När ska elendet ta slut???!!!

S

snofflan

Vet inte om jag lagt tråden rätt men jag bara kände att jag var tvungen att skriva av mig lite och höra om det är någon annan än jag som jämt har otur?

Allting händer mig och min häst och då menar jag ALLTING!! Andra tycker att jag är löjlig och hittar på men jag menar, detta är saker jag inte kan hitta på.

Hästen reds in för snart ett år sedan och har ännu inte kommit upp i grundkondition. Helt OTROLIGT!! Gick bra i början och vi var "på väg" men sen kom sommaren.....och gräset.....och PANG så var hon smällfet! Så fet att det var ohälsosamt. Frågade stallägaren om jag kunde få byta till en hage med mindre gräs men icke....:mad: . Men så när sommaren led mot sitt slut fick jag äntligen en ny hage och tänkte "äntligen kan jag ta tag i allt på allvar". Sagt och gjort! Men vad händer......jo, då åker hästskrället på en förkylning!! Behandlas med sulfa (hippotrim) = hjälper inte. Behandlas ytterligare med sulfa = hjälper enbart mot snorighet men inte mot hostan. Behandlas i dubbla omgångar med sputolycin (stavas? = slemlösande) = hjälper inte. Åker till klinik och får luftvägarna undersökta och hon har en infektion i de övre luftvägarna men det ska inte vara så allvarligt men det måste ju givetvis bort. Ska behandla i 7 dagar med etacillin (pencillin im) + en omgång sputolycin till. Har nu sprutat henne i 5 dagar......då FRYSER pencillinet i kylskåpet :mad: :crazy: :cry: :( (fråga mig inte hur) så jag kan endast ge hälften av den dos hon ska ha. Och ovanpå allt detta så först när jag ska sätta kanylen så studsar den tillbaka igen (spänd muskel eller nåt :smirk: ) och sen när jag ska sätta den igen så sätter jag den fan i mig i ett kärl och måste sticka om ännu en gång.

Nu ska även tilläggas att i början av hela denna förkylningsbehandling så misstänkte vet. även ringorm på hästen i fråga. Skrapprov togs och skickades för analys och jag var ju helt skräcklslagen med tanke på smittorisken. Ca 4 veckor(!) senare fick jag provsvaret = negativt som tur var.

Nu har lilla hästen även dragit på sig en lite hårdare galla på ena bakbenet samt stora köttiga liggsår på bakhasorna. Alltså, det verkar verkligen aldrigf ta slut!! Allt detta har hänt på ca 2 månader och det är säkert mer därtill som jag bara har råkat missa.

Någon här som också har en förbannad otur jämt??
Själv funderar jag skarpt på att sälja hästen eftersom jag inte har nån som helst glädje av henne. Klart jag är glad av att ha henne men det är inte kul med alla utgifter som detta medför......och såkan jag inte ens rida henne :( . Misstolka mig inte nu för jag betalar verkligen hur mycket som helst för att min häst ska bli frisk men när det hela tiden avlöser vartannat så vet jag inte längre om jag orkar fortsätta......hela mitt självförtroende är i botten och jag vågar knappt längre spruta henne för jag är helt säker på att jag kommer att göra henne illa snart (och jag har sprutat mååånga hästar). Helt sjukt vad det kan sänka en......:(

Sv: När ska elendet ta slut???!!!

Vet inte om jag lagt tråden rätt men jag bara kände att jag var tvungen att skriva av mig lite och höra om det är någon annan än jag som jämt har otur?

Allting händer mig och min häst och då menar jag ALLTING!! Andra tycker att jag är löjlig och hittar på men jag menar, detta är saker jag inte kan hitta på.

Hästen reds in för snart ett år sedan och har ännu inte kommit upp i grundkondition. Helt OTROLIGT!! Gick bra i början och vi var "på väg" men sen kom sommaren.....och gräset.....och PANG så var hon smällfet! Så fet att det var ohälsosamt. Frågade stallägaren om jag kunde få byta till en hage med mindre gräs men icke....:mad: . Men så när sommaren led mot sitt slut fick jag äntligen en ny hage och tänkte "äntligen kan jag ta tag i allt på allvar". Sagt och gjort! Men vad händer......jo, då åker hästskrället på en förkylning!! Behandlas med sulfa (hippotrim) = hjälper inte. Behandlas ytterligare med sulfa = hjälper enbart mot snorighet men inte mot hostan. Behandlas i dubbla omgångar med sputolycin (stavas? = slemlösande) = hjälper inte. Åker till klinik och får luftvägarna undersökta och hon har en infektion i de övre luftvägarna men det ska inte vara så allvarligt men det måste ju givetvis bort. Ska behandla i 7 dagar med etacillin (pencillin im) + en omgång sputolycin till. Har nu sprutat henne i 5 dagar......då FRYSER pencillinet i kylskåpet :mad: :crazy: :cry: :( (fråga mig inte hur) så jag kan endast ge hälften av den dos hon ska ha. Och ovanpå allt detta så först när jag ska sätta kanylen så studsar den tillbaka igen (spänd muskel eller nåt :smirk: ) och sen när jag ska sätta den igen så sätter jag den fan i mig i ett kärl och måste sticka om ännu en gång.

Nu ska även tilläggas att i början av hela denna förkylningsbehandling så misstänkte vet. även ringorm på hästen i fråga. Skrapprov togs och skickades för analys och jag var ju helt skräcklslagen med tanke på smittorisken. Ca 4 veckor(!) senare fick jag provsvaret = negativt som tur var.

Nu har lilla hästen även dragit på sig en lite hårdare galla på ena bakbenet samt stora köttiga liggsår på bakhasorna. Alltså, det verkar verkligen aldrigf ta slut!! Allt detta har hänt på ca 2 månader och det är säkert mer därtill som jag bara har råkat missa.

Någon här som också har en förbannad otur jämt??
Själv funderar jag skarpt på att sälja hästen eftersom jag inte har nån som helst glädje av henne. Klart jag är glad av att ha henne men det är inte kul med alla utgifter som detta medför......och såkan jag inte ens rida henne :( . Misstolka mig inte nu för jag betalar verkligen hur mycket som helst för att min häst ska bli frisk men när det hela tiden avlöser vartannat så vet jag inte längre om jag orkar fortsätta......hela mitt självförtroende är i botten och jag vågar knappt längre spruta henne för jag är helt säker på att jag kommer att göra henne illa snart (och jag har sprutat mååånga hästar). Helt sjukt vad det kan sänka en......:(

Hej du... Det låter som att du har haft lite otur ja. =) men ge inte upp hoppet för hästen för det. Det finns nog de som har haft mycket besvärligare åkommor än så...

Har du ordnat en annan hage till hästen så är ju det problemet löst. =) Alternativt så kan du kanske vänta med att släppa din häst på betet tills de andra hästarna har betat ner det värsta? (vi har två st som får gå efter de andra hästarna i hagen, och ta det sista)

Infektionen kommer du säkert att få bukt med. =) och prata med veterinären och tala om vad som hänt med pencillinet så får du nog nytt för att slutföra behandlingen...

Men hur får hästen "köttiga liggsår" på haserna? Inte kan det väl vara liggsår? =/ I vilket fall så finns det ju skydd att köpa som går att ha även när hästen står installad..

Håll ut bara. =) Det kommer nog att ordna sig så småning om...
Hoppas det för din och hästens skull i alla fall..

Tack! Visst kommer det säkert att ordna sig så småningom men just nu så är det hela tiden något och vad jag än gör så känns det som att jag gör fel.

I det stallet som jag har hästen kan jag tyvärr inte låta dom andra hästarna beta av gräset först för sommar och vinterhagar ligger på olika sidor om huset och då blir min häst alldeles galen om hon inte får se dom andra..... :-/ I fortsättningen får hon gå i väldigt grässnåla hagar om det går bra för stallägaren. Hoppas jag kan byta stall för det är så himla mycket jidder i detta stallet om gud vet allt.

Liggsåren har jag ingen aning om hur hon kan få. Givetvis när hon ligger ner men hon har inte haft såååå stora förr utan bara lite grann på utsidorna av benet. Detta har bara helt plötsligt poppat upp från ingenstans denna veckan. Hon står på halm och jag strör väldigt mycket. Inte mer röra i boxen nu än vad det brukar vara. Har ett par hasskydd i mitt gamla stall som jag ska ta med men sist hon hade dessa satt dom bara nere vid kotorna på morgonen och det trista är att stallägarna inte kommer att ta av dom då utan bara släppa ut henne ändå....med hasskydd runt kotorna.

Visst är det många som har det mycket värre men just nu är detta fruktansvärt jobbigt för mig! Mycket annat också som spelar in.... :-(

Men jag blev himla glad över att det i alla fall var nån som hörde av sig så snabbt! Behöver lite peptalk just nu för att kunna se ljuset på andra sidan :-)

Ja jag är kanske inte rätt person att trösta då jag själv är orolig jämt, men jag tycker du ska hålla ut. Vi kan inte skydda hästarna mot allt även om vi vill.

DOCK är hästarna vårt ansvar - de är hos oss för att vi valt det. Är de sjuka så får vi ta hand om det - tänk på den kommande glädjen istället! Sen är detta två månader av erat liv ihop. Tänk på att om du har tur kanske det blir tio år eller mer (vet ej hur gammal din häst är). Till slut kommer allt att bli bra!

Tröstkramar från mig!

Jag har oxå förbenat otur med en av mina hästar, han är 4 år och har överben båda fram, små och stora ärr överallt, har haft en avskuren sträcksena hb, som nu läkt ihop. Chockar på penecillin intravenöst (stavas det så?)
Listan kan göras låååååång!!!
Han är nu mera tricktränad, så det sysslar vi med dom dagar han "inte går" att rida.....
Det är alltid han som har sår eller blir skadad....helt otroligt att en häst kan ha sån otur....

Så du är inte ensam....

// Mallan

jo, kan ju tillägga att då han stod på boxvila för avskurna senan, så lyckades han rulla fat i boxen i ett hörn, ändå stod han i en stoor box. Men jag lyckades hjälpa honom upp, men en del har nog mer otur än andra.
Men ge inte upp!!!, man får en enorm kontakt med hästen då eländet är slut!!!!
Kämpa på! en vacker dag får du igen det!

Usch ja, det är nog bara så.....att vissa har mer otur än andra. Just nu känns det fruktansvärt jobbigt. Iofs är det mycket annat som också spelar in..... Eftersom jag jobbar ganska mycket är man inte alltid riktigt på topp när man kommer till stallet sent på kvällen och minsta lilla motgång då kan knäcka en totalt. Bara idag så var det ju först det att pencillinet hade frusit sen att kanylen inte gick igenom, sen att jag stack den i ett kärl.....och inte nog med det....sen slog jag fan upp ett skärsår (några dagar gammalt som var väldigt svårt att stoppa blödningen på) igen så att det började blöda igen och måste läka om....... Jag blir så förbaskat frustrerad men det känns skönt att det inte är bara jag som råkar ut för allt (för mig är det i alla fall allt).....även om absolut inte önskar er olycka.

Min häst har också fått liggsår på hasen. Detta har han fått varje år precis vid uppstallning sen försvinner det. Och jag har verkligen överdrivet med spån. Vet inte varför det blir så men på han har det alltid försvunnit. Jag har hasskydd men han e för stor finns inga som passar honom. Kan ju hända att det försvinner på din häst med;)

Men nu har hon ju stått inne över nätterna i över 2 månader! Är det inte lite väl skumt att det kommer nu då?? Äsch, jag blir så himla förvirrad. Min förra häst fick också stora blödande liggsår men det hjälpte när jag bytte från spån till halm. Hon var en väldigt stor häst men den jag har nu är inte mer än 160-163 cm, iofs grövre i typen men ändå...... Ja ja, får väl se vad som händer....ska prova sätta på henne hasskydden och se hur det går.

Tack! :-) Man försöker ju hålla ut så mycket det bara går och på nån konstig vänster är intresset så starkt att man tar sig igenom dom svåra tiderna.....oftast i alla fall.

Min häst har också fått liggsår på hasen. Detta har han fått varje år precis vid uppstallning sen försvinner det. Och jag har verkligen överdrivet med spån. Vet inte varför det blir så men på han har det alltid försvunnit. Jag har hasskydd men han e för stor finns inga som passar honom. Kan ju hända att det försvinner på din häst med;)

Du verkar vara en käpe:) klart du fixar det här!!! Du ska se om ett tag, då du ser tillbaka på eländet och skrattar åt det istället!:p

Jo, tack det där känner man igen.

Min 3-åring fick griffelbenet avsparkat i våras, rätt komplicerat brott med ett sår som blev lite infekterat. Boxvila i 2 månader, fick sedan komma ut och gå i hage och hann gå en kort stund på bete.. Började rida henne och allt gick super.. PANG! Så kom ett överben på andra knät, antagligen sparkad igen.. Men verkar inte vara någon större fara med det.. Allt är lugnt tills början på förra veckan..

Då hästen är halt IGEN! En mkt diffus hälta, ingen värme, puls eller feber. Kan inte direkt urskilja vilet framben det är.. Antagligen en reaktion på skoningen.. Går i sjukhage nu och vet. ska kolla på henne imorgon..

Kan tillägga att hästen inte är min.. än.. Skulle köpa henne men då fick hon ju griffelbenet avsparkat.. Så vi avvaktade och skulle köpa nu på hösten.. men hon lär väl inte gå igenom besiktningen.. :crazy:

:cry: kan säga att jag oxå har väldigt otur med min ponny... 4 månader efter att vi hade köpt honom börjar han stanna å det borde han inte gör så vi åker å kollar honom på atg å just det då har han minsann fått en senskada så det blir skritt ett halvår..så började vi sätta igång honom i våras ja då har han så dåligt självförtroende att han nästan inte ens vågar hoppa 70 cm...(han är en dponny som har gått LA)men under sommaren just som vi tänker att det börjar släppa så astnar vi i en eltråd så då blir det vila yttligare en månad, men iallafall så är han i jättebra form nu så vi hade anmält till en tävling på lördag då såklart är vi kom och skulle ge hästarna mat i måndagsmorgon så är han jättetjock i ett ben...å vi vet verkligen inte vad han kan ha gjort:S men vi hoppas att det går över till på lördag en det blir att vänta och se... så du är inte den enda tyvärr:

Tömmer du boxen på våren? när ströet är nytt så glider det undan lättare, och risken att de ligger på för lite strö eller på betongen ökar. Efter ett tag packas bädden i botten och sätter sig oh spånet ligger kvar bättre och mindre risk för liggsår.

Ang otur så tror jag att jag är överkvalificerad för tråden..

Ni anar inte hur skönt det är att prata med folk som har/haft det lika jobbigt. I mitt stall är det ingen som förstår eftersom deras hästar är friska....eller dom tror i alla fall det och jag orkar inte bry mig.....men men....Dom tycker i alla fall bara jag är löjlig som hela tiden är arg eller ledsen för att det alltid är nåt nytt som händer.Nu har hästen stått i nästan 2 månader.....igen. Hinner bara precis sätta igång henne, sen får jag ställa av igen. En enda gång under ett års tid har hon börjat bygga muskler och började se riktigt fin ut men nu är det borta igen :-(

Så tråkigt! Hoppas det löser sig till på lördag och att det går bra på tävlingen! :-)

Usch, det där låter nästan som en varning att du inte ska köpa. Låter hemskt jag vet, men min tidigare häst (som inte heller var min men som jag skulle köpa) blev jättesjuk bara några dagar efter att ägaren frågat om jag ville köpa. Detta var en 4-åring som fick värsta koliken med buköppning som enda lösning. Åkte hem för att repa sig under 3 månader men fick åka tillbaka igen till sjukhus pga ännu ett kolikanfall som tyvärr blev hennes död. Kändes som att buköppningen var min varningsklocka.......fast hade hon klarat sig hade jag köpt henne ändå...what so ever.....dum som man är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Hjälp! :( Jag skriver under anonymt nick då jag tycker detta är så äckligt och pinsamt! För någon månad sedan upptäckte jag att jag och...
2
Svar
20
· Visningar
13 446
Senast: Ackio
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar