När räknas en häst som gammal?

P

PRE_ELE

Hur länge kan man träna bygga muskler osv på en häst?
Finns det nån ålder då man bör tex ta det lugnare osv med en häst?
eller är det bara o köra på o rida hoppa köra dressyr osv så länge hästen verkar ta det bra?
har nyss köpt en 11 åring mkt riden ,Lusitano men efter ha bara sysslat med galoppörer i helt andra åldrar..så känns 11 år lite mkt :)
men det skall det väl inte vara väl!
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Det är ju olika men min är 18 år (isis) och det är först nu som jag tränar lite mer än förr.
11 år= nyss inriden.
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

När hästar blir äldre ska man rida dem mer då eller ta det lugnare?
Har en ponny på 16år.
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

11 år är absolut ingen ålder!

Ja startade LB dressyr på stallets 26 åring i höstas... Men det var förståss i värsta laget.. :D
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Med tanke på att bröderna Whitaker för ett par år sen tävlade sina 20 och 22-åriga hopphästar på den internationella arenan och pratade om att de sparade sina unghästar hemma. Jaha, unghästar? Ja, 11 och 14 år...

Så tror jag inte att du behöver vara orolig, med din unghäst. *S*

IH,

lycklig ägare till 22-årig unghäst i ständigt "levader och bravaderstadium" :rofl: , som delar stall med en 25-årig unghäst, som ska få delta i julaftonskadrilj med dressyrklubb i morgon :love: . Han som blir överlycklig, när han får vita lindor, vitt schabrak och kandar. Galoppombyten i varje och passage :bump: , trots att ryttaren försöker hålla emot, tills han börjar hosta... Hosthäst, som han är sen 10-årisåldern...
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

det bästa enligt min erfarenhet är att inte skära ner för mkt på träningen när de blir äldre. Det är när de tappar kondis och muskler som de börjar säcka ihop. Man ska förstås inte heller plötsilgt börja träna mer än hästen är van vid när de kommer upp i åldrarna. onödigt slitage, och de bygger inte upp sig lika lätt som unghästar =större skaderisk. . Och din ponny på 16 år är inte gammal:)
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Det beror väl lite från häst till häst. Jag tror man märker när man måste börja ta det lite lugnare.
Sen mår äldre hästar bättre av att ridas regelbundet och ska helst inte ha ngn längre vila
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Generellt tycker jag att vid 17års ålder ungefär börjar en häst bli "äldre"....
Men som sagt mycket individuellt det där om när det märks på dem att dom börjar bli gamla...:banana:

Min kompis hbl som är 18år märks det verlkligen att hon börjar bli gammal.
Vithåren börjar träda fram i pannan.
Ryggen har blivit svankig med åren.
Hullet har hon tappat.
Hon sätter mer och mer päls för varje år :)
Hon blir stelare och stelare.....

Medans min kompis 17åriga islänning är i bättre form än någonsin.
Fin i hull.
Superkondis. Osv......
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Jag tycker 18 år känns som att nu behöver man coola ner tempot.
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Precis. Man ska inte lägga av dem från träning bara för att de kommer upp i en viss ålder. När man märker att hästen inte orkar som förut ska man lyssna på hästen. Men jag har svårt att tänka mig att en i övrigt skadefri 16åring är för gammal för motionsridning och normal träning.
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Vår valack fyller 20 den 15e januari. Visst har han fått fler grå hår men han ser ut ungefär lika i kroppen som då jag lärde känns honom som 11åring.

Bild på honom i somras tillsammans med en kompis tillika fd medryttare till honom:
3170697.jpg


Träningsmässigt så la jag ner tävling med honom detta år för jag ville satsa på min andra häst + unghästen lite mer. Men nu har jag fått en duktig medryttare till honom så han ska få gå lite lokala tävlingar 2007 med henne. Jag lånade ut honom på ridskolans dag och det var rent hjärteskärnade att se hur GLAD han blev av att få åka ner & vara i rampljuset igen. Jag kände att jag kan bara inte ta ifårn honom det där. Så i år ska han få tävla lite igen, fast lättare klasser än förut då. 2005 då han var 18 år red jag t.o.m Msv B på honom. I år är han riden för fullt men inte tävlad eller tränad för instruktör.

Jag tror man känner på sig då hästen börjar bli gammal och det är dags att trappa ner. Jag märkte det på mina ponnyer då de blev stelare, fick lite minskad motor osv. Är man bara lyhörd är det sällan några problem.
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

gammal å gammal allt är relativt, min gubbe(isis) är 32 rids två ggr i veckan och man får "hålla igen" honom. Han är hosthäst men går ute året runt och mår bättre av det än för fem år sedan då han stod inne på nätterna. Se till att din häst får bra hö och mat som är lätt att tugga och att tarmarna fungerar, så kan ni nog glädja varandra många år till!:)
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Min är 27, blir 28 i sommar. :) Han är en nordsvensk travare. Började rida honom när han var 25 år. Då hade han stått en längre tid och hade ingen kondis. Började rida honom regelbundet och tränade lite. Hoppade ibland, men red ut för det mesta. Han fick bra kondis och muskler. Nu kör jag honom ganska mycket. Nu är han lite stel, men fortfarande lika pigg! :) Man kan inte tro att han är snart 28 år..

Jag rider honom ca 3 ggr i veckan just nu. Under lov och sommar så blir det med. Ca 4-5 ggr. Det tycker han bara är kul! Och sen rider jag inte så hårt heller.

Jag tycker att man kan rida sin häst/ponny så länge den är fräsch och tycker att det är kul!
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Jag tycker 18 år känns som att nu behöver man coola ner tempot.

Om hästen/ponnyn är 18 år gammal är det ju inte alls säkert att man behöver börja trappa ner på träningen! De flesta rider ju på sin häst tills den är mycket över 20. Visst, hästen kanske blir stel med åren men inte så vanligt vid 18 år. Om man håller igång hästen så ska den inte bli det så tidigt.

Min som är 27, snart 28, år hade nog inte varit så frisk som han är idag om inte jag hade börjat rida honom när han var 25 år. Han är lite stel och snubblig. Därför har jag dragit ner på ridandet, kör mer nu. Men han tycker det är jättekul att bara komma ut i skogen och kanske ta en liten galopp på betet! :D
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Jag tror inte att hästarna tycker det är så kul att bara gå i hagen sen när de blir äldre utan mår nog bättre av att få komma ut i skogen. Och det finns ju vissa som är 20 år och fortfarande tävlar internationellt.
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Så känns det för mig också. Jag har hållit på med trav, och en travhäst börjar ju bli "gammal" när den är ungefär 10 år (beror kanske på att de ofta slutar tävla i den åldern).
Medan en hopp-/dressyrmänniska kallar en 10-åring unghäst! Jag blev helt paff första gången jag hörde något sådant... :rofl:

Jag skulle vilja veta om någon här vet, rent vetenskapligt, ungefär hur länge en häst kan bygga muskler??
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

Hur länge hästen kan bygga muskler beror lite på hur pass välmusklad den är sedan innan. En häst som alltid blivit kontinuerligt arbetad och är "grundmusklad" kan gott och väl fortsätta muskla sig upp i högre åldrar. Det man ska tänka på är bara att om de väl tappar musklerna, kan de vara förlorade. Äldre hästar mår alltid bäst av att få röra på sig och arbeta (lagom utifrån dess förutsättningar).
Är hästen däremot inte så välmusklad ska man nog inte räkna med att den musklar på sig så mycket.

Vad gäller din häst tror jag inte att det är några problem, den är ju typ i sin bästa ålder!
Men som sagt; mycket beror på vad hästen har för grundförutsättningar och hur den redan är musklad. :rofl:
Lyssna på hästen! Det är det bästa råd du kan få!
 
Sv: När räknas en häst som gammal?

det är olika från häst till häst..:smirk:
 

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 542
Senast: Rosett
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 273
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp