När ska man avmaska?

Silkisif

Trådstartare
Skickade in träckprov i måndags, fick svar idag att ena hästen hade 30 EPG av lilla/stora blodmasken.

Bör jag avmaska?

Sv: När ska man avmaska?

Vad hade den andra, hur många är de som går ihop? Hur ser hagsituationen ut? 30 EPG är minsta mätbara och borde normalt inte kräva någon avmaskning, men allt hänger på situationen just du har.

Du avmaskar ju bara de hästar som behöver oavsett hur hagfördelning eller annat ser ut.
Vi kan ha hästar i samma hage som har från noll-1000, då avmaskar vi bara den som har 1000.
Ska man börja maska alla bara för att en har så är vi ute på hal is med resistenta hästar.

Nej 30 behöver inte maskas.

Du avmaskar ju bara de hästar som behöver oavsett hur hagfördelning eller annat ser ut.
Vi kan ha hästar i samma hage som har från noll-1000, då avmaskar vi bara den som har 1000.
Ska man börja maska alla bara för att en har så är vi ute på hal is med resistenta hästar.

Nej 30 behöver inte maskas.

Samtidigt är det värt att veta hur hagbeståndet ser ut, hur hästen visat på proven tidigare och är avmaskad tidigare. 30 kan ju vara det värde som är nu men vid betessläpp har det stigit. Så att bara säga att det inte behövs nån avmaskning blir lite tokigt. Ingen avmaskning nu, men nytt prov innan betessläpp beroende på situation är mer lämpligt svar.

Andra hästen hade 0 på allt.
Däremot är inte hagen den största, och dessutom enbart belastad av hästar.

Han har haft en del mask tidigare... Betessläpp är inte aktuellt, dels för att jag inte vill låta dem beta hur som helst, dels för att uppstallningen inte tillåter det.
Det blir utökning av hagen när markerna torkat upp.

Nivåerna är ju olika beroende på hästarnas ålder, dvs vilka gränser som är acceptabla, för äldre är det "ok" med mycket högre värden innan avmaskning än tex hos unghästar och föl som väldigt lätt kan snappa åt sig mask.
Jag tog alltid träckprov innan betessläpp, hade någon för höga värden och behövde avmaskas så tog jag nytt träckprov efter ett par veckor så jag visste att vi rensat ut allt annars väntade jag till efter sommaren igen när det var dags för installning och hagbyte.

Alt om någon häst uppgav några tecken på ohälsa så togs träckprov också i förebyggande syfte

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 404
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 410
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025