När räknas övertagandet ?

Sv: När räknas övertagandet ?

Jag har på Buke läst något omatt det beror på vem som beställer/sköter transporteringen?
Om säljaren beställer eller kör hästen så är den ansvarig, om köparen kommer och hämtar eller beställer transport är denna ansvarig juridiskt.

Jag har även hört det av en hästsäljare när jag skulle köpa häst från gotland. Då var jag tvungen att boka allt själv (båt mm) av just den anledningen.

Någon som vet ngt om det?

Ansvarig gentemot transportören? (betalning)

Allt handlar om vad man avtalat.

Vanligast är nog att hästen levereras fritt säljaren, d v s köparen ombesörjer hämtning av sin häst. Oavsett om man hämtar den själv eller med transportör är det ju då köparens ansvar från det att hästen hämtas från säljaren/säljaren överlämnar hästen till köparen eller dennes representant.

Levereras hästen fritt köparen är det säljaren som ombesörjer transport av hästen till köparens ställe.

Nej tänkte på ansvarsfrågan.
Som sagt, jag var tvungen att boka biljetter själv över med färjan, säljaren sa att hon annars skulle bli ansvarig om något hände.
Nu var det ju inga problem att boka färja själv, det är ju inget svårt.
Jag har för mig att det var frågan om färjan ifall hon skulle hjälpa mig att köra över hästen till fastlandet. (det var 10 år sen detta).
Kanske var iom att hon skulle köra då?

Det beror helt på vad som avtalats (som flera redan skrivit i tråden). Jag har för vana att skriva in ansvarsfrågan i kontraktet när jag säljer häst.
Formuleringen:
"Hästen övergår i köparens ansvar, om köparen ombesörjer transport, då hästens sista ben beträder någon del av transportfordonet, och om säljaren ombesörjer transport, då hästens sista ben lämnar någon del av transportfordonet på av köparen anvisad plats."

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Grazing
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 466
Senast: Korven
·
Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 184
Senast: Modest
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka