När köpa egen häst?

M

MyJoyride

Jag är i valet och kvalet om jag skall ta steget ut och köpa egen häst. :confused: Har ridit på ridskola i 2 år plus att jag har varit medryttar till en häst nästan 1 år, har god hästvana i och med att jag tränat travhästar tidigare. Nu har jag tröttnat på att rida på ridskolehästar och aldrig veta vilken häst jag får rida på förhand och ofta hamna att rida på hästar jag inte tycker om.
Det som jag mest funderar på mer än om jag skulle klara av en häst är om jag kommer att ha tid och om motivationen håller i sig fast det blir mer jobb med egen häst. Är snart 25 år så egentligen borde jag vara mogen att ta beslutet själv, men vore kul att höra andras tankar om att köpa en första häst!:smirk:

Sv: När köpa egen häst?

Jag tror jag var 18år när jag köpte min egna häst, o visst det blir ju ett ansvar att man Måste dit varje dag o göra allt o hålla igång hästen.
Har ju dock 21 år erfaren het av hästar i dag, men jag red inte så länge på ridskola för en jag fick en lånehäst o ta hand, det var då min tränares.
Anser du bara att du har tiden o ork o inser vad som ska göras o allt sånt så tycker jag att du e redo o köpa häst.
Det är ju upp till dig men vad jag bara ger som råd köp så fall en hst som du rer ut, då min nuvarande häst är ute hos en fodervärd som inte klarar henne o detta hade visst pågott ett tag innan jag fick veta detta så jag vet inte hur hon är nu när hon kommer hem.

Lycka till i letandet

Du kan inte skaffa en häst på foder då? Tills du vet om det passar dej att ha egen häst.

Jag skulle också rekommendera foderhäst som första steg. Det känns som ett stort steg mellan medryttarhäst och egen häst, men det kanske bara är jag.
Sen bör man ju stå stabilt ekonomiskt, och detta är ju något man delvis kan prova om man skaffar foderhäst först (om man nu är osäker..).
Jag vet inte hur mycket du kan, men två år på ridskola låter väldigt lite i mina öron. Men det kanske bara är jag ;) I alla fall så skulle jag råda dig att omgiva dig med många hästkunniga människor om du tar steget att skaffa egen häst.
Själv skulle jag tvivla på mina egna kunskaper om jag skulle skaffa häst i nuläget. Då har jag ändå ridit på ridskola i 7 år, jobbat i stall och haft diverse medryttarhästar. Men det är ju också magkänsla. Jag kan säkert tillräckligt, men är för feg för att prova.
Aja tillbaka till ämnet, så tycker jag nog att du ska skaffa foderhäst först :)

Håller med er, det skulle säkert vara smart att "börja" med en foderhäst...Men vad jag förstått är det svårt att hitta en sådan, men det är väl bara att hålla upp ögonen och öronen. Skulle ha ett stall som en god vän har hand om där jag skulle kunna ha hästen, och hon är verkligen jätte kunnig. (Det är hennes häst jag varit medryttar till.)

Men jag blev lite förvånad att många inte tyckte at två års ridskoleerfarenhet inte skulle räcka till (med tanke på att jag ändå har många års häst/traverfarenhet). Om jag skulle köpa häst skulle jag långt ifrån sluta ta lektioner utan jag skulle bara mer blir motiverad att fara i och med att jag skulle få utvecklas tillsammans med en egen häst som jag alltid skulle få rida. Jag har en dröm om hur kul det skulle vara att alltid få rida samma häst och att man skulle lära känna den hästen så bra att man själv skulle kunna utvecklas ännu mer.:banana:

Var ärlig och tänk igenom massor av gånger!

Har du råd? Hästar är dyra att äga, inköpet är det billigaste... :angel: Gör en budget, jämför stallpriser osv.
Har du tid? Har du verkligen tid att åka ut till stallet varje dag och spendera flera timmar där? Även på julafton, även i spöregn..? Ibland tvingas man ge upp vissa saker i tillvaron för att få tiden att räcka till.
Har du tillräcklig kunskap? Inte bara ridkunskap utan även om foder, sjukdomar, och bra horsemanship (inte nh nödvändigtvis) mm mmm mm. Förstås behöver du inte kunna allt - ingen är fullärd när det gäller hästar - men lite basic hästhållning bör du kunna.

Tvekar du så är bara det ett tecken på att du borde tänka igenom beslutet en stund till... Allt för många skaffar häst för tidigt och det är bara trist för de hästar som kanske får lida... :crazy:

Ang. ridskoleerfarenhet så tycker inte jag man ska döma helt på antalet år man ridit. Säger man två år tar man en slutsats om hur den rider, samma med fem år osv. Men det är stor individuell skillnad. Tex jag började på ridskola som 14åring och efter 2 år gick jag i samma grupp som en som ridit i sju år.... Och idag har jag "gått förbi" henne i utvecklingen... :smirk:
Så nummer säger inte allt! :)

Tanken var precis som du tänker att köpa häst?
Fick det tillfllet nu till hösten av min far då jag själv bestämde att jag lånar en häst 1 år eller mer och funkar det köper jag egen så att man inte binder upp sig direkt.

Men jag blev lite förvånad att många inte tyckte at två års ridskoleerfarenhet inte skulle räcka till (med tanke på att jag ändå har många års häst/traverfarenhet).

Jag fick min första häst när jag hade ridit på ridskola i tre år, det var ett oinridet sto. Jag hade henne på egen gård och skötte allting (utom slagning av hö) i stallet. Fyra år senare fick hon en fölunge, som jag red in, utbildade och sålde. Men det är först nu, 14 år senare, med alla dessa erfarenheter i bagaget, som jag känner att jag egentligen är redo för min första häst.

Två år på ridskola är ingenting egentligen, så jag säger som de andra, om du känner att du måste ha egen häst för att komma vidare i din ridning, prova med en foderhäst först. Det är mycket som är annorlunda som hästägare. Lycka till och glöm inte att fråga så mycket du bara kan om allt du undrar över.

Tack för alla inlägg!:bow: Kul att höra andras åsikter! Skall nog fundera vidare, och rida vidare...:p

Om du har ekonomi och plats finns väl inga hinder nu. Att ha häst är en livslång skola och man lär sig nytt hela tiden och det gäller att vara öppen för att ta emot kunskap men också att sålla bort "dålig" sådan. Jag saknar ridskolan lite just för att man fick rida flera olika individer, även dom man inte riktigt lirade med. Alltså, tvärtemot det du känner.

När man kan rida de flesta hästarna och få en bra kommunikation kan man se sig som en ok ryttare. Att bara rida de man gillar är att ta en lite för enkel väg;)...är min åsikt. Minns fortfarande känslan av besvikelse och lusten att åka hem när man fick "fel" häst tilldelad...men jisses vilket lyft det blev när man hittade rätt teknik även på den så ridningen blev rolig ändå. Idag rider jag regelbundet för instruktör på mina egna hästar.

Lycka till, hur du än gör:D

Senast ändrad:

Om du har ekonomi och plats finns väl inga hinder nu. Att ha häst är en livslång skola och man lär sig nytt hela tiden och det gäller att vara öppen för att ta emot kunskap men också att sålla bort "dålig" sådan. Jag saknar ridskolan lite just för att man fick rida flera olika individer, även dom man inte riktigt lirade med. Alltså, tvärtemot det du känner.

När man kan rida de flesta hästarna och få en bra kommunikation kan man se sig som en ok ryttare. Att bara rida de man gillar är att ta en lite för enkel väg;)...är min åsikt. Minns fortfarande känslan av besvikelse och lusten att åka hem när man fick "fel" häst tilldelad...men jisses vilket lyft det blev när man hittade rätt teknik även på den så ridningen blev rolig ändå. Idag rider jag regelbundet för instruktör på mina egna hästar.

Lycka till, hur du än gör:D

Har funderat helt i dina banor, att lära sig om hästar och att rida är en livslång process, därför tänkte jag att bara jag är mogen att ta ansvar skulle det gå bra med de kunskaper jag har nu som grund!;)

Det att rida många olika hästar inser jag också att är mycket bra för ens utveckling ; klarar man av de flesta har man säkert rätt bra kunskaper! Men det jag saknar är att få ha en egen som jag känner bra och skulle få pysssla med. Hade en kallblods travare tidigare (körtränade bara den) och jag tyckte såå om att känna hästen och veta exakt vad den gick för, då var man mycket mer sällan rädd och kunde utvecklas bättre. Dessutom är det ju ljuvligt att ha en bästa hästkompis!:love:

Men, att börja med en foderhäst som så många rekommenderat är säkert smart.
...det var lite mera tankar angående ämnet...:p

Nu ska jag gå emot vad alla andra sagt... Jag går också i hästköpartankar, eller rättare sagt, jag har bestämt mig för att köpa häst. Funderade också på att först ta en foderhäst som "prova på" om jag verkligen kan/vill/är beredd på "uppoffringen" som det innebär. När jag berättade om mina planer för en hästmänniska med 45 års erfarenhet så avrådde hon mig bestämt. Hon har både haft hand om andras hästar och låtit andra ha hand om hennes och alltför ofta så har det bara inneburit problem. Ägare till inlånade hästar som strulat med det ena och det andra. Utlånade hästar som kommit tillbaka skadade eller ej ordentligt skötta. Hon rådde mig istället att köpa en egen och sa att det att märker man att man inte vill ha häst så säljer man den igen. Så jag ska inom sin tid köpa mig en häst. Nu har ju jag turen att jag har den här erfarna människan att vända mig till om det skulle bli några problem med mitt kommande hästeri. Och vare sig om du ska köpa eller ta en foderhäst så se till att du har någon mentor du kan rådfråga vid problem.
Lycka till! :)

Du går inte emot det jag sagt. Håller med din bekant vad det gäller foderhäst. Det är så mycket man ska komma ihåg när man har hand om andras hästar och det finns alltid en stor risk att det blir mer krävande än man tänkt från början. Bara att få ett riktigt kontrakt/avtal som håller är en hel vetenskap och om man sen inte trivs med hästen är det inte alltid så lätt att få lämna tillbaka den alt.att ägaren vill ha hem hästen långt innan avtalets slut. o.s.v.

Det är mycket klokt att alltid vända sig till de som har bred erfarenhet och hämta kunskap och stöd;)

Vad har du gjort i travstallet?
jag hade ridit på ridskola i 8 år då jag fick min första häst, och gick då på naturbruksgymnasie. När jag tänker tillbaka känner jag att jag var HEMSKT okunnig då! Nu är jag innte på 6e egna hästen och nästan 10 år senare, och har så mkt kvar att lära.. Att sköta en häst är ju ett jätteansvar.. på alla plan.. Rätt mat, rätt utrustning (särskilt sadel), rätt träning, rätt vård vid sårskador, sjukdomar..

Svårt att hitta foderhästar? Tycker förövrigt att jämt finns massor med sådana annonser!?

Lycka till vilket du än bestämmer dig för!!

Det gäller ju att verkligen tänka igenom beslutet först. Häst tar tid, pengar o energi - samt att måste prioritera bort saker ibland.

Ska man gå enligt "skolboken" så kan det vara bra att ta en häst på foder som första steg. kanske du hittar en häst att ha på foder för senare köp? det finns hästar, man får bara lägga ner lite energi på att leta lite. ;) kolla med bekanta, sätt upp annons på ridskolan/ridklubbar, på internet m.m.

men känner du verkligen att du vill skaffa häst o allt vad det innebär så ser jag inget konstigt i det. bara du vet vad du ger dig in på o tar hjälp av bekanta/omgivningen. det kan vara skönt att diskutera saker med andra hästmänniskor, ventilera lite :)

själv har jag ridit på ridskola 6 år, varit medryttare/halvfodervärd i 5 år (varav 2 år av dem samtidigt som jag red på ridskola). jag är jättesugen på att skaffa egen häst, men ekonomin går inte ihop just nu utan jag får nog vänta några år till..

Lycka till! :banana:

Jag har aldrig ridit på ridskola, utan hade häst från 3 års ålder, men hästarna såldes då jag var 10 år.
"fick" sedan min låtsas mormors varmblod som hon ALDRIG tog hand om vid 11-12 års ålder som var en väldigt svår och envis häst (såldes utan att jag visste något, kom till stallet och hittade ingen häst...).
Började efter det sköta olika hästar (främst unghästar & problemhästar) fram till förra året i april då jag köpte min medryttarhäst (avlivades i okt).

Nu har jag ett 2,5 årigt varmblodsto och jag fyller 16 i år, och ja jag är "bara" snart 16 år, men innan jag köpte henne kände jag att jag skulle klara det, och hittils har jag gjort det utan några problem, har även börjat inridningen. :)

Men det du framförallt måste tänka på tycker jag är
-Har du ekonomin? Tiden? kunskapen?

& om jag själv var osäker skulle inte fråga folk på internet vad dom tycker, för vi har aldrig sett dig rida eller hantera en häst osv.
Jag tycker att du ska fråga en tränare om råd med den saken. :D

Lycka till!

Vad har du gjort i travstallet?
jag hade ridit på ridskola i 8 år då jag fick min första häst, och gick då på naturbruksgymnasie. När jag tänker tillbaka känner jag att jag var HEMSKT okunnig då! Nu är jag innte på 6e egna hästen och nästan 10 år senare, och har så mkt kvar att lära.. Att sköta en häst är ju ett jätteansvar.. på alla plan.. Rätt mat, rätt utrustning (särskilt sadel), rätt träning, rätt vård vid sårskador, sjukdomar..

Svårt att hitta foderhästar? Tycker förövrigt att jämt finns massor med sådana annonser!?

Lycka till vilket du än bestämmer dig för!!

Som svar till vad jag gjorde i travstallet:
Jag körtränade allt från unghästar till äldre hästar nästan dagligen, plus att jag förstås ofta skötte om utfodringen. Var med och hjälpte till vid trav, körde dock aldrig tävling när jag inte kom mig för att ta körlicens. Två somrar var jag även anställd och då skötte jag om ALLT, tog in/ut hästarna, utfodrade dem, såg till de mådde bra osv osv. Så med detat menar jag att jag har grundkunskaper om vad det innebär att sköta häst. :p

Jag har aldrig ridit på ridskola, utan hade häst från 3 års ålder, men hästarna såldes då jag var 10 år.
"fick" sedan min låtsas mormors varmblod som hon ALDRIG tog hand om vid 11-12 års ålder som var en väldigt svår och envis häst (såldes utan att jag visste något, kom till stallet och hittade ingen häst...).
Började efter det sköta olika hästar (främst unghästar & problemhästar) fram till förra året i april då jag köpte min medryttarhäst (avlivades i okt).

Nu har jag ett 2,5 årigt varmblodsto och jag fyller 16 i år, och ja jag är "bara" snart 16 år, men innan jag köpte henne kände jag att jag skulle klara det, och hittils har jag gjort det utan några problem, har även börjat inridningen. :)

Men det du framförallt måste tänka på tycker jag är
-Har du ekonomin? Tiden? kunskapen?

& om jag själv var osäker skulle inte fråga folk på internet vad dom tycker, för vi har aldrig sett dig rida eller hantera en häst osv.
Jag tycker att du ska fråga en tränare om råd med den saken. :D

Lycka till!

Vill bara förklara mig angående det att det är dumt att fråga folk på internet om jag är mogen att köpa häst : jag är INTE ute efter att få exakta svar utan jag är nog mera ute efter diskussion om hur andra gjort och tänker angående hästköp.:p

Så tackar för en fin diskussion så här långt!:bow:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 242
Senast: cewe
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 924
Senast: Kajsalisa
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 776
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka