När ska man klippa hästen?

A

alskarminponny

Hej! Vet ej om denna tråden har kommit rätt & vet att det finns många sånna här men hittar ingen med riktigt svar.

Jag undrar när man ska klippa hästen? Nu är de ju augusti, ska man klippa vid oktober/september, september/november? Eller ännu senare??

:laugh::)

Sv: När ska man klippa hästen?

Jag klipper min häst när hon behöver bli klippt, oavsett vad det är för månad. Senast klippte jag henne i Juni, för att hon hade för tjock päls för att vara ute i 30 grader.

Det finns som sagt inga "regler" på när man ska klippa hästen. Jag tycker själv att hästen ska klippas när pälsen hindrar den från önskad prestation. Sålänge hästen kan arbeta utan att svettas väldigt mycket så tycker jag att den kan få behålla sin päls.

Jag klipper när det behövs. Alltså när pålle börjar få för mkt päls, brukar märkas lite i träningen också att han tycker det är drygt. Brukar bli i mitten av okt. Och sen i slutet av dec igen om det behövs.

Jag tycker definitivt att man ska vänta med att klippa hästen tills den sätter vinterpäls, de flesta sätter runt oktober.
Det verkar gå något mode i att klippa hästar året runt, men det avråder jag starkt från. Klipper du hästen efter den börjat sätta sommarpäls rubbar du hästens pälssättningscykel och den kommer därför inte få någon "riktig" sommarpäls. Jag har tävlat ganska många hästar upp till msv klass i både fälttävlan och banhoppning och jag har ALDRIG behövt klippa någon häst på sommaren. Jag tror inte du kan hitta någon litteratur om hur du sköter din häst som förespråkar klippning året runt.
Klipp när vinterpälsen kommer.

finns inte så mkt regler när man ska klippa men jag vet att man ska inte klippa hästen då den fäller päls eller sätter päls :) klipp när du tycker det behövs kan bero mycket på väder också när man behöver klippa

Hej! Vet ej om denna tråden har kommit rätt & vet att det finns många sånna här men hittar ingen med riktigt svar.

Jag undrar när man ska klippa hästen? Nu är de ju augusti, ska man klippa vid oktober/september, september/november? Eller ännu senare??

:laugh::)

Det är ju olika var i landet man bor. Jag menar bor man i norra delen så kan man behöva klippa tidigare likaså gäller om man bor i södra sverige.

Du ser på hästen när den börjar sätta päls, och den blir svettig fortare än "vanligt". Klipp då.

Något jag aldrig gör, är att klippa ryggen. vill ha detta som skydd för lungor och muskler, som extra värme för hästen när det regnar och är kallt ute. Fastän det finns, ridtäcke osv. Men allt är som baken, delat.:angel:

Jag tycker definitivt att man ska vänta med att klippa hästen tills den sätter vinterpäls, de flesta sätter runt oktober.
Det verkar gå något mode i att klippa hästar året runt, men det avråder jag starkt från. Klipper du hästen efter den börjat sätta sommarpäls rubbar du hästens pälssättningscykel och den kommer därför inte få någon "riktig" sommarpäls. Jag har tävlat ganska många hästar upp till msv klass i både fälttävlan och banhoppning och jag har ALDRIG behövt klippa någon häst på sommaren. Jag tror inte du kan hitta någon litteratur om hur du sköter din häst som förespråkar klippning året runt.
Klipp när vinterpälsen kommer.

Hej! Tack för alla svar, ja det var det jag tänkte. Kommer klippa när hästen fått vinterpäls, annars blir ju inte sommarpälsen fin sen =)

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka