När rumsren?

alazzi

Trådstartare
Hur länge kan det dröja innan en valp är rumsren? Min mammas valp kan bajsa inne 8 ggr per dag. Hon är pensionerad så hon är hemma med honom hela tiden och ändå bajsar han inne. Är det normalt? Han är en liten Wolphino italiano.

8 gånger låter mycket oavsett om det är inne eller ute. hur är avföringen? vad får valpen för mat? man ska komma ihåg att små hundar (av någon anledning) ofta är svårare att få rumsrena. hur gammal är den?

5 månader. Han får torrfoder, vet tyvärr inte vilken sort.
De gånger jag har sett honom bajsa har avföringen varit ganska lös men ej diarre.

Hur snabbt valpen blir rumsren beror på hur snabb man är på att lära den var den ska göra sina behov och hur bra man är på att tyda tecknen på en nödig valp.
Det är också rasberoende till viss del.

Generellt gäller att har valpen gjort ifrån sig inne så har man inte varit uppmärksam nog. Man får passa på valpen och ta ut den efter mat, lek och sömn. Det kan bli både en och två gånger i timmen.

Det finns också individuella skillnader när det gäller rumsrenhet. Trygga och självsäkra valpar lär sig ofta fortare att kissa ute än nervösa små räddharar. För Tasse tog det ett halvår innan han var relativt säker inne och med Evita tog det över ett år. Än idag kan hon göra ifrån sig inne om jag sover för länge eller liknande.

Min valp är 4½ månad och "nästan" rumsren. Han bajsar aldrig inne, men kan göra en pöl inne om jag slarvar med att ta ut honom direkt på morgonen. Jag tar ut honom direkt efter lek, tupplurar och mat, men på morgonen är det inte alltid jag hinner ut med honom...man får öppna dörren och klä på sig sen...då kissar han ute. ;)

Jag kan bara hålla med "Jadiza". Det hon säger håller jag helt med om, att generellt gäller att har valpen gjort ifrån sig inne så har man inte varit uppmärksam nog. Man får passa på valpen och ta ut den efter mat, lek och sömn.
Det är bara att vara på sin vakt när man har en liten valp hemma. Lycka till med träningen. :p

Jag har försökt att prata med min mamma...Hon lyssnar inte utan hon klagar bara på att valpen inte är rumsren. Suck.

Men jag ska prata med henne igen, hon är ju jättebekymrad över sin valp och hon behöver hjälp. Klart att något inte stämmer om han behöver bajsa 8 ggr per dygn. Stackarn.

Tack för alla svar! Nu ska jag prata med mamma igen och nu kan jag komma med lite andra tankar.

Hon har kontakt med uppfödaren och frågar om råd när hon behöver det. Uppfödaren har varit på hembesök också och de har kontakt.

Meningen är väl att valpen ska ställas ut snart som jag har förstått det.

Valpkurs handlar väldigt lite om hur man får sin valp rumsren. Det är inte det valpkursen är till för. Det är för att ge hundägaren lite allmän kunskap om hur man får ett bra samarbete med sin hund och enkel hundkunskap. Egentligen borde det heta valpägarkurs istället för valpkurs då valpen sällan lär sig direkt mycket och det är hundägaren som ska utbildas. Det riktiga jobbet med valpen sker sedan hemma.

De flesta valpkurser jag känner till börjar alltid med en dags teori. Där går man igenom valpens skötsel m.m m.m inkl. rumsrenhet.

Det borde alla kurser ha som obligatoriskt.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 068
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 540
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur