När kiropraktorn varit här....

Sv: När kiropraktorn varit här....

Jag låter mina tävlingstravare stå 2-3 dagar efter ET behandling sen skritt 2 pass i ca 30 min & sen kör vi på som vanligt.

Jag går till mig själv efter jag själv varit på behandling , jag är trött i ca 2 dagar o på 3dje dagen går jag & kör ett lugnt träningspass.

Fast min veterinär med kiropraktorkompetens samt fysioterapeut som reser med landslagen är båda mycket noga med att hästen absolut inte får "vila" efter en behandling. Den ska skrittas, helst ett par gånger om dagen, i ett par dagar innan man försiktigt börjar sätta den i arbete igen.
Annars är risken större att låsningen går tillbaka.

Fast min veterinär med kiropraktorkompetens samt fysioterapeut som reser med landslagen är båda mycket noga med att hästen absolut inte får "vila" efter en behandling. Den ska skrittas, helst ett par gånger om dagen, i ett par dagar innan man försiktigt börjar sätta den i arbete igen.
Annars är risken större att låsningen går tillbaka.

Alla har vi olika erfarenhet och tycke. hästen ska absolut inte vara i stiilhet, men inte heller ridas, tycker jag.

För min del har det varit olika vad hästen har fått göra dagarna efter en behandling beroende på om det var mycket som fixades eller om det bara var lite "uppmjukning". Det bästa är alltid att fråga equiterapeuten! :)

Förlåt, med skrittas menade jag promeneras vid hand - absolut inte uppsuttet. Det var inte så tydligt...

samma här! vissa kan börja rida samma dag om de så vill (nu brukar dock alla ändå vara lite försiktiga och ta det lite lugnt iallafall) :)

RED du hästen dagen efter behandling?

Min häst har behandlats av div kiropraktorer och annat, och jag anser att behandlaren ska informera hästägaren om såna här saker. Annars upplever jag honom/henne som ytterst oseriös. :crazy: Du kanske ska prova ngn annan.

Ja, i typ 10 minuter och det är väääldigt svårt att veta att man inte ska det om ingen säger något - eller hur???
Den som behandlade hästen är väldigt duktig, har ett mkt bra rykte, de flesta i stallet använder honom och jag har aldrig hört någon som säger annat än gott, så jag tänker inte byta. Han kanske trodde jag behandlat henne förut och redan visste detta - vad vet jag? Hur som helst! Nog om det!

Idag red jag som vanligt och jag har fått en helt ny häst!!! :banana:
Hon är mjuk och lösgjord, böjlig och arbetsglad! Vilken skillnad!!!
Hon kanske har haft ont längre än jag vetat om, för nu märks det hur hon SKA vara!
Öronen framåt och gav det där lilla extra som förut bara var tjurigt och jobbigt. Helt fantastisk känsla när hästen flyyyger!!! :love::love::love:

Kan tillägga att vi hade en kille ute igår. Och han gjorde inte mycket. Lossade två låsningar som förmodligen uppkommit för några månader sen av att hästen ramlat i hagen eller liknande. Minst en vecka ordinerades vi att endast leda hästen i skritt så att han fick vänja sig vid att använda musklerna annorlunda, han varnade för att hästen kuna få träningsvärk under en tid och han sa att vi skulle låta honom gå mycket i hage (gärna hela dygnet) så att han kunde röra sig mycket. Detta för att rehabilitera musklerna, och undvika att han får ont eller att ngt blir galet igen. Sen skulle vi försiktigt sätta igång honom igen med ridning, helst ute i terrängen så att han får använda kroppen mycket och hitta sin egen balans och utveckla musklerna så som hans kropp såg ut nu. Trots att han bara gått sned i några månader så gör det mycket på muskler och allt runt ikring som ju anpassar sig efter snedheten/felbelastningen/spänningarna/låsningen.

Va skönt att hon blivit bättre. Men oavsätt det bör du nog ändå låta henne vila ca 1 vecka från ridning efter behandling. Det hade jag gjort.

Liknande trådar

Ridning Jag har aldrig haft problem med knäna, eller andra leder (utöver ett bråkande bäcken och därtill rygg). Däremot har jag så långt jag kan...
Svar
16
· Visningar
2 302
Senast: Ponnytant
·
Hästvård Jaha, då var det dags igen. :cry: Min häst har dassig hovkvalitet och har haft problem med tappskor förut. Nu har jag en ny...
2
Svar
23
· Visningar
3 209
Utrustning Eftersom min förra tråd blev låst och sedan hänvisad till igångsättning efter bete, konvalecent bla bla bla så lägger jag den här...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Domino_s
·
F
Träning Har en nordsvensk fd travare på foder för senare köp. han är född 91, sluta på travet 98. gått som ridhäst hos ägaren innan den som äger...
Svar
18
· Visningar
1 370
Senast: Sablar22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur