när ska man kastrera?

U

Uddatyp

nur har ja hört massor av olika svar så ja vet inte va som är rätt längre alls.
vovven är 8 månader nu och är i en hysteriskt jobbig period..men iallafall..vi ska kastrera honom men vissa säger att man kunde gjort de för 2 månadersen och sen säger nån annan att man ska vänta minst 2 månader till för att dom slutar växa när man kastrerar dom..

hunden kommer inte att växa mera på höjden..ytterst lite isåfall..klart att vovve kommer bli bredare o så, men ska man vänta tills hunden är könsmogen och redan är helt klar och redan har de jobbiga beteendet som man kastrerar dom för för att inte få om man säger så?

när är bäst att göra de?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: när ska man kastrera?

De slutar inte växa bara för att de kastreras. Däremot påverkas tillväxten eftersom tillväxtzonerna i rörbenen tar längre tid på sig att slutas om de kastreras innan de växt färdigt. Kanske något som är viktigast att tänka på inom raser med HD-problem då man vill störa tillväxten så lite som möjligt.

Prata med din veterinär.

jo de är ju vettisarna som säger olika hela tiden, därför ja är så förvirrad..
om man nu väntar och dom får in de här jobbiga beteendet som han håller på att få..försvinner de sen efteråt då eller får man kämpa för att få bort de sen?

Ju längre man väntar, ju större risk att oönskade beteenden befäst. Frågan är dock om kastreringen kommer ta bort de oönskade beteendena, det gör den ju inte alltid.

Min veterinär säger att man ska kastrera dom runt åtta månader.
Detta för att dom inte ska hinna få för mycket av hanhundsdriften.
Inte för att jag brukar kastrera mina hundar. Men en kompis till mig som precis beställt en blandning mellan 75 % rottweiler och 25 % labrador av min veterinär fick rådet att kastrera vid 8 månaders ålder om hon ville det.

Min syster kastrerade sin hane när den var flera år gammal och han blev helt underbar efteråt. Inget av det gamla beteendet har stannat kvar. Å han var HEMSKT jobbig innan.

Har själv funderat på det, ringde en veterinär som jag har förtroende och frågade när jag borde kastrera min.
Hennes version var att det var upp till individen. Om man tex har en hanhund som gärna muckar gräl så kan det vara lämpligt att kastrera kanske redan vid 6 månader, då hunden visar ett redan nu oroväckande (kanske fel ordval?) beteende. Däremot så finns det hundar som länge är väldigt valpiga, skygga och nervösa och dem tyckte hon var bättre att ge dem lite tid att mogna, kanske vänta till året, i alla fall inte innan första trotsen börjar synas.

Generellt sa hon att när hunden börjat testa föraren till hysteri är det dags att börja boka tid, likaså ska hanhunden ha börjat lyfta på benet (som enligt henne var ett tecken på att hunden är fysiskt vuxen) innan kastrering.

Alltså;
Ranghög hund tas tidigare än ranglåg.

Tycker själv det låter logiskt, men så kommer du få höra 5 olika versioner om du ringer till 5 veterinärstationer, jag håller mig i alla fall till denna :bow:

våran lilla hund är väldigt ranghög, men endå klok och lite försiktig mot hundar som morrar eller går på honom..då backar han direkt..men de börjar synas mer och mer av de här jobbiga som man inte vill ha.

däremot har han inte börjar lyfta på benet..ska man vänta endå då?
en vet. sa att vissa kastrerar innan dom börjar lyfta på benet för då skvätter dom inte överallt och kissar oftast allt på en gång..och de låter ju bra? tror ja?

Varför ska ni kastrera?

för att han inte ska gå till avel och de är skönt att slippa oroa sej för att han ska sätta på tikar eller så när man släpper honom, eller att han ska bråka med andra hanar.

sen inbillar ja mej att de är skönare för hunden att inte känna behov av att para sej eller så eftersom de inte kommer hända.

min vetrinär sa att jag om ja vill kastera nästa hund ska göra de så tidigt som möjligt gärna innan han hunnit blivit dumm å dryg!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 959
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 276
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 283
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka