När sätta på snösulor? (södra Sverige)

Sv: När sätta på snösulor? (södra Sverige)

Jag som är hovis, har inte lagt på några snösulor alls än.
Bor på Småländska höglandet.

Dock har jag faktiskt nekat en kund snösulor(!), hon ville ha på dem vid skoningen runt den 20 september... :crazy:
Jag sa lite fint att det tar vi vid nästa skoning.. galna människa.. :D

Alltså dessa glasslock som ni skriver om, går det att få dem att sitta även om man inte har skott med dem från början? Eller måste man sko med dem från början för att det ska fungera? Jag är minst sagt tveksam till att sätta såna öppna lock, det lär väl bli problem med skräp som letar sig in mellan sulan och hoven?

Finns det ingen annan lösning? Letar halmstrån...

du skor inte med glasslock, de är inte permanenta, utan du ploppar i dem efter behag när du vill ha dem.

bilden som visas är ju en egengjord sula som ligger under skon.
glasslocken skär du till och man skär ut så att strålen ligger fri. dock har jag erfarenheten att de bara funkar just på plattfotade hästar. På hästar med mera skålformad hov, rör sig "locken" för mycket, med resultat att de trillar ur.
jag har ALDRIG vanliga snösulor på mitt fullblod, av samma anledning som du, dvs han har för känsliga sulor. snowgrips, rent allmänt, ska inte användas om det inte är snö utan mer troligt tenderar att vara leriga milda vintrar.
jag kör med glasslock de dagar/perioder då det är blötsnö. Andra dagar när det är snö men minusgrader, behövs inga alls!

Kan du inte förklara lite mer om glasslocken.Hur får man dom att sitta kvar ? Glasslocl från typ gbglass byttor menar du ? Hade ju vart bra att ha nu. Vi skodde igår och satte inte på sulor tyvärr. Eftersom hästen är under igångsättning med ligamentskada,vågar jag inte riskera klampar.

Finns massor massor med trådar här sen flera år ang. glasslocken. Fjordtokan här på forumet har dessutom knäppt en utmärkt bild på hur sulan ser ut och ska se ut tillpassad i hoven.

det finns många variabler huruvida det funkar osv. tillpassningen måste vara minituös, materialet på glasslocket måste funka (Carte d'or är bättre än GB osv), hästens hovform är det avgörande, har de skålade djupare hovar funkar det inte, är de plattfot funkar det super. osv osv. Kortfattat klipper du till en sula av ett glasslock, som passar så att du kan kila fast det i underkanten av skon , sulan skall vara utskuren runt strålen.

gör en sökning och/eller ropa på Fjordtokan också :) Finns även en tråd startad av mig nu idag ang. Polarpad, som alternativ.

Imorgon kommer hovis och jag tänkte be honom lägga på snösulor då. Bor i Halland. Idag kunde jag inte ens promenera hästen för hon fick sådanna styltor. Morr.

Mitt sto har hela sulor fram året runt,och i måndags åkte även snösulor på bak. Vi finns i Dalarna.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 387
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 574
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka