När polisen väger hästtransporter ??

gylle

Trådstartare
Vi satt och pratade här och började disskutera hur det egentligen går till när polisen kontrollväger hästtransporter, har peppar*peppar aldrig blivet inplockad för vägning hittills. Det vi undrar om är vägs hela ekipaget (alltså bil+transport) eller bara transporten (hur blir det i så fall korrekt med tanke på att den hänger med viss tyngd på kulan?) Är det olika beroende på de nya portabla vågarna respektive om man blir inplockad på vågstation (typ den som finns vid Helsingborg)?
 
Är ekipaget inte så litet att det får plats på vågen, vilket inte många får, så väger man axeltrycket. Vågen lagrar resultatet tills man vill summera det, beroende på hur många axlar de har.
 
Polisen får det nog stressigt om dom ska väga våran lilla häst :angel: :angel: Han hatar när transporten står still :D
 
jag kan lova dig att polisen inte bryr sig om vad din hast tycker i sammanhanget.

polisen har sa sma barbara vagar som man rullar upp ekipaget pa, snabbt, enkelt och smidigt och ofta kostsamt for de med overlast....
 
portabla vågar 2 eller fyra stycken som du kör upp transpoerten på, polisen lägger samman den totala vikten på vågarna.
 
Jo men som jag frågade väger man hela ekipaget (bil+transport) eller bara transporten ? Tranporten hänger ju även på kulan vilken måste påverka vikten en del ?
 
Dom kan ju väga släpet för sig och sen bilen.
Kultrycket räkas ju in i bilens vikt. (Maxlasten på bilen minskar med vad du har för kultryck)
 
Nu är jag inte riktigt med dig, hur menar du med att kultrycket räknas in i bilens vikt ? Olika släp tynger ju olika mkt på kulan så det är ju svårt att veta hur stort kultryck man har, vår förra transport tex tyngde mer på kulan med vinterdäcken än med sommardäcken (olika dimentioner(dock ¨båda godkända för denna transport) med det ena paret blev transporten lägre och hängde mer på kulan än med det andra då det stod mer själv. Gäller ju även att olika bilar har dragen olika högt vilket gör att transporterna tynger olika. Hur skulle man kunna räkna ut detta så att man vet man kör omkring med ?
 
När man åker med tvåaxlat måste de ha fyra vågar (en för varje däck). För varje våg har de en felmarginal på 50 kg och man kan alltså i teorin åka med 200 kg överlast utan att polisen kan göra något (eftersom de måste räkna bort 50 kg på varje våg).
 
Om det inte blivit ngn förändring sen jag talade med polisen sist så stämmer INTE den uppgiften.
 
Så var det förr, med de gamla vågarna. De nya digitala är så tillförlitliga att polisen inte behöver lika stora "fel"marginaler längre. Egen erfarenhet :p när jag åkte och hämtade ett par stora hösilagebalar som vägde mer än vi trodde.
 
I registreringsbeviset för släpet står det vad kultrycket ska vara.
Egentligen ska man ju lasta så att kultrycket blir rätt, alltså på rätt ställe i släpet i förhållande till hjulaxlarna.
Detta är ju en aning svårt ;) när det gäller hästar, dom står ju där dom står. Annars går det ju att korrigera, var man lägger lasten. Det har ju betydelse för kultrycket.

Men egentligen ska ju transporten vara registrerad med en viss typ av däck dimension, och viss maxlast, vilket gör att om transporten kanske väger totalt (inkl maxlast) 1300 kg, varav 100 kg ligger på kulan.
Nåt inte många vet, är då att man får 100 kg mindre att lasta i bilen, eftersom transporten redan tynger ner bilen med 100 kg på dragkroken. Detta resulterar att man får dra av dom 100 kg från bilens maxlast (om man i vanliga fall får lasta 400kg i bilen så blir det bara 300kg kvar)

Hmm svårt att förklara och mina böcker ligger i bilen.

Som du skriver så är olika bilar olika höga osv, det vet jag inte riktigt hur det är tänkt, men som jag fattar det så är väl ändå kultrycket samma.

Svårt att förklara, men jag hoppas det blev lite klarare :confused: :)
 
dom har en till våg som de sätter under stödhjulet i fram och så vevar de ner detta och mäter av (de ser när bilen börjar lätta och väger då)
så mäter dom kultrycket..
 
Huh! :crazy: Kontrollvägning är rena skräcken! Jag kör långa omvägar för att inte behöva passera vågen vid Långeberga (Helsingborg) om jag har två hästar i transporten, för jag vet att min transport är reg.besiktigad utan mellanvägg, matta, reservhjul, bommar och stödhjul, allt för att hålla vikten nere i papprena! Blir lite mycket på vågen vid en kontrollmätning då... :angel:
 
OOupps! :angel:

Själv har jag konkat omkring med ett släp i vinter och våras som jag trodde var okej :o
Enligt ägaren fick man minsann lasta xxx kilo, så jag (dum som jag är) trodde på det och körde glatt omkring med min häst och en liten islänning.
Sen när jag kollade på vägverkets hemsida, så visade det sig att vi fick lasta 660 kg :o :eek: :crazy:

Jag är hyfsat glad att vi aldrig blev stoppade!
Men nu har jag min egen finka, så nu ska jag banne mig köra lagligt! :cool: :D
 
Som vi gjorde när vi skulle upp till Ängelholm förra midsommarmeetinget med två hästar och full packning med hö och foder för hela helgen (oj, vilken överlast) körde in södra avfarten och ut norra....... :angel: :angel:
 

Liknande trådar

A
Utrustning Har nu suttit och kollat igen massa trådar ang. transport och lastning men ingen fyllde mina funderingar fullt. 1) Hur har ni utrustat...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 242
Senast: qnockout07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp