När räknas man som funktionshindrad enligt ridsportförbundet?

M

mirjada

Jag har sutit på ridsportsförbundets sida och försökt att hitta "klasserna" för hur handikappad man får/kan vara för att falla in i de olika grupperna...
Men jag hittar inget :confused:
Är det någon som vet?
Det jag letar är hur små/stora hinder räknas som handikapp?

manb går efter en internationell klassificering som markerar bortfall eller nedsättning. Beroende på dina diagnoser så klassas du in .
Det enklaste är att rinag Helena Hagberg på förbundet,hon skickar blankett f klassificering som du o din läkare el sjukgymnast skriver i .
Sen kommer ,om du klassas in,HK kortet.

Thina-grade 2

Jag har försökt att nå Helena Hagberg, men utan resultat.
Jag har mailat 2ggr och så har jag ringt 3-4ggr.

Vem ska jag vända mig till om jag inte får tag i Helena?

Finns det nått ställe där man kan läsa om detta med graderingen för HK kortet?
Får alla ryttare som har HK kort använda hjälpmedel (om dom anser sig behöva det) eller måste man har en högre grad för funktionshinder för det?
Vem bestämmer/godkänner för ev hjälpmedel?
Kan man tävla på "vanliga" tävlingar även om man är HK ryttare?

Vi är många som tävlar på vanliga tävlingar.Vissa av ss tävlar bara vanliga tävlingar pga de hjälpmedel vi behöver användas,och som inet godknns av HK ansvariga.

Om du inte får tag på Helena,vilket jag tycler är en smula konstigt då hon faktiskt skall jobab med att besvara frågor som dessa tex(fortsätt försöka!!) så v
änd dig til Agneta Aronsson på Strömsholm.Hon är tränare för Hklandslaget bla.

Graderingen av Hk kort vet jag inte om man kan läs a sig till,jag har ju graderings"pärmen" hemma så jag brukar titta i den.

Ryttare som har HK kort får använda de hjälpmedel de anser sig behöva,om de inet utgör en säkerhets risk.tex får du som Hk ryttare på Hk tävlingar nte sitta fastspänd i sadeln tex.Däremot får du ha låren fastspända med en kardborreband ...
Allt beror på vilka hjälpmedel du använder,och det brukar så vitt jag vet gå genom ridsprotförbundets ordförande och HK kommiteén(dvs Agneta aronsson igen,så håll dig väl med henne;))

Dte är lite rörigt innan man kommer tillrätta,men det tipset jag kan ge dig är att föröska nå Helena igen,annars någon över henne.Och förösk få kontakt med någon handikapprytatre som kan lotsa dig igenom det hela..Jag har ju en "tävlingsmentor" som är mycket skicklig och snäll och trevlig,A N,och dte är ju en himla tur för mig det.

Thina

Om man tävlar på en "vanlig" tävling kan/får man då använda sitt hjälpmedel?

Jag kan tex inte rida i en vanlig sadel... jag får kramp i höger lår (även ont i ryggen) och det tar skit ont. Fortsätter jag att rida trots krampen så sprider den sig i hela benet och benet "stelnar" i ett nästan rakt läge.
Jag har testat massor med sadlar (engelska)fårn 1500kr klassen till 25.000kr klassen men det är samma sak varje gång.
Igår testade jag en bomlös sadel... den ser typ ut som standard sadeln på www.torsion.nu

Det var helt underbart att rida utan att få ont i benet eller ryggen. Och bara kännslan att sitta där och inte behöva "kämpa" för att vara kvar i sadeln eller behålla en normal sits var nått som jag inte upplevt på flera år. Bara sitta, slappna av och njuta av ridningen :D

Men den stora frågan är...:confused:
Får man tävla i en sån som HK ryttare?:confused:
Som "vanlig" ryttare får man inte det *suck*. Det har jag kollat upp...

Vet du vad det finns för bestämmelser kring sadel för HK ryttare?

det där är knivigare
jag vet attdte finns en bomlösman nu kan få tävla i Freeform om jag inte minns fel...
Svea här på buke vet mer...

Annars fr du söka dispens för sadel,menjagrekommenderar starkt att du har läkarens intyg på det,jag upplever ridsportförbundte som mycket konservativt...

Själv rider jag ju i annorlunda sadel,men för att slippa mer problem ännödvändigt så kommer jag förmodligen köpa en engelsk sadel och modifiera den om jag skal tävla HK tävlingar..

men dte verkar vara så dålig stämning där,revirpinkande,mobbing och allmänt jävligt så jag drar mig nog i dte längsta för att ha med dem att göra..Vanliga tävlingar kan man tävla ändå,och då bedöms du ju efter normalmallen,ochinte som handikappad ryttare,vilket jag tycker är roligare.

Dessutom brukar folk tycka det är kul när man kommer ut o tävlar så.

Thina

Men om jag då får dispens för en annan sadel...
Får jag då rida i den på "vanliga" tävlingar eller måste jag ha en engelsk sadel då? Jag vet att som "vanlig" ryttare är inte den här typen av sadel godkänd för tävling...

Jag vill verkligen ha en sån där sadel...
Det var såååååå skönt att rida och inte få ont och kunna slappna av. Tidigare när jag har ridit med min vanliga sadel så har jag inte kunnat få min häst att gå i en normal galopp utan att bli jätte spännd och stressad. Först så trodde jag att det var för att nått var fel med henne så hon kollades av massör, kiropraktor, tandläkare och veterinär. Men nu vet jag vad det beror på...
Det är mitt fel eller rättare sagt min sadels fel...
I galoppen(hon har väldigt "struttig" galopp) får jag kämpa ännu mer än i traven för att inte fara ur sadeln, med medryttaren blir hon bara lite spännd men slappnar av ganska fort men hon har inte nå problem med kroppen. För igår när jag skulle galoppera så tog hon galoppen klockrent utan problem, lugn och samlad och i början gick hon till och med i en riktigt fin form(men hon orkade inte bära sig efter ett tag och då slutade jag).
Men jag känner att jag vill inte köpa en sadel som jag inte får tävla i och så kanske jag måste köpa ännu en sadel för att få tävla i och så kanske jag inte kan rida i den lika bra som i den här...*suck*

Freeform sadeln ser onekligen väldigt engelsk ut så den tror jag säkert att man kan få tävla i...
Men mitt problem är ju att jag inte kan rida i sadlar av den "engelska" varianten...

ja inte vet jag eftersom jag inte sitter med och bedömer..själv har jag sadlar av australiensisk och spansk typ,så jag är av med problemet just nu.

jag kan tänka mig attd et hänger mycket på vilket funktionshinder du har och vad du hävdar att sadeln gör för dig..Har du spinalskada så kan jag tänka mig attdet är lättare att få igenom en specialsadel än om du har en lät typ av funktionshinder(som likväl kan upplevas av dig som jobbigt)

Det enda säkra är att du MÅSTE ha så mycket läkarintyg du bara kan upppbrinag på -varför-du skal ha en specialsadel,och så får du se til att inet sitta fastspänd så det lir farligt8låren är uppenbarligen ok eftersom en landslagsmedlem har det) och så får du länmna in fulltsändig dispensansökanoch hoppas påd et bästa..
Dte finns ingenstsnas att öbverklaga och de gör somd e vill så du måste ha väldigt mycket bra argument för tat kunan få igenom det du vill..
Thina

Min skada är 3 kotkompressioner och diskarna mellan dessa kotor Har "jäst ut" typ som diskbråck men det kommer aldrig att läka ut. Dessa diskar trycker på nervkanalerna så att benen påverkas i form av smärta och/eller känselbortfall.

De sadlar som jag märkt av problemen i är engelska sadlar eller om jag rider och använder benen för mycket (för mycket för mig är väldigt lite om man jämför med en frisk ryttare).

Jag vet inte riktigt varför jag får detta just i engelska sadlar. Kanske det är sätets utformning som gör det eller så är det själva sitsen jag får i en sån sadel. Jag märker inte av detta om jag rider barbacka eller när jag testade den bomlösa sadeln.

Jag vet inte om min skada är så pass så att den kan räknas som ett handikapp, men ju äldre jag blir ju mer märker jag av den och påverkas av den. Doktorerna vill inte operera förrän jag inte har något att förlora och dom vet inte när jag kommer att bli så dålig så att det kan vara aktuellt.

Hur "små" handikapp kan man ha och räknas som funktionshindrad ryttare?

Sv: När räknas man som funktionshindrad enligt ridsportförbundet?

hej det är svårt att säga när man är funktions hindrad jag tycker att när det vanliga jobbet hindrar mig från att göra det det man vill göra,
så kanske man känner sig sjuk eller funktions hindrad ,jag tycker du själv ska av väga när det blir som bäst eller värst.
när man behöver hjälp medel av olika slag,.
man ska göra så mycket man kan och inte låta sjukdomen ta över för mycket ,men och andra sidan måste det finnas gränser när man måste börja tänka på ett annat sätt pga sjukdom och handikapp.
prata gärna med eran DOKTOR ELLER SJUK SYSTER.TERAPEUFTER.
men första hand prova själv först ,går inte det då, kanske det är dax att fundera på annat sätt.
och prata med stall personalen oxå.
vad är jag beredd att göra för att komma till stallet och rida,och hur då? på vilket sätt? när då? vem ska hjälpa mig? vilka prylar behöver jag och var hittar man dom ? via mina kontakt personer eller via
stallet. vad är dräglig livs nivå för mig?
hur mycket är jag villig att göra och betala så att säga!
vad är mest värt för mig och mina kompisar som hjälper mig.
vilka morötter jag jag.
ta en sak itaget och prova med hjälp och utan hjälp och gick det?
skriv ner alla på ett block alla moment som ska fungera för att komma till ett bra "resulta " ett bra svar..
det är jätte svårt att psykiskt hantera sin nya situation.man måste
prata sig fram till något som känns rätt okey.
det är som att lära sig gå igen fast man ramlar omkull gång på gång.
så tänker jag mig det. :banana: :bump: :love: :banana: :bow: :o :eek: :( :cry:

Sv: När räknas man som funktionshindrad enligt ridsportförbundet?

hej, jag har en lätt cp-skada. jag har samma slags problem som du, att jag får mycket ont i benet, typ muskelkramp. Letar också efter en sadel som passar mig, så jag inte får lika ont. Eftersom jag inte är stark nog i mitt ena ben så pressar jag in mitt ena innelår mot hästens sida, som gör att hästen får lite fel signaler. Därför vill jag höra hur det var att rida i en bomlös sadel, om den kanske skulle hjälpa mig och mitt handikapp. HUr såg bakvalvet ut och framvalvet :confused: VArför jag undra det är för att jag viker mig lätt, som en fällkniv över hästen om jag tappar balansen eller i traven. Skulle behöva en sadel med högt framvalv och bakvalv. JAg har också snart problemet med att snart komma ut på tävlingarna och vad som man får ha och inte ha. JAg hoppas jag får min häst snart :banana: :idea:

Liknande trådar

Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 129
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 029
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama