När kan man slippa undan uppsägningstiden?

Pia

Trådstartare
Där min dotter har sin häst finns en hel del problem. Det allvarligaste är att grovfodret (hö-silage)är av väldigt varierande kvalitet. När det varit mögel i balarna har dottern påpekat detta men inte fått någon respons. Hon har då tagit bort och kastat det värsta och fortsatt tjata om vikten av bra foderkvalitet. Hon anses därför som en väldigt jobbig och besvärlig hyresgäst. I dag hade en ny bal påbörjats och den är så dålig att det är mögel precis överallt. Hon har sagt upp sin plats och kommer att flytta hästen hem till oss istället, men har ju en uppsägningstid på 2 eller 3 månader, minns inte vilket just nu.

Kan hon komma undan sin uppsägningstid om inte hyresvärden erbjuder ätbart grovfoder, eftersom det ingår i hyran?
Om hon inte "blir fri" tidigare, vad är hon då skyldig att betala när hästen står här och platsen således inte utnyttjas?

Sv: När kan man slippa undan uppsägningstiden?

Beror ju egentligen på vilka förutsättningar dottern hyrde sin plats på, en kallhyra med separata priser för foder, strö, kraftfoder osv. Eller ett total pris på sin hyra som inkluderar foder strö osv. Om det är ett totalpris så kan det handla om hela beloppet även om inte hästen finns i stallet, anges kallhyra och man betalar foder efter åtgång så är det kallhyra som gäller.

En god hygien på foder är ett måste enligt gällande regler.

Det står i kontraktet att hyran på XX:- är inkl strö, grovfoder, in- och utsläpp.
På sommaren gäller en lägre summa och då får man ingen service alls och inte strö eller foder heller, men man har tillgång till boxen och plats i hagen.

En god hygien på foder är ett måste enligt gällande regler.

Räcker det för att hyresvärden ska anses ha brutit mot sina åtaganden. Det står ju bara att det ingår grovfoder, inte att det måste vara av god kvalitet:crazy:

Avser hyran ink foder hade jag vägrat betala för fodret om det är så dålig kvalitet att det inte ens är ätbart, jag hade krävt ett avdrag på det.
Vem går på ica och köper sur mjölk, nöjer sig med det och dessutom dricker av det??

Fräscht foder är en självklarhet!
Enligt gällande lag så är det ju inte ok att ge foder som är av så dålig kvalitet och som kund/hyresgäst hade jag aldrig betalat för ett foder som inte går att använda..man ska ju kunna använda den produkt/tjänst man betalar för

Själva uppsägningstiden är inte säkert att man kan slippa undan..möjligtvis att man kan slippa undan själva kostnaden för fodret men kostnaden för platsen får man nog betala i alla fall.

Upplys stallägaren att ni köper egen foder till hästen under uppsägningstiden och kvittar den kostnaden för inköp och anskaffning mot hyran. :idea:

Det står ju bara att det ingår grovfoder, inte att det måste vara av god kvalitet:crazy:

Det är brott mot djurskyddslagen att ge foder av undermålig hygienisk kvalitet så ingår foder ska det vara tjänligt, punkt.

"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras".

Jag hade nog valt att argumentera att hyresvärden inte tillhandahåller foder enligt kontraktet. Självklart kan man inte ge otjänligt foder till hästarna, finns inget annat har ju kontraktsförutsättningarna undanröjts.

Upplys stallägaren att ni köper egen foder till hästen under uppsägningstiden och kvittar den kostnaden för inköp och anskaffning mot hyran. :idea:

Är väl oftast så det fungerar vid en tvist, Har man valt att flytta hästen själv innan uppsägningstidens utgång är det väldigt svårt att slippa kstnaden.

När det gäller fodret för övrigt... ...har ni tagit en del av det och gjort en foderanalys? Är fodret av undermålig kvalitet och det bevisas så har ni ju ett "mål" på er hand. Ni kan ju då göra en förlikning med stallägaren. Om inte det funkar är det nog bara att anmäla till länstyrelsen, betala eget foder till hästen och sen kvitta den kostnaden mot stallhyran i vid ett ev. mål.

Sitter ni på bevis på att undermåligt foder "serverats" och länstyrelsen gjort tilsyn så har ni ju ett starkt "case". Men stallägaren väljer kanske att backa innan det går så långt. Men som sagt, foderanalysen bör nog finnas där...

Jag har samma problem ibland, stallchefen verkar inte veta något om foderkvalitet, så när jag påpekar mögel säger hon att det finns säkert någon del att ta av osv. Nu har bonden som äger stället sagt att om det inte finns intaget eller om det är dåligt så är det bara att gå ut på fältet brevid stallet där balarna står och öppna en och ta tills det kommer in ny. Kanske föreslå något sådant? Att de tar in flera balar samtidigt eller att hon kan gå och öppna en ny om den inne är dålig? (som alternativ till uppsägning om ni vill undvika det).

Ska fråga min föreläsare imorgon som sitter på hyresnämnden i min region vad han säger om stallhyra och vad som kan anses utgöra giltig grund för förverkan. Har gått och funderat på det själv. :)

Det skulle bara lösa problemet med det hon äter i boxen. Eftersom det ställs ut dåliga balar i hagen och det inte finns någon annan hage att ställa hästen i kommer det "egna" fodret ätas upp av de andra och så är vi tillbaka på ruta ett igen eftersom dotterns häst är ranglåg.

Jag hade försökt göra en deal med hyresvärden om att ni endast betalar kallhyran, alltså inte för foder och strö och flyttar hästen omgående.
Det låter inte som att det går att komma fram till hyresvärden och det blir nog minst bråk på detta sätt. Plus att detta är det bästa för hästen som kommer bort från det dåliga fodret.

Självklart ska ni dock slippa även kallhyran om det flyttar in någon ny i eran box under tiden.

Lycka till!

Mvh Domino_s

Juridiskt är hyra av boxplats lite krångligt, beroende på vad som ingår i hela dealen och hur stor del som är själva boxhyran. Om boxhyran är störst del så handlar det om lägenhetshyra (lite av en hyr-slasktratt) inom vilken faller ofta parkering och liknande. Sedan beror det lite på hur väsentligt foderdelen har varit, om den har varit en stor portion av hyran och den har misskötts och ni påpekat detta och inget har hänt, borde ni ha rätt att säga upp direkt utan uppsägningstid, då de har stridit mot avtalet och därmed förverkat sin rätt till uppsägningstid.

Som sagt är det krångligt och har otroligt nog inte särskilt mycket praxis. Antagligen ingen som brytt sig om att driva saken vidare. Men om du förstod något av mitt lite oklara svammel ovan så kan du ju se vad hyresvärden säger om saken. Hoppas det hjälper något :)

Mitt råd är att köpa eget foder under uppsägningstiden för du vill väl inte ha en sjuk häst? Eller ännu värre, en häst som dör av botulism.

..fast om jag förstod det rätt så flyttar dom hästen nu och betalar uppsägningstiden 2 el 3 mån utan att häst står i det gamla stallet.

Tyvärr är det nog svårt att få till något annat än att betala hela månadskostnaden i de månader som uppsägningen gäller.

Det enda sättet är väll om ni som det nämdes innan har hygienanalys att vifta med framför hyresvärden tillsammans med djurskyddsparagrafen. Sen om det är värt kostanden för den analysen och besväret med konfrontationen det får ni fundera över.

Jag vet av egen erfarenhet att man kan ha mycket olika syn på vad som är tjänligt foder och inte. De flesta verkar vara överens om att mögel inte är okey, men sen saknar man både lukt och syn att avgöra om det är mögel i grovfodret eller inte och då står man där på "ruta ett" igen.

Inte lätt, och inte så bra att din dotter ses som en jobbig hyresgäst. Men jag tror att de flesta stallägare är måna om sitt rykte så att ta en diskussion med stallägaren och säga att vi betalar halva stallhyran under uppsägningstiden, kommer inte ta något foder, strö eller behöva några tjänster, för hästen kommer flytta snarast. Stallägaren får sin "vinst" för perioden och behöver inte göra något jobb eller ha omkostnader.

Lägger man upp det snällt, positivt för båda parter så borde de flesta stallägare gå med på halv hyra eller liknande. Det allra bästa för alla inblandade parter brukar vara en kompromiss där ingen behöver känna sig missnöjd eller som förlorare.

Men är det mögel då? Många ser inte skillnad på det och på jästutfällingar som inte är farligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka