När man ska åka iväg med hästen...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
...och vara borta i kanske 6-8 timmar (vet inte säkert än, men jag misstänker att det blir nåt sånt) hur mycket foder måste man ha med sig då? Det kommer nog framförallt bli ansträngande psykiskt, inte så mycket fysisk ansträngning (mer som miljöträning). Tar med mig 50 L vatten, men jag vet inte hur mycket foder jag måste ha med mig. Hästen går nu på bete och kommer på lördag (när vi ska iväg) inte ha ätit kraftfoder på 4 dagar så det vill jag helst inte ge honom, eller går det ändå kanske? Eller ska jag bara ta med mig hö/gräs? Hur mycket gräs ska jag isf plocka? Eller är det bättre att försöka få med 3-4 kg hö från hans gamla stall som han är van vid?

Sv: När man ska åka iväg med hästen...

Hade det varit en tävlingshäst så hade jag tagit med mig allt foder enligt foderstat och lite extra betfor (min häst dricker sällan).

Nu vet inte jag vad hästen ska göra, men har den gått på bete i fyra dagar så antar jag att det inte är några direkt hårda övningar (precis som du skriver) och eftersom den inte har ätit kraftfoder på fyra dagar så skulle jag nöja mig med att ta med mig hö och vatten, kanske lite betfor.

Ta med såpass mycket hö att han har att tugga på när han inte jobbar. Det räcker bra.

vad sa du du göra egentligen?! :) :o

Jag hade nog tagit med mig det som hästen är van att äta o försökt ge det på tider som ha är van vid. Har han bara ätit gräs nu så fyll ett hönät med gräs och /eller hö o ha i transporten. En del hästar äter inte tex i transporten om de är lite nervösa, men det är ju inte katastrofalt lång tid att va utan mat om det skulle visa sig att han inte vill äta under resan. Viktigast med vatten.

Vi skulle vara med på en träning för Linus Adler, och efteråt skulle vi rida genom centrala Halmstad. Vi ska vara med på stans 700-årsjubileum om 1 månad.

Allt gick jättebra och var skitkul! Och min häst reagerade såklart inte på nånting... Dock ville han varken äta (han som är ett matvrak utan dess like i vanliga fall) eller dricka, så han fick klara sig utan hela dagen.... Vi var borta i ca 7-8 timmar, men han verkade överleva :D

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 332
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka