När och hur ge Butta

Blandrastik

Trådstartare
Knubbisen ska gå på Butta i tio dagar efter en vrickning. Läser i bipacksedeln att den inte ska ges i samband med hö/strå då det påverkar effekten av preparatet.

Då till frågan, då jag inte kan bo i uteboxen tillsammans med min häst och äter gör han ganska ofta. Är det bättre att ge butta en gång om dan och inte i samband med stråfoder. Eller att ge två gånger om dan och då åtminstone en av gångerna är i samband med strå?

Sv: När och hur ge Butta

Det som är med butta och hö är att absorptionen ev förlängs med hö. Inte att det INTE blir effekt.

Ur fass:
Utfodring med hö samtidigt med behandling kan fördröja absorptionen genom att fenylbutazon binds till fiberkomponenterna i hö och frigörs först i blindtarmen och absorberas i grovtarmen

Förlängd/fördröjd absorption innebär att det tar längre tid innan medlet tas upp (och verkar) jämfört med om det ges när de inte är hö. Jag har frågat vet just om det där då jag haft hästar som stått på fri tillgång på hö, och fått svaret att om man ger det samma tid varje dag och i samband med hö varje dag så kommer man få en relativt jämn effekt ändå, då medlet kommer absorberas vid undefär samma tidpunkt.

Dvs det gör ingenting sålänge du ger den samma tid och under samma förutsättningar varje dag. Om det ena dagen blir utan hö och andra med hö gör (enl svar jag fått) inte jättemycket heller såvida man inte behandlar svårt smärta och det är viktigt hästen är lika smärtstillad hela tiden.

Jag personligen tror INTE det är bättre att ge en gång per dag då det innebär att effekten blir ojämn, och hästen kommer vara ganska ojämnt smärtlindrad under dygnet, men fråga din veterinär om det är enda sättet du kan få ihop det riktigt. Jag har personligen inte sett skillnad om det getts med eller utan hö.

Min häst har precis ätit Butta i just 10 dagar.. Men han skulle tränas samtidigt. Han skulle egentligen ha sin dagliga dos uppdelad på två gånger per dag men eftersom jag inte kan bo i stallet så rådfråga jag veterinären och kunde ge honom hela dosen en gång om dan istället en liten stund innan träning. Min häst skulle endast ha 2 dospåsar/dag.

Hur man ska ge det beror lite på hästen. Bästa är ju om du kan blanda ner det i fodret, funka absolut inte med min häst. Andra tipset är att använda något gott tillsammans med medicinen. Eller testa äppelmos som är väldigt sött och gott.. Men inget av det funka på min häst så jag fick tvinga i honom det genom stora sprutor i munnen. Inte det lättaste då hästen lär sig detta efter ett tag. Det som funka bäst för mig var att ta ett stadigt tag i ena örat på honom (typ Bremsa örat) och sen köra in sprutan me andra handen. Eller låta nån hjälpa till me att hålla örat eller spruta in medlet.

Ett tips är att blanda i lite filmjölk i sprutan då det inte blir lika rinnigt men det funkar med vatten oxå.

Vi har en gamma hederlig ingivare i stallet, den funkar. Provade också med mat, han bara stirrade på sörjan av äpplen, betfor och medicin i krubban.

Men då skiter jag i att han äter och bara ger morgon och kväll.

Tack alla för svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 256
Senast: em-pirre
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 129
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
Tillbaka