När klipper ni era travhästar?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
S

snuttis_linsan

När klipper ni era travhästar och hur brukar ni då klippa? :d

Sv: När klipper ni era travhästar?

Du menar klippa på kroppen va?
Klipper aldrig efter nyår, absolut som senast Januari ut. Detta pga att pälsen måste hinna växa ut tills dom sätter sommarpäls, annars blir det inte så bra över sommaren.
Helklippning brukar jag göra.

Jag inte är så haj på detta med klippning av häst men kan det vara skillnad på "senaste klippdatum" på en häst i norrland och en i södra sverige?
Tänkte bara på att jag tex. inte har sommar förän i slutet på juni, så då kanske man skulle kunna klippa hästen lite senare o ändå hinna få en fin sommarpäls? Är det nån som vet av egen erfarenhet?

Då har vi nog ganska lika klimat bor också i norrland :smirk:

sånt där är svårt.. beror väl kanske på hur kallt det är.. förra året klippte vi våran valack försent så han var jätteful hela sommaren.. hade som sommarpäls fast tofsar av långt brunt hår lite här och där.. (han är svart annars)

är lite tråkigt när de blir så..

När klippte ni honom?
Jag tänkte bara för jag har fått en ny häst för 2 veckor sedan, han var nyklippt när han kom till oss... så då är han klippt i slutet av februari någongång... -tror ni att han hinner få fin sommarpäls?

JAg klippte en så sent som i fredags. Långhårig som bara den och beräknas starta om en månad....
Förra året klippte jag samma häst och en till i början på april, eller om det var ännu lite senare. Båda de fick helt normal sommarpäls. Jag tror däremot att man ska undvika att klippa när pälsfällningen kommit igång ordentligt.
Dessa hästar har varit klippta tidigare under vintern om nu det skulle spela nån roll.

Är det alltså bäst att klippa på vintern innan fällningen? eller kan man klippa på sommaren också?.. vill helst slippa använda täcke allt för mycket :cool:

jag kommer inte riktigt ihåg.. var nog vid den här tiden..

Är det alltså bäst att klippa på vintern innan fällningen? eller kan man klippa på sommaren också?.. vill helst slippa använda täcke allt för mycket :cool:

Visst kan man klippa på sommaren också men helst vill man ju undvika det. En frisk häst får oftast en fin sommarpäls oavsett om man klipper sent eller ej. Men man bör klippa innan fällningen för att vara på säkra sidan.

Denna vinter klippte jag i oktober och i december. Bort med allt utom på huvud och ben.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag har blivit medryttare på en häst. Och undrar om man kan galoppera på sand? Det är en slinga där travhästarna tränar med...
Svar
9
· Visningar
1 018
Senast: Nota
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Wången lanserar en kurs för instruktörer med fokus på omskolning av travhästar. Kursen kombinerar teori och praktik för att skapa...
Svar
12
· Visningar
1 057
Senast: Lobelia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En fälttävlansryttare, som tävlar på femstjärnig nivå, förlorar nu flera av sina sponsorer. Detta efter att klipp har spridits i sociala...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka