När kan man para katterna?

T

toketossan

Hejsan!
Idag började våran katt att löpa och vi har sedan innan bestämt att ta en kull på henne.
Jag undrar om det är för tidigt att låta henne paras ännu?
Hon fyller ett år i Juni och detta är som sagt första gången/första dagen som hon löper.

Vad finns det för för och nackdelar?

Mvh

Sv: När kan man para katterna?

Jag parar inte gärna en honkatt innan hon blivit iaf året gammal.

För- och nackdelar?
Nackdelar:
- Parningen kan resultera i smitta och/eller slagsmålskador (honkatter kan vara enormt elaka mot hanen efter parningen).
- Det kan uppstå komplikationer under förlossningen. Kejsarsnitt kan behövas och både mammans och ungarnas liv kan sättas på spel.
- Mamma katt kan bestämma sig för att hon inte vill ha ungarna och så får matte/husse nappa upp hela kullen (vilket innebär matning varannan timme de första veckorna).
- Kattungarna kan bli sjuka vilket inte bara gör ont i plånboken utan även i hjärtat.
- Det kan bli strul med kattungarnas nya hem. Hemmen kanske inte var så bra som man trodde och man har ingen rätt att kräva tillbaks kattungen om inte den nya ägaren vill ge tillbaks katten.
- Man kan bli sittandes med hela kullen för att man inte hittar några bra hem åt kattungarna.

Fördelar:
- Det är himla mysigt med kattungar.
- Mamma katt kan tänkas stortrivas under hela dräktigheten och med sin tid som småbarnsmamma.
- Det är en stor glädje när kattungarna hamnar i perfekta hem.
- Man kan bli sittandes med hela kullen för att man inte hittar några bra hem åt kattungarna (vilket ju faktiskt kan vara härligt också om man har tid, plats och råd att ha dem alla kvar).

Tycker du ska låta henne gå på p-piller fram till sommaren eller hösten, om du bestämmer dig för att para.

Dels för att parning före ett års ålder inte är att rekommendera eftersom kattan inte är mogen vare sig psykiskt eller fysiskt för att bli en bra mamma. Alltför unga mammor kan strunta i ungarna, t ex.

Dels för att det är mindre tillgång på kattungar under höst och vinter, många fler köpare att välja mellan.

Vad gäller huskatter är komplikationer vid förlossning och med ungarna inte så vanliga, under förutsättnig att det inte blivit inavel. Men visst kan det inträffa och då gäller det att man är förberedd. Man måste också planera in att kunna vara hemma när det är dags för födsel.

Rekommenderar dig att försäkra katten, om du inte redan gjort det, så ingår ett kejsarsnitt och även under jourtid.

Sotis skrev:
Vad gäller huskatter är komplikationer vid förlossning och med ungarna inte så vanliga,
Och vad exakt grundar du detta påstående på?

Sotis skrev:
Vad gäller huskatter är komplikationer vid förlossning och med ungarna inte så vanliga, under förutsättnig att det inte blivit inavel.

Inavel i sig har ingenting med förlossningskomplikationer att göra, Sotis. Egenskaper som kan medföra förlossningsproblem tex. smalt bäcken eller värksvaghet är ärftliga egenskaper så man behöver inte inavla för att förstärka de egenskaperna. Inavel ger inte svårframfödda missfoster till kattungar. Inavel har inget att göra med förlossningsproblem även om det kan snabbare kan befästa sådana egenskaper.

Vad gäller huskatter och förlossningskomplikationer så tänker jag inte ens uttala mig om hur vanligt/ovanligt det är eftersom jag inte känner till någon undersökning på området, men förlossningskomplikationer är överlag inte så vanliga hos katt. Dock kan vilken katt som helst få en kattunge på sniskan, det är inte rasrelaterat. ;)

Är som sagt bra om katten hunnit växa klart men sen kan man ju även se hur pass utvecklad katten är om man jämför med rasen. Fast de bör va över ett år. Raskatter växer ju även olika snabbt beroende på vad det är för ras...

Vänta iaf tills efter sommaren, då hinner du även hitta en passande hane till henne (om ni nu inte redan sett ut en).

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama