När ska jag ge upp min COPD-häst?

prusiluskan

Trådstartare
Min häst har fått diagnosen copd, och jag har verkligen försökt det mesta för att få honom acceptabelt fräsch igen. Hittills har ingen medicin hjälpt honom (han har ingen som helst hosta, men mycket nedsatt kapacitet) någon längre tid. Har försökt med andningsmask, koritson oralt och i spruta, med slemlösande Ventipulmin i mängder, med alger, jag har byggt om hela stallet, ger hösilage, har torv, utökat utevistelsetiden, sopar aldrig när hästar är inne mm. Har försökt med alger - men han ratar dem.

Han är nu helt ur kondition, eftersom jag inte vågar kräva något arbete av honom (igår gick jag en liten runda med honom och fick nästan släpa hem honom). Men i hagen leker han med sin kompis, och kommer i galopp när det serveras mat. Han har alltid varit en slö häst, och det gör det ännu svårare att utläsa om han passar på att maska när jag är ute o skrittar honom eller om han verkligen är så nedsatt. Han har ingen bukandning, och veterinären är egentligen förvånad över att han är så nedsatt. Har tagit blodprover som visar bra/normala värden.

Känns så hopplöst. Någon mer som har en copd-häst som inte hostar? Funderar på att åka och göra ett belastningstest på honom, men får lite panik över att behöva se resultatet.... Söker min veterinär, får väl se om hon har någon sista utväg. Dessvärre sa hon att den senaste kortisonkuren var det sista som fanns att prova :cry:

Sv: När ska jag ge upp min COPD-häst?

Usch vad jobbigt:cry:! Har du provat att ha honom helt på lösdrift - ute dygnet om? Förstod det som att han står inne på natten?

Vad jag har förstått så mår dessa hästar bättre av motion - ökad hjärtlungkapacitet och andningsarbete som också hjälper dem att få upp slemmet från luftvägarna. Blir han tungandad när ni är ute?

Min pålle hade mkt besvär förra året. Nu rids han dagligen för att hålla honom i kondition. En liten galopp får alltid igång honom, han kan också verka lite trött i början av ett ridpass. Har aldrig förstått om det är p g a att han inte vill eller något annat, eftersom han piggar på sig när han får komma ut! Han har ingen tung andning och orkar både hoppa och vanliga dressyrpass. Ibland har jag trott att han "fejkar" för att han är uttråkad, men...:confused: Summan av kardemumman: han blir piggare ju mer han rids!

Ja, han står inne på natten, men jag har tagit bort hans fönsterrutor + att det är en halv vägg öppen upp till taket, dvs det är som en utebox. Men lösdrift är faktistk något av det enda jag inte har testat. Det är synd att han verkligen älskar sin box...

Låter precis som min häst. Jag försöker hålla honom igång, och vissa dagar är han nästan precis som vanligt och orkar hålla igång. Men så kommer det helt plötsligt en dag när det är som om han går in i en vägg. Oftast är han trött i början av rundan (han har alltid försökt maska i skritten), för att sedan bli pigg när han travat och galopperat en liten stund. Men sen tar det liksom stopp, och det känns som om handbromsen är i.

Det är en sån fin gräns mellan att han är pigg tills han plötsligt "tar slut". Jag rider alltid mycket försiktigt, och aldrig några långa rundor.

Det där med att misstänka att hästen "fejkar" - precis så har jag det. Igår när jag tog ut honom på en promenad var det som om han höll på att dö av tristess. Han andades inte tungt, men var heller inte vaken. Såg mest matt ut. Men när jag släppte ut honom i hagen började han genast att småbitas o gnabbas med sin hagkompis. Käns så hopplöst!!!!! :confused:

Ja, han står inne på natten, men jag har tagit bort hans fönsterrutor + att det är en halv vägg öppen upp till taket, dvs det är som en utebox. Men lösdrift är faktistk något av det enda jag inte har testat. Det är synd att han verkligen älskar sin box...

Prova med lösdrift, man vet ju aldrig, han kanske inte tål att stå på torv? Hoppas verkligen det löser sig för er! Min tjej har också COPD så jag vet hur jobbigt det är - och då har hon ändå full ridbarhet och är i princip symptomfri just nu. Men att hela tiden gå och oroa sig för att hon ska börja hosta är inte kul...

Fabrol hade ni provat också eller?
Jag har gett min häst en timjan/anis-kur några gånger när hon börjat hosta. Hon har slutat efter det, men jag vet ju inte om det var huskuren eller nåt annat. Fick iaf receptet här och tydligen har det hjälpt andra mycket.

Jag har märkt att hon blir lite sämre av att vila också, men sen vill man ju inte överanstränga dem om de verkar må dåligt heller, så det är ett dilemma verkligen...

Har ni gått ner med kamera och sett hur han ser ut inuti eller har vetten gett honom diagnos COPD och medicin ändå?

Om inte diagnosen är säkrad genom endoskopi så kan det vara annan sjukdom hästen har som ger samma symtom, men ingen hosta.

Likaså om hästen leker om dagarna med sin kompisar så tar orken slut och räcker inte till för jobb också. Likaså kan hästen tycka det är tråkigt eftersom det inte händer nåt på era "träningar" så att den känner sig onyttig och åt det deprimerade hållet.

Sitter i samma båt som dig, men kommit en bit på vägen åt rätt håll.

Senast ändrad:

Kolla på www.hippok9.nu där finns det en massa örter som kanske kan hjälpa!!! :banana:

Jag skulle föreslå lösdrift för då får hästen göra som den vill...:bump:

Lycka till!!!!:p

känn efter men enligt mina erfarenheter så mår hästar med de problemen bra av att röra på sig. en i mitt stall hade en häst med COPD och han mådde bättre av att stå på halm.

HEJ! vi har en b-ponny som oxå har copd, har varit illa några gånger, hittat henne liggandes i hagen och knappt fått henne på fötter, men men efter några dagar med ventopulmin så e hon pigg. hon äter allt kraftfoder blött, ensilage, ute så mycket som möjligt. hostar nästan ihjäl sig om hon får ett mål vanligt hö. annars ingen hosta alls.

det kändes som om hon var deppig,sur och grinig, jag blev rekomenderad ett foder från dr schaette det hette risefibre nånting och sen ger jag henne vorlabergs oxå från schaette, det första e helfoder som även visat sig ha en liten anti depp.. funktion, och det sist nämnda är för host eller hästar med andningsproblem. foder med mycket örter i. vår ponny mår jättebra av detta fodret, ser bättre ut i kroppen, gladare (man kan ju inbilla sig) men det känns som det funkar. jag ska då även tillägga att vår ponny är långt gången i sin copd, bukandas även i vila, och har blåsljud på lungorna.

Jag vet att du har det jobbigt, man vill ju inte att dom ska lida.

Yes, vi har gått ner med kamera några gånger. Han är tydligen lite "lurig" eftersom han inte hostar (nästan aldrig i alla fall) och det är svårt att höra någon rosslighet i andningen, men ändå har han rejält med slem lååååångt ner i luftvägarna.

Farbrol som någon nämnde - yes, har provat det också.

Och hästen leker inga ystra lekar med sin kompis - han liksom tar några steg i galopp fast i slowmotion. När jag tittar på honom fritt i hagen ser jag en sjuk häst som ändå försöker röra sig. Fast det är så svårt - vissa dagar ser han pigg ut och har öronen framåt och är med på noterna. Jag försöker lista ut vilket väder som får honom dålig - men inte ens det är konsekvent. Fuktigt, regnigt väder borde vara dåligt för honom, men jag märker ingen riktig skillnad. Det enda som verkar konstant är att han blir värre sommartid (då han går ute hela tiden???).

Hade tänkt testa honom lite under ridning förra veckan, men storm och blötsnö satte stopp för det.

Usch, jag känner mig som en hästhypokondriker till slut - och har dessutom inget vidare förtroende för den senaste veterinären jag hade ute. Ska kontakta stationen och begära en annan veterinär för att få ett (antagligen) slutligt besked.

Ibland undrar jag om han helt enkelt har så tråkigt att han tappar all livsglädje. Han har alltid varit en riktigt seg häst, men absolut inte som nu. Många säger "rid honom som vanligt - försök kräva lite mer av honom", men det svåra är: hur kräver man något av en häst som inte vill? Det känns inte rätt att pressa en häst med nedsatt andning genom att ta på sporrar och driva på, så det går helt enkelt bort. Eftersom jag inte vet hur han egentligen mår finns ju risken att jag bara plågar honom.

Nåväl, blir till att åka iväg till klinik än en gång. Ekonomin blir lite körd i botten när man haft en sjuk häst i ca 3 års tid....

Alger - har testat det också men han tokvägrar att äta dem...

Om din häst inte lyckas hosta upp slemmet så låter det tyvärr väldigt illa.
Du skulle kunna prova ett örtavkok som fungerar bra på min häst men hon är inte i närheten av din i sin sjukdom (fullt presterande).
Jag ger henne anis, lakritsrot och timjan. Det fungerar slemlösande vilket gör att det blir lättare för hästen att få upp slemmet.
hippoK9 är ett dyrt ställe att köpa örter på det finns billigare alternativ .

Ja, det känns som om tiden rinner ifrån mig lite. Första tecknen på hans problem kom i samband med avställning (pga annan skada) och därefter har problemen avlöst varandra. I början var han i mycket god kondition, men efter en kullridning fick han en låsning i ryggen samt infl i en led och fick vila under ca 8 veckor. Efter en försiktig igångsättning började luftvägarna spöka, och då fick han en rejäl medicinkur och mycket försiktig motion under kuren. Efter igångsättning blev han åter tung i andningen, och pga att han gått tungt och felbelastat sig fick han kotledsinfl båda fram och fick behandlas, med medföljande konvalecenttid vilket tog ner konditionen ännu mer. Efter detta fick han fångpuls - återigen vila. Efter det har vi behandlat honom med olika "hosthäst"-mediciner, varav tre kortisonkurer. Så nu är han i sämre kondition än någonsin i sitt 16-åriga liv :cry:
Skönt att höra ändå att det finns copd-hästar som fungerar trots sin sjukdom, och precis som alla skriver så är det en förutsättning att man kan hålla dem i relativt god kondition för att öka syreupptagningen.

Att titta i endoskop är bra men säkrar knappast diagnosen COPD.
Att ta ett spolprov via endoskop o titta på celler säger däremot en del.
PL

Spolprov - är det samma som att ta upp slem och göra analys på? I så fall är det gjort på klinik, dessvärre.

Om det inte är så det går till - hur görs ett spolprov?

Nej det är inte samma sak. Man för ner en slag i lungorna och som jag förstod det spolar ner vätska som man suger upp direkt och på så sätt får man upp celler från lungorna dvs det är inte slemet man tittar på.

Liknande trådar

Hästvård Överallt läser man om hästar med diagnosen COPD som med en skvätt vitvinsvinäger eller en handfull alger blir symptomfria. Hur i hela...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 770
Senast: corre77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka