när kan vi släppa ihop hästarna????

S

stilh

Vi har ett 8 årigt ardennersto som är dräktig, som går tillsammans med sitt föl som är 1.5 år. Dom har gått här på gården själva och ej varit i närmare kontakt med andra hästar. Nu har vi köpt ett shettlandsto som är 11 år och dräktig. Vi har delat av lösdriften så att shettisen har en box att vara i, och ardenrarna är i andra hälften och kan gå in och ut som dom vill. Dom har en halvvägg som skiljer dom åt, men ardennerstoet försöker atackera och bita ponnyn, men ponnyn försvarar sig jättebra. Ardennerstoet är jättesur, hur och när vågar man släppa dom samman.

Sv: när kan vi släppa ihop hästarna????

Det är ganska vanligt att den nya blir bortkörd ett tag och inte får komma nära, antagligen vill väl ardennerstoet försvara sin flock. Det brukar släppa ganska fort om den nya visar respekt och håller sig borta tills den får komma in helt enkelt.

När vi släppt in nya hästar till min hästs flock får dom inte komma i närheten av hans flock på ibland en dag och ibland tar det ett par dagar, beror väl på hur den nya är anatagligen. Dom hästar som varit kaxiga eller liknande har inte fått komma i närheten av flocken på ett bra tag medan en mer respektfull häst har fått komma in okej i flocken redan dagen efter.

Står shettisen bara i boxen? Kan den inte gå undan från dom andra? För isåfall förstår jag att det blir bråk eftersom shettis blir inträngd. Bättre om den kan gå undan och visa att den inte tränger sig på.

Sv: när kan vi släppa ihop hästarna????

Jag skulle släppa ihop dem i en stor hage på en gång, främst för unghästens skull! det ser jag som ett större problem. Föl/unghästar som bara gått med sin mamma blir ofta lite "speciella" och förstår inte "hästspråket" på samma sätt som andra hästar. Det ser man tydligt när vi släpper ihop nya unghingstar i hingstflocken. De hingstar som gått i storflock hela sitt liv kommer snabbt in i flocken och anpassar sig bra, medan de hingstar som gått i väldigt små flockar eller bara med sin mamma oftast blir jagade i flera dagar och förstår inte riktigt vad dem ska göra. -där blir det mest bråk!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har tre hästar som ska flytta för andra gången i deras liv och jag är så orolig för att släppa in dom i deras nya hage med nya...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Matilda T
·
Hästhantering Är ny här så flytta gärna tråden om jag är ute och vimsar! Jag har googlat och kommit fram till många trådar om ihopsläpp av hästar...
Svar
19
· Visningar
2 184
Senast: Gramse
·
Hästhantering Nu skulle jag vilja höra hur ni hade släppt ihop dessa hästar: Halvblods valack 16 år, väldigt ranghög men har gått med andra hästar...
2
Svar
28
· Visningar
3 543
Senast: oxo
·
T
Träning Jag har ett varmblodsto på 10 år som jag har haft sedan januari i år. Då hon kom till oss så hade vi henne i ett litet stall...
Svar
12
· Visningar
1 637
Senast: Elviramax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama