon rida och tävla i fler år. Prata lite om andra raser som kan passa tex new forest, conemara och kanske tinker.

Jag høll på med russ nær jag var yngre och fick læra mig att russen inte ær viktbærande, dom har før skør rygg och ska enbart ridas av barn.
40 kg ær lagom och absolut inte tyngre æn 50 før något russ!

Du kan nog vara lugn, vem skulle låta din kompis øverhuvudtaget provrida sitt russ om den bryr sig minsta lilla om hur den kommer å få det..

Detta var min första tanke med, vem säljer en häst som inte passar till blivande ägaren? Jag tror det kommer lösa sig. Men du kan ju kanske fråga om du får följa med och kika när hon tittar på kommande häst.

Du kan ju tipsa om hästar till salu som skulle passa henne att provrida :idea:

Svarar till alla.
Alltså hon är ju över 18 (kommer alltså inte växa ur hästen) och har hållt på med trav. Så hon har hästvanan, dock har hon nyligen börjat rida och vill därför ha en ridponny. Hon kommer inte tävla eller så, utan det blir bara ute i skogen. Hon är inte så lång, men väger desto mer. Nu när ni säger det så finns det förhoppningsvis ingen som säljer ett russ som ridhäst till en sån stor ryttare, så det kanske är bäst att låta bli att säga något. :)

Det där är ett dilemma det verkar inte vara så ovanligt att för tunga ,långa ryttare inte inser hästarnas begränsningar utan tycker att dom ska klara av det. Jag har själv fått talat om när tex en tjej red på våran lilla shettis och han kom tillbaka dyngsur av svett och vidöppna näsborrar helt slut va han tjejen som ridit är ca 169cm lång vikt vet jag ej normal stor men ändå man ska inte rida på hästar om man når ner till backen. Det var inte hon som skulle rida han heller det var systern till henne men dom hade "bytt" häst när dom var ute och red och hon tog det inte så bra när jag sa till på skarpen hon har ju ridit shettisar hos andra tills för några månader sen. Men jag tycker ändå att man ska säga till om man tycker att en häst inte håller för ryttaren det blir ju inte kul för den stakars pållen annars.

Visa en bild på en ryggrad och be kompisen att föreställa sig vad som händer med tornutskotten om hästen inte orkar hålla upp ryggen.

Jag tycker at du kan lägga dej i. Förklara snällt att ingen vettig kommer sälja en häst till henne som hon är för stor för att rida. Förklara att du säger det för att det är bättre att du som är hennes vän säger det än att någon annan säger det på ett elakt sätt.
Förklara för henne att du gör det för hennes framtida hästs skull och för att hon ska slippa dyra veterinär räkningar när hästen går sönder.
Om hon gillar just russens utseende så led in henne på new forest istället, de kan ha liknande utseende.

Jag tycker absolut att du kan säga som du tycker, för hästens skull! Och helst på ett sätt som kan tänkas få din vän att tänka om. Kanske hitta och presentera en ras som är spännande och passande (se, större). Du kan underlätta enormt för en ovetande ponny därute!

Svarar till alla.
Alltså hon är ju över 18 (kommer alltså inte växa ur hästen) och har hållt på med trav. Så hon har hästvanan, dock har hon nyligen börjat rida och vill därför ha en ridponny. Hon kommer inte tävla eller så, utan det blir bara ute i skogen. Hon är inte så lång, men väger desto mer. Nu när ni säger det så finns det förhoppningsvis ingen som säljer ett russ som ridhäst till en sån stor ryttare, så det kanske är bäst att låta bli att säga något. :)

Tror du hon kan ha i baktanke att kanske köra russet också eftersom hon varit travintresserad?

Annars, om det bara är så att hon vill ha en ponny att rida på, så skulle jag, som någon tidigare skrivit, tipsa om NewForet. Helt underbara ponnysar som även passar mindre vuxna. :)

Hon har redan ett russ som hon kör, och ett varmblod. Denna vill hon ha till ridning. :)
Till alla, jag ska nog lägga fram lite fint att ett russ kan bli lite litet så får det väl bli som det blir. Tack för alla svar!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
8 373
Senast: madde_84
·
Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 616
Senast: Alexandra_W
·
T
Övr. Hund Jag har två hundar som är olika som natt och dag. Vissa dagar är det tungt att ha en hund som inte är riktigt som andra. Periodvis så...
Svar
9
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka