När kliver ni vidare på tävlingsstegen (främst ponny)?

Sv: När kliver ni vidare på tävlingsstegen (främst ponny)?

Ja, det är väl lika illa för båda :( Men i år måste jag säga att det är extremt dåligt, tom när det är lag är det få starter :crazy:
Ni får skicka upp några ekipage hit ;)

Knivig fråga detta. Eftersom det är ju precis som du poängterar barn. Men å andra sidan kan man ju undra hur lätt det är att vara barn om man gång på gång rider under 60%. Eller så är det inte alls så.... Det är nog olika från individ till individ.

För oss var det i alla fall så att dottern hade ridit ett flertal starter över kvalgränsen innan hon gjorde sin första nationella start. Så hon kände sig redo att rida klassen och kände sig trygg med att hon skulle klara av det. Det var det viktiga för oss att hon kände att hon var redo, även om hon såklart var väldigt nervös. Hade hon gått ut nationellt efter sitt första kval hade hon definitivt inte varit redo och det hade säkert kunna få dåliga effekter på hennes självförtroende och glädje med ridningen.

Sedan till om det är för lätt, ja jag kan nog tycka att man skall rida minst två starter för olika domare över kvalgränsen. Eller kanske tom 3. Tror inte på högre gräns utan mer på att man ska vara befäst på nivån.

*kl*
Ska man hårddra det hela lite ytterligare - har alla som kvalar till SM där att göra? När är man befäst på nationell/elitnivå? När man fått ihop två SM-kval eller när man stadigt ligger på över kvalgränsen?

Jag har ingen aning om hur nivån brukar vara på ekipagen som har kvalat men så lätt är det väl inte eftersom det krävs 2 kval. Men åter igen det kanske ska vara för olika domare vid olika tillfällen? Sedan finns det väl bara ett visst antal platser så det är väl självsanerande. I kat D är det väl till och med så att kvalgränsen sällan räcker, eller har jag förstått fel? Medan det på kat B och C brukar räcka med kvalgränsen?

Nej, jag säger inte att det är lätt att kvala till SM - för det vet jag att det inte är. Men det finns ju ekipage som gör sitt sista kval "på sista försöket" precis över kvalgränsen, ekipage som får sina kval på tävlingar där kanske större delen av eliten saknas(naturligtvis påverkar det resultaten till viss del positivt för ekipage som ligger snäppet under.)

Och det är ju i princip alltid x antal ekipage som ligger precis på 60% eller under på SM. Så för det mesta tror jag nog att alla som lyckas kvala anmäler till SM och ställer upp.

Jag vet inte vad som är rätt och fel, men åter till mitt ursprungsinlägg - jag funderar fortfarande på om man ska frånta barn drömmen om att rida SM, man måste ju rida nationella tävlingar för att komma dit.

Jag tycker nog inte man skall frånta barnen den drömmen , det handlar ju om dressyr dvs man kan inte dö eller slå ihjäl sig. Värre är i dom andra grenarna, där finns rena skräckexempel på folk som lyckats kvala , ställer upp och nästan dör på kuppen för att det är för svårt :eek:

Dessutom får dom det svårt nog som YR och seniorer senare i livet och där kommer väl kanske 1% av alla till ett SM så varför skall dom inte få ställa upp som barn även om dom inte är bäst?
Har man kvalat till ett SM så tycker jag man skall starta så länge man inte tar skada av det och so what om det retar gallfeber på någon ??

*kl*
Jag har en tjej i bekanskapskretsen som red ponny tills hon var 18 och var nära att få sina SM-kval, men lyckades inte. Hon försökte att kvala "in i det sista" och storgrät när hon inte lyckades eftersom det var hennes stora dröm. Den här tjejen red inte på några 55% utan var för det mesta nära kvalgränsen, var stadig på regional nivå med vinster/plac - hade hon då inte på nationell nivå att göra?

Håller helt med. Det är ju inte farligt så då får man väl ändra reglerna om man inte vill ha dem där.

Det är klart att barnen skall få nära sina SM-drömmar! Och de som ligger runt på 60% på SM saknar förmodligen rutin och erfarenhet från de större sammanhangen - är STORT att rida SM för barnen och när nerver spelar in kan det nog lätt bli så. Säkert kommer man nog tillbaka nästa år och är lite säkrare och då syns säkert även det i poängen. Någonstans måste man börja samla erfarenheter - även från de större sammanhangen.

P.S Jag förstod att du inte sa att det var FÖR lätt, men eftersom vi pratade gränser och så så ville jag belysa att eftersom det finns ett visst antal platser så är det väl de som är bäst som rider (även om de på sluttampen såklart har en bra bit upp till toppen!). För är det fler än maximalt startfält som klarat gränsen höjs ju den.

Klart att hon hade på nationell nivå att göra då, tycker jag. Nationell måste ju vara för ett större startfält än de som lyckas SM-kvala. Vad tufft det måste ha varit för henne att vara så nära. Är man befäst på regional med vinster/plac och avklarade kval skall man absolut gå vidare till nationell. Annars får vi en annan tråkig situation om man stannar kvar och inte lämnar plats för kommande förmågor. Jag menar att man då gör det svårare för de kommande förmågorna att utvecklas och få positiva erfarenheter med vinster/placeringar. För finns det ett stort gäng som är mogna/övermogna på en viss nivå blir ju det en propp för kommande ekipage. Eller är jag ute och cyklar?

Jag tror faktiskt att gnället över "de som inte platsar" är en frustration över att det faktiskt varit en hel del bortlottningar i år - och även "toppekipage" har drabbats av detta.

Om det fanns fler tävlingstillfällen så tror jag inte de som rider för vinst/plac behöver reta sig så mycket på de som kommer sist;).

Det behövs lite mer engagemang från vissa distrikt/klubbar. Jag ser inte problemet egentligen. Det är inte jobbigare att anordna en endags lokal kontra nationell (antal domare/skrivare är fler - men det är ju en baggis i mina ögon).

Faktum är ju att även dom "sämre" behövs i en klass , annars kanske det blir inställt pga för få anmälda :rofl:

:o

Detta håller jag helt fullt och fast med om! Om jag fick bestämma skulle vår klubb se till att samarrangera med någon klubb som har en bra anläggning. Det har vi diskuterat tidigare tror jag :) Men jag fortsätter driva frågan! Men nu har det i allafall tillkommit två stycken endagars i juli.

För visst är det frustrerande med alla bortlottningar. Särskillt när man blir bortlottad i sitt eget distrikt tycker jag.

Tråkigt! Måste vara frustrerande.

Vi tillhör samma distrikt och enligt dem så är det upp till klubbarna själva att anordna tävlingar på annat än lokal nivå.

Men det är svårt att få klubbar att anordna regional/nationell och det är även jättesvårt att få arrangörer till lagomgångar (speciellt elit). Detta trots att klubbarna ska kunna anordna en omgång om de vill delta i serien...

Alla vill tävla, men ingen vill arrangera tävlingar - det blir ju problematiskt då.

Visst är det så. Men jag utgår ifrån att alla klubbar i distriktet antingen arrangerar/ samarrangerar tävlingar. Tyvärr tror jag att hopptävlingar lockar mer, mer folk, mer intäkter osv. Jag tror att många klubbar drar sig för att arrangera dressyrtävlingar och ffa då nationellt för man tror att det krävs mycket mer och tror att det är svårare och mer byråkratiskt. Kanske en kampanj kan vara på sin plats.:)

Senast ändrad av en moderator:

Bara en liten tanke:

Är nationell tävling enbart till för att kvala till SM? Kan det inte vara så att man tränar hemma och gör alla rörelser i FEI med lätthet men att det av någon anledning inte fungerar på tävling? Ska man bara för det avstå att rida de klasser man rent kvalitétsmässigt tillhör?

Jag är splittrad. Förstår båda resonemangen. Men det behövs ju helt klart fler tävlingstillfällen.

Kanon, jag är gärna med och stöttar den!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·
Dressyr Sista dagen att pumpa in förslag till nästa års TR och jag sliter med vad jag tycker om kvalreglerna 😅 Vad tycker ni? Har ni lämnat in...
Svar
3
· Visningar
2 843
Senast: Fiorano
·
Dressyr Ni som tävlar, hur bestämmer ni vilken klass ni ska rida? Ställer ni frågan på Buke utifrån era förutsättningar? Bestämmer ni det...
Svar
13
· Visningar
1 351
Senast: Midnight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025