När räknas en sjukdom/ defekt som rasbunden?

Förr täcktes inte ledfel på blandraser av försäkringen. Har haft två blandisar, båda med ledfel. Den ena hade friröntgade föräldrar men det hjälptes inte (Agria år 2005)

Idag täcks HD-op av försäkringen även på djur utan känd härstamning. Iaf hos de större bolagen :)
Bara för att förtydliga:
Mina hundar är inte blandraser enligt försäkringsbolag ( och myndigheter).
Att avla med öppen stambok är något som är praxis inom rasavel.
Det är detta med slutna stamböcker som är undantaget, det avvikande om man ser det från ett större perspektiv.
Bara en liten (och väldigt destruktiv) parantes i historian som beskriver den del av utvecklingen som i biologiska termer eg handlar om avveckling av hundraser eftersom deras gener tvättas ut inifrån.
"Ras" är inte beroende av den behandlingen av populationer.

Tack igen för denna, nu har jag mycket större förståelse för hur de bedömer sina leder!
Vore intressant att veta om de får reda på vart deras hundar har sina poäng i avläsningen. Måste fråga någon som har en brittisk import som är röntgad där.

Jag vet inte om du redan hittat något exempel, men så här ser ett röntgenintyg från BVA ut. Man kan alltså se var eventuella poäng(dvs anmärkningar) finns.

hips.webp

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 030
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 663
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 693
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 244
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025