När säga ifrån?

E

Egonson

Nu har nya hästen varit hos mig i två veckor. Vi har tagit det väldigt lugnt med henne eftersom hon tidigare inte bytt hem på 11 år, och inte ens varit hemifrån mer än typ över dagen.
Hon har lugnat ner sig betydligt men också börjat testa mig i form av att ignorera och/eller försöka sig på att göra som hon vill (gå hem, inte gå alls, beta när vi promenerar, tigga mat, inte stå still, vara allmänt fånig etc.) Ja, hon är ett typiskt envist ponnysto.. :p
När är det läge att börja säga ifrån "på skarpen" liksom? Tror ni jag kan göra det nu eller bör vi lära känna varandra ännu mer först?
Förra veckan hade inte det gått för då blev hon jättestressad av allt eftersom precis allt var nytt för henne. Nu har hon som sagt bott här två veckor, har kommit mycket väl in i nya flocken, inte rädd för hunden längre :D, har gått genom byn flera gånger och varit på ridbanan 3 ggr (ej så populärt för damen, där testar hon mest hittils även om jag bara har henne vid hand..).

Sv: När säga ifrån?

Jag hade sagt ifrån med en gång. Det handlar ju inte om att du ska bråka med hästen, utan visa att det inte är ok att ex äta när du leder den. Hästen testar ju dig för att få veta var dina gränser går, och det är bara förvirrande om du inte är konsekvent redan från början. Att du sedan har lagt ner tid på att få hästen trygg i sin nya miljö innan du kräver något större låter jättebra.
Och visst kan hundar vara farliga ibland...:smirk:

Okej. Ja jag bör nog göra det, jag är medveten om att jag har svårt att säga ifrån och är ofta lite för snäll mot hästarna. Inte menat att jag ska börja skrika och gorma, slå och vifta utan ja markera för henne helt enkelt att det här är fel och jag bestämmer.

Ja, fastän hon är hundvan (galen labrador..) så blev hon i början skitskraj när store-vovven på gården kom farande! Jag höll på att åka med ut i lusernåkern :smirk: Det går dock bra nu.

Jag skulle också säga ifrån för början. Vanligt hyfs ska hästen visa oavsett miljö och omständigheter, en flockledare skulle aldrig bry sig om att hästen var ny, snarare tvärtom. Nu är det dina regler som gäller!

Säg ifrån med en gång! Som nån sa så handlar det ju inte om att bråka, utan att visa vad som är rätt och riktigt. Hästen blir mer orolig över att inte veta vem som är ledaren:smirk:

Det är stor skillnad på att markera vad som är fel än att ställa stora krav :D

Var konsekvent bara inte låte henne beta ena dagen för att du tycker hon förtjänar det och nästa dag inte. Det om något förvirrar hästen. Lugn och konsekvent hela tiden det är a och o :D

Även om en häst är hundvan kan det vara otäckt om en främmande hund kommer farandes ;)
Kompisens häst var helt lugn när det gällde stora hundar men så kom den en dag en liten, liten hund och hästen visste inte vad den skulle göra. Den tyckte hunden var megaotäck :rofl: Tog lång tid innan hästen fattade vad det var och accepterade att det verkligen var en hund :D

Lycka till med nya hästen :D

Det är stor skillnad på att markera vad som är fel än att ställa stora krav :D

Det har du alldeles rätt i :o Tack för allas tips förresten, behövde lite peppning, det är så svårt att veta hur, man blir alldeles förlamad liksom när man får en ny häst :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 221
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka