När kliver ni vidare på tävlingsstegen (främst ponny)?

break_a_leg

Trådstartare
Häromdagen pratade jag med en förälder vars barn tävlar ponnydressyr och denne förälder uttryckte åsikterna att "det är för många ryttare på nationell nivå som inte har där att göra, de rider en P1:a på 62% och går sedan vidare". Denne förälder var lite inne på att kvalgränserna till nationell måste ändras eftersom det idag är vanligt med bortlottning och att som den här personen uttryckte det "varför rida nationellt på under 60% gång på gång och ta upp en plats för någon annan".

Vad tycker ni, är kvalgränsen på ponny för lågt satt? Tycker ni att det är bättre att vara befäst på regional nivå innan man går vidare till nationell?

Eller ska man låta barn vara barn och tävla nationellt även om det går mindre bra?

Sv: När kliver ni vidare på tävlingsstegen (främst ponny)?

Det här har jag tänkt på många gånger, Jag kan tycka att gränsen är för lågt satt.

Man kanske borde kräva att man kvalar fler gånger, så att det inte är ren tur att man lyckas kravla sig upp nationellt.

Jag har inte nån koll alls på ponnyvärlden, men kan hålla med Ironwill om att det kanske skull behövas 2 el 3 starter med kvalificerande resultat. Kanske även med flera olika domare....
Poängen är ju i allra högsta grad beroende på var domares tycke och smak, för vissa är det svårt att få ihop 62, för andra löjligt enkelt :crazy:

Jag tycker inte att man ska känna att man "tar platsen för ngn annan" - men däremot kan man ju fundera på om det är kul att komma sist eller näst sist varje gång? Borde man inte börja fundera själv, prata med sin tränare osv?

Det finns ju en del tävlingar i Sthlmsdistriktet som blivit kända som "det var då alla kvalade";) (för några år sedan). Det finns säkert liknande tävlingar på andra håll i landet.

Men det är ju inte många ryttare som befäster resultaten på regional nivå, många kliver ju direkt upp till nationell.

Jag tycker inte att man ska känna att man "tar platsen för ngn annan" - men däremot kan man ju fundera på om det är kul att komma sist eller näst sist varje gång? Borde man inte börja fundera själv, prata med sin tränare osv?

För många ponnyryttare är målet att ta sig till SM (numera är ju dock kvalgränsen på nationell nivå höjd på C och D-ponny till 63/64%). Det är väl väl den drömmen man försöker uppfylla när man rider nationellt gång på gång.

Ja jag tycker att det är ett ganska stort "hets" efter att få rida SM!
Många frågar mig när jag och min ponny ska rida SM, om vi inte ska satsa för att kvala nu i år.
Jag själv föredrar att ta det lugnt, träna mycket hemma så att jag känner att jag kan göra en
bra tävling när vi väl åker ut, och om vi nu skulle kvala, ja då är det ju väldans trevligt och roligt.

Man vinner nog i längden på att befästa sig i de lägre klasserna innan man kliver upp en klass. Då
tror jag att det inte blir lika svårt och att det inte blir samma press när man väl ska tävla nationellt.

Senast ändrad:

Gransen i sig ar val kanske inte for lag, men man borde kanske gor 4 eller 5 starter over gransen for att verkligen kvala. Och att man inte far kvala in under samma tavling, utan att det maste vara olika tavlingar for att raknas.
Annars har man kanske som tidigare sagt en domare som gillar ponnyn och man kvalar sina tva ritter pa samma dag.
Nar den ryttaren val kommer upp pa nationellniva kommer ju knappast sjalvfortroendet strakas av att bli neddomd gang pa gang. Speciellt unga ryttare kanner ju en san hets att vara bast och nar de inte ar det blir det ju bara negativa konsekvenser.

Jag tycker det finns bra många på nationell tävling som gång på gång på gång får kämpa för att bara klara 60 sträcket, oftast gör de inte det. Om man tittar på vilka regionala resultat dessa har så är det oftas en gång de tagit sig över 62 gränsen, någon kan ha klarat det två gånger. Så jag tycker gränsen ska höjas så att man ska ha ridit 2 ritter på 64 % för D-ponny och 2 ritter på 63 % för C-ponny. Det är ju trots allt lättare program man kvalar i än de man rider på nationellt. Det är ju faktiskt ännu tråkigare att hela tiden bli bortlottad från klasser - eller hela tävlingen.

Senast ändrad:

Fast det finns ju en hel del ryttare som får till några få ritter under tävlingssäsongen på kvalprocenten till SM och däremellan rider på ganska modesta %. Det gäller ju för många att "ha turen på sin sida".

För många ponnyryttare är målet att ta sig till SM (numera är ju dock kvalgränsen på nationell nivå höjd på C och D-ponny till 63/64%). Det är väl väl den drömmen man försöker uppfylla när man rider nationellt gång på gång.

Jovisst och det kan man ha (i alla fall viss) förståelse för. Men genom att ständigt rida på kassa poäng kommer man väl inte närmre SM or am I wrong? :cool:

Så hade även jag förra säsongen, men jag red också flertalet regionala kvalklasser på högre % än 62. Menar alltså att man ska bara förhinda de som lyckats en gång på regionalt och som sedan nöter nationella på 58 % från att ta upp plats. Dessa ekipage kommer aldrig " ha turen på sin sida" om de inte backar lite och "gör om gör rätt" istället.

Fast ibland kan ju även 58% ryttarna få till det! (Fast då får man ju strunta i att rida OBS-tävlingarna och välja de nationella tävlingar som har ett "sämre" startfält).

Men visst håller jag med om att det är många bortlottningar, men kanske fler klubbar skulle dra sitt strå till stacken och faktiskt ordna nationella tävlingar - fler tävlingstillfällen behövs ju helt klart iaf.

Ibland kan de lyckas med en ritt visst, men de är inte många av 58 %arna som gör det. Men genom att höja kvalgränserna "slipper" man till en stor del att dessa tar upp plats.

Visst böhövs det många fler nationella, men nu har det tillkommit en i jönköping och en i roslagen iaf :bow:

Kan man inte ha, att om man rider under en viss procent flera gånger på nationell, måste man kvala om?

Eller flera regionalatävlingar!

Jag tycker det finns bra många på nationell tävling som gång på gång på gång får kämpa för att bara klara 60 sträcket, oftast gör de inte det. Om man tittar på vilka regionala resultat dessa har så är det oftas en gång de tagit sig över 62 gränsen, någon kan ha klarat det två gånger. Så jag tycker gränsen ska höjas så att man ska ha ridit 2 ritter på 64 % för D-ponny och 2 ritter på 63 % för C-ponny. Det är ju trots allt lättare program man kvalar i än de man rider på nationellt. Det är ju faktiskt ännu tråkigare att hela tiden bli bortlottad från klasser - eller hela tävlingen.

Absolut :bow:
Har tänkt mycket på det här de senaste månaderna och de som jag diskuterat med har hållt med mig - kvalgränsen för att kvala nationellt är för låg. Den borde ligga på minst 64 %, för om man rider nationella så tycker jag att man ska kunna få över det på regional tävling.
Vet flera stycken som inte alls hör hemma i de nationella klasserna som rider på långt under 60 % men som ändå åker omkring och "tar upp platser" för de ekipage som faktiskt hör hemma där och kanske försöker klara kvalgränsen till SM elr liknande.
Visst kan man kanske inte kräva att man alltid ska ligga på över 60 %, det beror ju så mycket på domare, dagsform mm, men om inte något speciellt händer så tycker jag att alla som rider nationellt bör ligga däromkring och över. 60 % är ju trots allt "bara godkänt"..

Tycker även att det borde ordnas mycket fler nationella tävlingar!!

Jag förstår inte varför man vill rida nationellt om man sällan klarar ens 60%, det kan inte vara roligt.
Då måste det väl vara mycket bättre och roligare att rida regionalt och då kanske ha chans till bra poäng och placering.

Själv tävlade jag aldrig dressyr på ponny, så jag kan inte berätta mina erfarenheter.. Men kan inte förstå varför man vill rida klasser man inte klarar av..

Och ang SM, man kommer ju ändå inte till SM om man inte lyckas få till det nationellt.

Jag håller med om att det bör vara flera kval men 4-5 ritter kan bli svårt för det finns så få tävlingar (och det gäller både reg LA:P1 och nationella klasser) att tillgå.

Jag håller med om att det bör vara flera kval men 4-5 ritter kan bli svårt för det finns så få tävlingar (och det gäller både reg LA:P1 och nationella klasser) att tillgå.

Absolut! Speciellt här i Norrland där vi knappt får ihop startfält..
En eller två ritter på 64 % i kvalprogrammen som gäller nu vore det bästa.

Tänk vad olika det kan vara, ni har svårt att få ihop startfält och vi har svårt att få starta för klasserna blir fulla!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·
Dressyr Sista dagen att pumpa in förslag till nästa års TR och jag sliter med vad jag tycker om kvalreglerna 😅 Vad tycker ni? Har ni lämnat in...
Svar
3
· Visningar
2 843
Senast: Fiorano
·
Dressyr Ni som tävlar, hur bestämmer ni vilken klass ni ska rida? Ställer ni frågan på Buke utifrån era förutsättningar? Bestämmer ni det...
Svar
13
· Visningar
1 351
Senast: Midnight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025