När kan man starta med välling?

B

bestatjejen

Oj oj vad tiden flyger fram med den lilla. Nu är Linus snart 5 månader och växer så det knakar. Två tänder i underkäken och två i övre =). Men han är så hemskt hungrig på nätterna. Jag ger honom smakportioner på dagen och gröt på kvällen. Men än så länge får han ju i sig väldigt små mängder.
När började ni ge era välling. Min BM sa bestämt nej innan han var sex månader. Men varför ska man vänta så länge? Han är ju vrålhungrig när han vaknar på natten. Hur gjorde/gör ni?

Sv: När kan man starta med välling?

När Loke var runt 4 månader så fick han börja med välling. En barnläkare tyckte att han var stor nog i kroppen för att klara av det.
Loke är en stor pojke, ligger över medel och när han var bebis (2 år nu) så hade han en enorm aptit..

Fick rådet att varva varannan gång välling, varannan gång ersättning. För att magen skulle vänja sig långsamt. Vet inte för hur länge, men minst 1 vecka.

Vill man inte introducera gluten så tidigt, så är ju majsvällingen bra. Man kan även ta gröten som finns och göra den lösare så att den blir som välling. Då har man lite mer att välja på. Finns ju risgröt med olika smaker från 4-5 månaders ålder.
Enligt BVC här är det ingen större skillnad alls på välling oxh babygröt.

Jag brukar däremot ha i lite extra matfett, olja, i vällingen och gröten. Men det är för att Loke ränner omkring så mycket:p.

Senast ändrad:

Ok så det har med gluten att göra varför man inte ska börja för tidigt? Vad är riskerna? Kan barnet ha lättare att bli intolerant mot gluten?
Linus har ju också varit stor hela tiden och ligger två snäpp över längdkurvan men inte hängt med riktigt viktmässigt.

vi började introducera välling när elias var 5,5 månad. han sov oxå väldigt dåligt o ville äta jätteofta. vi började med mild havrevälling.

Har för mig att man inte ska servera mer än 3 grötmål/vällingmål sammanlagt om dagen just pga gluten. Kanske har fel, men det måste ju ha med gluten att göra.

Men väljer du majs eller ris så slipper du tänka på det.:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Jag behöver lite tips och råd, jag önskar att ni läser noga min bakgrund mm. så ni har bilden klar för er. :-) BAKGRUND Det är min man...
Svar
16
· Visningar
5 689
Senast: Sandra78
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader). Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om...
2
Svar
33
· Visningar
5 740
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar