När ska man gå över till Stång??

M

Mizze

Hej!

Jag har en snart 4 åring som jag nu rider med ett Billy Allen snaffle bit, jag undrar vilka riktlinjer man ska gå efter så man vet ungefär när man/hästen är redo för ett stångbett??
Förstår att det är individuellt för häst och så, men vill ha tips på vad man ska gå efter för att ta reda på det???
Tacksam för alla tips!! :banana:

Sv: När ska man gå över till Stång??

Hej!

Jag har en snart 4 åring som jag nu rider med ett Billy Allen snaffle bit, jag undrar vilka riktlinjer man ska gå efter så man vet ungefär när man/hästen är redo för ett stångbett??
Förstår att det är individuellt för häst och så, men vill ha tips på vad man ska gå efter för att ta reda på det???
Tacksam för alla tips!! :banana:

Tja, allt skall ju fungera på vanligt bett innan du går över, sen skall du ju själv känna dig säker på att rida med stång..
Vill du tävla så måste hästen ridas på stång efter det den fyllt 6.

Tja, allt skall ju fungera på vanligt bett innan du går över, sen skall du ju själv känna dig säker på att rida med stång..

Jag har själv inte ridit på stång men man måste ju börja någongång :smirk: jo jag vet att man måste rida på stång efter en viss ålder, tänkte därför att man bör ha hunnit "komma in i det" ett tag innan man börjar tävla på det.....:confused:
Jag läste i en western horsemen bok att det bästa var att börja med en pelhamstång så man kan använda både vanliga bettringen samt den med hävstångeffekt så övergår man senare till "helstång"...vad tycker ni om det?

Alltså han går bra med vanligt bett, men det vi har lite problem med är att han behöver sänka huvudet något mer.....:angel:
Annars så går han bra :p

Okej..
Det finns stångbett med en ring vid bettet och en ring längst ner på hävstången, börja med ett sånt, fäst en pelham stropp emellan ringarna och börja så.

En stång gör det inte lättare för dig att få honom att sänka huvudet, då har du lite arbete kvar innan stång.
Jag skulle böja rida över min häst 4½-5 års åldern.

Gör som d görs i USA .Där e som vanligt bett först ,sen e d en mellan period som rids på 2 rein (alltså både stång o bosal,för att få en skonsammare övergång.Sen stången...

Tillägg:Fast då sak man ha romaltygel annars blir d lite väl mycke tyglar när dom e delade..
Då har man 2 hela iallafall ..

Okey, men då vet jag att jag har lite arbete kvar och behöver inte ha så bråttom med att byta till stång:smirk:

Tack för tipsen! :bow:

ja när man ska till me stång e d enhands fattning förstås så d gäller att man kan styra hästen med benen o neckrein...

Även på WRAS-tävlingar på D- och C-nivå?

På d och c nivå spelar åldern ingen roll, då får du ha tränsbett oavsett:)

//Gilly

Rid med dubbla tyglar i början när du introducerar stångbettet för hästen. Då kan du välja själv mellan vanlig tränsbettsverkan och stångverkan.

*KL*

Har hört att det är när hästarna är sex.. Eller var det bara på tävling?

Vet en som rider sin fyraåring på stång...

:confused:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 507
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka