I registreringsbeviset för släpet står det vad kultrycket ska vara.
Egentligen ska man ju lasta så att kultrycket blir rätt, alltså på rätt ställe i släpet i förhållande till hjulaxlarna.
Detta är ju en aning svårt
när det gäller hästar, dom står ju där dom står. Annars går det ju att korrigera, var man lägger lasten. Det har ju betydelse för kultrycket.
Men egentligen ska ju transporten vara registrerad med en viss typ av däck dimension, och viss maxlast, vilket gör att om transporten kanske väger totalt (inkl maxlast) 1300 kg, varav 100 kg ligger på kulan.
Nåt inte många vet, är då att man får 100 kg mindre att lasta i bilen, eftersom transporten redan tynger ner bilen med 100 kg på dragkroken. Detta resulterar att man får dra av dom 100 kg från bilens maxlast (om man i vanliga fall får lasta 400kg i bilen så blir det bara 300kg kvar)
Hmm svårt att förklara och mina böcker ligger i bilen.
Som du skriver så är olika bilar olika höga osv, det vet jag inte riktigt hur det är tänkt, men som jag fattar det så är väl ändå kultrycket samma.
Svårt att förklara, men jag hoppas det blev lite klarare