När man är över 18år...

R

russticka

Hej
snart fyller jag 18år och kan inte tävla på ponny längre
men jag undrar, får man ställa upp i Pay'n Ride (träningstävling i dressyr) med ponny fast jag är över 18år, utan att tävla "utan tävlan"? hoppas ni förstår vad jag menar.
tacksam för svar

Sv: När man är över 18år...

*knapplån*

Jag satt också nyss och funderade över det här med att tävla med sina ponnier fastän man är 18 och uppåt. Vilka alternativ finns det?

Som jag har förstått det så ska det finnas alla möjliga tävlingar som är lite speciella? Dom heter alltså något annorlunda och är inte lika vanliga som en lokaltävling eller liknande!

Help us out! :bump:

Vet inte om det generellt annordnas tävlingar för överåriga ponnyryttare, dock brukar det finnas på ras-Riks. Har själv vunnit Connemara-Riks för överåriga ;)
Det vanligaste är dock att man tävlar på vanliga tävlingar fast bland stora hästar, på samma villkor som alla andra "vuxna" ;)
Kolla sökfunktionen så hittar du massor av trådar om ämnet!

Du får lösa licens för häst och tävla den bland hästar.

TS: I pay n ride så är det väl bara dig själv du tävlar imot ingen annan?
Eller har ni det på nåt annat sätt.
Om det är en bedömning du vill ha så spelar det ingen roll hur gammal du är.

Det är ju en clear round och då spelar det ingen roll hur gammal man är på pållen,så ja du får tävla på ponnyn fasten du är över 18 på pay and ride eller andra klubbtävlingar, dem behöver inte veta hur gammal du är och det enda du behöver visa upp är hästpasset o ev ditt gröna kort, behövs oftast men inte alltid. Annars så brukar det vara samma regler som på lokal så mkt som möjligt dvs, man får inte tävla med spö elr för låga sporrar o liknande.
Du tävlar bara mot dej själv o man brukar få rosett om man går över en felfri runda 50% elr ibland 60%. Man tävlar oftast stora hästar blandat med ponnyer och man får starta flera gånger i samma klass, man tävlar ju bara mot sej själv så det spelar ingen roll:).

*knapplån*

Jag satt också nyss och funderade över det här med att tävla med sina ponnier fastän man är 18 och uppåt. Vilka alternativ finns det?

Som jag har förstått det så ska det finnas alla möjliga tävlingar som är lite speciella? Dom heter alltså något annorlunda och är inte lika vanliga som en lokaltävling eller liknande!

Help us out! :bump:

Du kan ju tävla klubbtävlingar, klubbmästerskap, enstaka tävlingar som går under namn som "julklappshoppning elr bara en vanlig tävling som KM ,clear round, serietävlingar på klubbnivå brukar finnas hos de flesta ridklubbarna, tex: seriedressyr som man rider tex: LB:1 i första omgången,LB:1 i andra o tex LA:1 i sista, sk "finalen". Det brukar vara valfritt program. Resultatet från alla omgångarna sammanställs o man får pris om man kommit bland dem bästa:) Enda nackdelen med klubbtävlingar är att man ibland måste vara medlem på den ridklubben där man ska tävla så då får man ju betala typ 200kr till dem också.
Sen finns det ju mästerskap om man har en speciell ras tex new forest mästerskapen där överåriga brukar få starta så länge ekipaget är propotionerligt.
Man kan tävla i avdelning B på lokala elr högre tävlingar om man har en "ungponny"(på ponnytävlingar). Brukar se en kvinna på runt 50 år vara ute på hopptävlingar med sina ponnyer o starta avdelning B, är verkligen jättekul att se att man kan få så mkt glädje av en liten c elr d ponny:)
Annars får man köpa hästlicens o tävla bland dem stora hästarna, då kan man ju komma hur långt som helst även om det är svårare för ponnyer, har man en bara en duktig ponny o en bra ryttare så går ju allt.;)

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 120
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈