När reds era westernhästar in?

S

salwi

När/vid vilken ålder reds era westernhästar in och hur långt tid tog det?
När anser ni är mest lagom att rida in alt. när är det för tidigt eller för sent med tanke på hållbarhet osv?

Ingen fråga som rör mig personligen, men det vore intressant att veta vad ni tycker. :)
Jag känner till några som red in sina hästar på tok för tidigt, men även åt andra hållet där jag anser att det är på tok för sent.

Sv: När reds era westernhästar in?

Min kille är 3 nu och haft sadel på sig 2 ggr så nu tänker jag dra igång honom lite smått, jag kommer ta det väldigt lugnt. Räknar med att själva inridningen tar ca 3 månader, då jag kommer rida honom väldigt korta pass max 3 ggr i veckan.

Sedan blir det vila för att sedan grundutbilda lite smått.

Jag vet folk som suttit flera ggr på 1 åringar och det gör mig mörkrädd rent ut sagt, tycker 2 år är alldeles för tidigt också och 4 lite för sent men det beror ju också på ras och individ, växtperioder osv

Senast ändrad av en moderator:

Detta är ett explosivt ämne :D

Personligen har jag ridit in mina hästar vid olika åldrar men med början från 2 till 5 års ålder. Jag har utöver det haft hästar på inridning som varit upp till 9 år.
Min filosofi är att se till individen. En del kan jag inte ens fantisera på att ens sitta på innan dom är 4 år, medans andra behöver och mår bra av tidig uppsittning (dvs för mig 2 år) Åldern för första uppsittning är för mig inte det viktigaste. Jag tror mer på att sitta upp på en 2-åring om den känns redo och att låta inridningen ta ett år än att sitta upp på en 3 el 4-åring och låta inridningen ta 3 månader. Känns inte en häst redo för uppsittning och/eller inridning så sitter jag inte upp, oavsett om hästen är 2, 3, 4, eller 5 år.

Men som grundregel så ser jag hellre en tidig uppsittning med en lång inridning än en sen uppsittning med en snabb inridning. Men allt beror på individ.

Håller med, man måste se till individen. Min var iaf 4,5 år.

Fast jag menar inte att han ska vara klar på 3 månader, därav skrev jag fortsatt utbildning. Alla menar vi olika med inridning, jag vill att hästen ska kunna framåt, stanna och styra, insutten på 3 mån kanske är ett bättre ord, resten tar jag vid utbildningen.

naturligtvis ska man se till individ och mognad precis som jag anser också och framförallt till ras där det finns stora skillnaderpå när var och hur

Absolut! Men jag riktade inte mitt svar till dig. Utan jag skrev bara min utgångspunkt på det hela :)

Om jag sitter upp på en 2-åring och tex rider den i "fri" form i alla gångarter i skogen -förutsatt att jag tycker den har fysiken och psyket för det - i några månader till exempel några gånger i veckan under sommaren, så är det för mig helt okej till skillnad från att skicka en omogen 3 eller 4-åring (eller äldre för den delen) på inridning på 3 månader varpå den från att max haft ryttare på ryggen några gånger går i "form" i alla gångarter på böjda spår och gör diverse manövrar.

Detta är ju som sagt väldigt diskuterat på detta forum men det finns vetenskap som säger att det är bra för unga hästar (typ 2 års ålder, och tom 1 år -även om jag aldrig skulle sitta på en ettåring -för att förtydliga!) att bli ridna på rätt sätt men problemet är ju snarare att det inte görs på RÄTT sätt. Jag har även haft hästar på 9 år som kommit på inridning och utbildning och blivit skitbra men ingen av dom har tränats hårt efter sin inridning.

Jag tror på att "träna" tidigt men långsiktigt, men jag tror också att inget är svart eller vitt, allt beror på individen, den som tränar och på vilket sätt man väljer att träna/rida. Tror också att en långsiktig plan är superviktig. Tyvärr är det ofta svårt att få till stånd om inte samma människa eller folk med samma system och filosofi tränar hästen i många år.

Hästens skelettutveckling är inte individuell. Tillväxtzonerna sluter sig inte tidigare på hästar för att dom verkar "mogna".

Gammla öst, vi har fler tidigar tråd just om Inriding och hästens hålbarhet.
Sorry to be a Party Puper men tycka att ämnet är rätt tilltugad.
Az

Tycker precis som du och som du skriver, det görs sällan på rätt sätt och alldeles för fort många gånger.

KL

Tycker era inlägg låter sunda. Jag tycker också att man måste se till individen och låta det ta tid med inridningen, runt 3 år och därefter tycker jag känns lagom men beroende på hästen.

Det är aldrig försent, men det kan vara på tok förtidigt. Jag kan likna de med inlärning hos barn, en ung nyfiken individ är lätt att få med sig. En äldre kan vara lite svåra att övertala då individen redan har ett förhållningssätt till sin omvärd. "Varför ändra på de, de kan ju vara jobbigt". Det krävs lite mera övertalningsförmåga. Mina var 3 när jag satt upp.

Javisst kan det vara för tidigt. Men hur blir det med hållbarheten på de som rids in "försent", vid tex 7/8 år eller senare?

Att börja rida en gammal häst är inte häller nån jättebra ide. Lagom är bäst! En häst formarsig tull vad den ska bli under unghästperioden, och om den under denna tid inte blir belastad och sätter muskler som är nödvändiga dör att bära ryttare kan den ta skada av att sedan börja ridas. Givetvis har en körhäst bättre förutsättningar, men samtidigt använder dom sig av sin kropp annorlunda mot en ridhäst.

Vi köpte en häst då hon var tre. Hon var då insutteb, och började ridas in som 3,5 åring. Jag kommer nog att, i framtiden när det vankas föl osv, vänja vid ryttare och sadel vid 2,5 års ålder och sedan rida in vid 3, med viloperioder när det behövs! Det tycker jag låter sunt!

Jag satte på sadel och satt in mitt sto på hösten när hon blev 2,5 i nov. Hon var inte så mycket hanterad när hon kom så vi hade en del förarbete innan med att lyftas hovar, ledas i grimma osv. I feb när hon skulle fylla 3 hade hon ryttare 2-3 ggr i veckan ca 15 min varje gång. Red ut några gånger kortare sträckor i mars,april. Sen fick hon vila två månader innan hon sattes igång igen två mån och så växlade jag så. När hon fyllde fyra var hon igång 3-4 gånger i veckan och fick också vila i omgångar, hon åkte bla till hingst för att betäckas. Var därefter igång sep-jan. Sen fölade hon juni förra året och sattes igång med lite tömkörning efter 4 veckor för att komma i skick till utställning. Sen fick hon vila ett tag igen. Har nu varit igång ordentligt sen i oktober och rids 3-4 ggr i veckan - hon fyller 6 i april. Vilade 10 dagar förrförra veckan men det slutade med att hon fick förstoppning och kolik så nu är hon skrittad igen en vecka och kommer hållas igång 3-5 ggr i veckan fram till slutet av juli för nu är det tävling som gäller!

Vi har precis börjat med en 2-åring. Han har haft ryttare på ryggen 3 ggr på volten å med ledare. Endast skritt. Gick utan några som helst problem. Nu ska han få ¨vara¨ tills efter sommarbetet( typ september) innan han kommer att sittas upp på igen. Å då ska han kunna gå fram med ryttare på volten i alla gångarter och så ska han kunna ridas ut på i alla gångarter.
Svårt säga hur lång tid det tar-för oss beror det på ev tillväxtperioder osv, men om man förutsätter att inget ¨sånt¨ kommer precis då så skulle jag tro ca 2 månader. Sen så får han vara tills våren då han blir tre.
Jag tycker det är bra att sitta upp på en 2-åring då allt går mycket smidigare då. Men håller till 100% med om att det HELT beror på INDIVIDEN oavsett ålder...
Nu är ju detta egen uppfödning så han har fått en superstabil uppväxt och är förberedd för att ridas från dag 1.:D
Sen har jag min egen 3-åring som vi också satt på ca 4 ggr förra året ( då hon va 2) och nu har suttit på ca 2 ggr i veckan. Mest skogspromenader i skritt o trav( JAG har inte vågat galoppera än). Däremot så har jag en duktig tjej som ridit henne på volt 3-4 ggr nu ialla gångarterna. Men det blir mycket skritt då JAG vill ha säkerhet i ¨lugna¨ gångarter innan vi växlar uppåt:rofl:
Men alltid lika kul att se hur olika vi gör så egentligen finns det nog inget rätt eller fel om man ska sätta individen(hästen) i centrum... De kan ju ha helt olika tillväxtperioder.

Jag red in mina på sensommar/höst det året dom fyllde två, själva inridningen tog bara några dagar (så att hästen kan gå skritt, trav, galopp, stanna, backa och styra) Sen ligger det ju massa arbete bakom för att få hästen till den punkten att man kan sitta på den och börja inridningen.

Med min nuvarande tvååring så har jag lagt upp det som så att nu i sommar blir det inkörning och sen till vintern sitter jag på henne och till våren/soommaren rids hon in. Men det hänger lite på om hon kommer in i en ny växperiod. :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 616
Senast: ako
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka