När ok ha hästarna ute dygnet runt?

bigganl

Trådstartare
När tycker ni det är ok att låta hästarna gå ute dygnet runt? Om hästarna har skydd i form av skog men ingen ligghall. Vilka kriterier ska fyllas tycker ni?

Sv: När ok ha hästarna ute dygnet runt?

jag hittade en gång nedanstående riktlinjer, vet ej om det var SJV eller DSV eller något.. men iallafall var det en myndighetsida..
och detta var bara förslag och det står ju också "bör".. samt att det i lagen står att "hästar skall ha tillgång till ligghall då betestillväxt inte sker"

"Hästar bör ha tillgång till ligghall under nedanstående perioder.

Skåne, Blekinge och Halland 15 nov – 1 april

Övriga Götaland utom småländska höglandet
Mälardalen 15 nov – 15 april

Övriga Svealand, Småländska höglandet, Södra norrlands kusttrakter 1 nov – 1 maj

Övriga Norrland utom fjälltrakterna 15 okt – 15 maj

Fjälltrakterna 1 okt – 1 jun"

Alltså, hästar klarar sig mycket bättre än vad vi ger dem credit för.

Men rent teoretiskt så tycker jag att skog är lika bra - om inte bättre än ligghall. Det beror ju iofs på hur skogen är utformad etc...

De här varma dagarna som varit nu kan jag tycka att det är OK att låta dem gå ute om nätterna. Visserligen är det frostnätter, men om det är härdiga hästar det är fråga om - varför inte!

Jag är helt överens med dig där. Jag tycker hästarna verkar må bättre också. De verkar mer nöjda med tillvaron om de får röra sig när de vill. Tät skog tycker jag ger väldigt gott skydd. Mitt kreterie är nog att jag vill att hästarna ska ha en torr liggplats när de är ute dygnet om och att det inte är minusgrader om natten. Är det inte torrt någonstans för de vara inne så här års.
Jag har börjat ha dem ute vissa nätter.
Vi hästägare har ju lite olika syn på hästar och det jag vill ta reda på är egentligen om min uppfattning är vanlig eller inte.

Jag håller med dig, torr plats att ligga på och något skydd för vind och regn.
Själv bor jag i norrland och här håller tjälen på att gå ur markerna så det är LERIGT men snart så! Fast min lilleman står varje kväll ute och väntar på att få komma in :) (Men det kaaaan ju bero på kraftfodret som väntar honom där inne plus att få ligga ned å sova i spånet)

Jag släpper i mitten av april. Jag tycker det ska vara tillräckligt torrt för att de ska kunna ligga ner och vila. Mina har ett vindskydd, men det använder de bara på sommaren när det är varmt och knotten är jobbiga. Att det inte finns så mycket gräs ännu gör inget. Då vänjer de sig succesivt när det växer, hösilage har de nästa fritt.

vi tänkte försöka hiva ut dem 1/6
(alla är fullblod och fd galoppörer = lite känsligare)

Behövs det så har de täcke på natten. De har en liten lada att gå in i (som ligghall).

Förrförra sommaren gick min ute till en bit in i september, hon ÄLSKADE att sova ute (fick dock ha täcke).

Sen om det är mkt insekter så får de stå inne några timmar på dagen, får även mat 1-2 gånger/dag (tror vi kommer köra en fodring, sen att man får ge en gång själv när man är där typ).

OT
Jag ser såååå fram emot betet!!!!! Min pålle ska få gå med sin bästis som hon inte har gått med på 3 år :) :love:

Visst ja, givetvis torr liggplats, det är viktigt!

Klara frostnätter där temperaturen går strax under 0 tycker jag inte är något problem om hästarna har vinterpäls etc, tempen har ju gått under nollstrecket i stallet många gånger... Förutsättningen är också att det är klart och inte blåser nåt speciellt.

Är också en hästmänniska som tror på att hästarna har det mycket bättre ute i friska luften än i en box på typ 3x3 m. Jag menar det är väl logiskt!?

Jag bor i Nyköping och här så måste medeldygnstemperaturen vara
4+ för att hästarna ska få vara ute utan ligghall. Om det gäller hela landet har jag ingen aning om.
Annika

Vi har våra ute vid bra nätter. Inte alla men nästan alla går ute. Vi lägger ut hö men dom vill inte ha det.

Alltså, hästar klarar sig mycket bättre än vad vi ger dem credit för.

Men rent teoretiskt så tycker jag att skog är lika bra - om inte bättre än ligghall. Det beror ju iofs på hur skogen är utformad etc...

De här varma dagarna som varit nu kan jag tycka att det är OK att låta dem gå ute om nätterna. Visserligen är det frostnätter, men om det är härdiga hästar det är fråga om - varför inte!

Visst är det frost.Men i vintras så var det ganska många minus ute.

Om vintern är våra inne om natten. Det är på våren de börjar få vara ute dygnet runt. Då går jag efter att de ska ha torr liggplats och att det inte är minusgrader om nätterna. Jag tycker själv att det känns som en sund inställning och hästarna verkar hålla med.
Precis som någon skrev så är det faktiskt kallare inne i stallet vissa nätter på vintern är det är ute om natten nu om våren.
När det är minusgrader inne i stallet protesterar ingen, men många vill inte att deras hästar ska få gå ute på nätterna om våren för det är för kallt, trots att det är varmare. Det är lite ologiskt faktiskt.

Har haft mina ute 2 nätter nu och dom verkar tycka det är skönt, om inte så tycker då matte det :laugh: Bor 2,5 mil utanför Umeå

Förra året stod dom ute över natten första gången på Valborg, men i år blev det ännu tidigare eftersom vädret här uppe är helt underbart just nu!

Jag bor på småländska höglandet. Mitt fullblod, halvblod + ponny har gått ute sedan i söndags (20/4). Det har varit -1C tidigt på morgonen. Fullblodet har haft regntäcke på natten. De vill absolut inte gå in! De har fri tillgång på ensilage och marken har torkat upp så det är torrt och fint så de kan ligga ner. De har rätt stor hage med mycket granar att gå under. Mina hästar är vana att vara ute mycket även när de står på stall. Minst 12-14 timmar per dag. Jag har ett kallstall som går under nollan kalla dagar på vintern. Tycker det känns bäst för hästen att vara ute så mycket som möjligt. Hade haft dom på lösdrift om jag haft möjlighet. Men tyvärr blir det alldeles för blött i mina hagar (risk för röta).

Om vintern är våra inne om natten. Det är på våren de börjar få vara ute dygnet runt. Då går jag efter att de ska ha torr liggplats och att det inte är minusgrader om nätterna. Jag tycker själv att det känns som en sund inställning och hästarna verkar hålla med.
Precis som någon skrev så är det faktiskt kallare inne i stallet vissa nätter på vintern är det är ute om natten nu om våren.
När det är minusgrader inne i stallet protesterar ingen, men många vill inte att deras hästar ska få gå ute på nätterna om våren för det är för kallt, trots att det är varmare. Det är lite ologiskt faktiskt.

Jag tycker det är en vettig riktlinje, sen så tycker jag även att det är viktigt att man har koll just på sina egna hästar och att de verkligen nyttjar/känner sig trygga med den skog/skydd som finns. Det är nämligen inte alla hästar som tar skydd i skogen för att det regnar, det är emot deras natur att gömma sig i skog, de vill ha öppna ytor för att kunna se faror långt i förväg. Så man kan ha hur mkt skog som helst, det är inte säkert att de nyttjar skogen på samma sätt som en ligghall.

Mitt äldre sto + föl på 1 månad har gått ute dygnet runt en vecka nu, bor i Örebro. Har varit fint väder hela veckan. De har ett ordentligt vindskydd med halm.

Precis!
Och plus att när dom går ute så har dom möjlighet att röra på sig = håller värmen uppe.

:confused: året runt brukar ju gå bra.

Mina shettisvalacker går ute dygnet runt nu. Stona är dräktiga o ska föla ganska snart, den ena skulle redan ha fölat o den andra är beräknad till 20/5, så dom får gå ut senare. Arabdamen får göra shettisstona sällskap inne ett tag till, hon kommer dessutom inte gå på bete pga fång, men kommer gå ute dygnet runt med höfodring.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka