när kommer dom i trotsåldern?

wtf

Trådstartare
har en engelsk springer spaniel valp på 6 mån, en grabb, han var ända fram tills för ett par veckor sen relativt lydig (tex så ska han alltid sitta när man tar på/av kopplet). men nu verkar det som att han är i trotsåldern! han har börjat slarva jättemycket med att sitta på kommando, och på valpkursen sa dom att man helst inte ska ge kommandot fler än 2 gånger och man får inte hjälpa till med ett lätt tryck på rumpan. hur fasen skulle man då kunna få hunden att sitta? handkommandot? fast det försöker vi vänja av med nu.

sen en annan sak, hans kulor har inte trillat ner än... vilket bekymrar mig en smula eftersom han är av gott utställningsmaterial :smirk:
nån annan me springer som har varit sen? eller kan jag räkna med att hoppet om att dom ska trilla ner är på väg bort?
kan ju tilläggas att hans bror fick sina tidigt. men tydligen skulle pappan ge "sena" ungar...?

Sv: när kommer dom i trotsåldern?

En fråga bara, varför får ni inte trycka på rumpan om han inte sätter sig på kommando?

Troligtvis för att det oftast då blir en fysisk kamp. Bättre att rycka i deras rumphår uppåt, då brukar de snabbt sätta sig, eller att nypa till snabbt. Men trycka ska man helst undvika.

Ja grattis! :) Det brukar vara då som ens snälla och gulliga valp börjar rymma och bli självständig. Helt normalt!! Fast ganska så tråkigt att de inte längre med tindrande ögon kommer kutande direkt man kallar på de!!

Ah.. det har jag inte tänkt på. Kanske ska sluta trycka :o
Får väl klappa istället, det brukar funka det också.

Brukar gälla vid ligg också. Klassiker för de som vill ha snabbt läggande. De trycker och hunden lägger sig söligare och söligare. Jag brukar snabbt klatcha till med handen istället. När man gör det så snabbt så blir det ju ingen kraft i det, utan bara ett snabbt litet tryck och det är väldigt effektivt!

Tipps har du fått, men några kulor kommer nog inte trilla ner.

Känner du dom när du "klämmer" ?

Tyvärr har du nog blivit lurad på konfekten om du inte ens kan känna dom :(

Ja det tror jag med... De ska ned mycket tidigare än så :(

Så fruktansvärt tråkigt, men tydligen rätt vanligt att uppfödare "luras"

Jag har själv blivit lovad ett par kulor av förra uppfödaren, men inte sjutton trillade dom ner inte.

Så nu har jag helgarderat mig denna valpgång;)

Tippan skrev:
Tik eller vad? ;)

Nej, men en hane som har sin på G redan ;)

Bara för att jag skriver det så vandrar dom väl upp igen :crazy:

Nä uppfödaren har lovat sin sak och vi ska titta på det när vi kommer dit ( har fått många knep och knåp )

Vid 8 veckor så vet uppfödaren redan om dom kommer trilla ner eller ej ( oftast )

Det ska väl även stå på besiktnings pappren nu mer?
Att stenarna inte känns ?

Ja vi brukar alltid känna de så tidigt. Även på dvärghundarna. Men på t.ex. en Labrador så känns de defenitivt vid 8 veckor.

faan då, uppfödaren sa när vi hämtade honom att hon kände att dom låg där uppe, trots att veterinären sagt att hon inte kände dom.
kan man inte få endel pengar tillbaka? hunden är ju trots allt oduglig till avel?
Jag som hade hoppats på att min lilla groda skulle få bli utställningshund... :(

hur känner man efter kulorna då?
vi var till vet. för inte så länge sen pga förkylning och han kände då efter, har för mig att han inte kände dom då heller.

det lutar väl åt att vi ska operera, vi hade tänkt att vänta tills han är ett år, för att vara heelt säkra på att dom verkligen inte trillar ner. men är det nån fara då tro? kulorna finns ju någonstans och det är ju inte meningen att dom ska ligga invärtes. hur snabbt kan det gå innan eventuella tumörer kan bildas?

Visst kan du kräva att få ersättning för att kulorna inte hamnat där de ska.

Men det ska stå om de finns el. inte på besiktningspappret.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 993
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 811
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar