När ska man kastrera?

M

Midi

Om man har en hingst, säg på 2-2,5 år, hur vet man då om det "kommer bli ngt av honom" och således värd att hålla som hingst? Jag har hört att man bör kastrera runt 3 års ålder. Ska man då åka på ngn kvalitésbedömning och se vad de säger?

Eller kasterar de flesta sina hingstar ändå? (alltså privatpersoner som inte är i klass med världsryttarna ;) )

Sv: När ska man kastrera?

Jag kastrerade min i mars,han vart 2 år nu i maj.

Jag vill/kunde inte ha hingst,så han fick bli vallack..

Sv: När ska man kastrera?

Det varierar nog väldigt men skulle tro att kulorna har rykt på flertalet innan de hunnit fylla 3år. Titta på asvh.se under hingstar där står det om bruksprov m.m

...du behöver inte vara världsryttare för att hålla hingstar men det underlättar nog att vara det när de visas.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 063
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur