När kan man köpa häst? Ta gärna upp många frågor kring denna tråd!!*rätt så långt*

honeynr1

Trådstartare
Hejsan jag undrar när det är "okej" att köpa egen häst? Hur länge ska man ha ridit? Kan den som återupptagit ridningen men fortfarande känner sig ringrostig köpa häst? Nybörjare då, är det okej för dem? Vill veta närNI tycker det känns säkert och bra för någon att ha en egen häst?

Jag undrar detta då jag börjar fundera över att köpa en egen häst(inte nu men i framtiden och ekonomin är inga problem!) , Jag kommer i sådana fall vilja ha en läromästare och kommer stalla upp hästen eventuellt på den ridskola jag rider på. Vad tycker ni?? Kom gärna med förslag!!!! positiva så som "negativa" kommentarer välkommna s:)

Sv: När kan man köpa häst? Ta gärna upp många frågor kring denna tråd!!*rätt så långt

Alla kan köpa och äga en häst liksom alla kan köpa och äga en bil. Men man bör räkna på om man har råd med allting så som stallhyra, försäkring, hovslagare, foder, ev träningskostnad mm...
Bara att ta ut en distriktsveterinär för att vaccinera går på runt 1000kr tex...

Men kunskapsmässigt tycker jag att det viktigaste är att man stallar upp hästen hos någon man litar på och har ett bra förhållande till som är villig att ställa upp och hjälpa till när frågor ställs. Både förklara och visa.

Min första (hyr)ponny hade jag uppstallad hos min kompis. Vi var 11 år då men hennes föräldrar hade stora hästar och dom var en riktig "hästfamilj". Dom hjälpte mig med alla frågor, dom hjälpte till och anlita hovslagare osv..

Min första egna häst hade jag uppstallad hos min dåvarande tränare som hade inackorderingsstall. Där fick jag också massa hjälp :)
Det var många i det här stallet som knappt kunde rida men skaffade häst och stallade upp. Det gick mycket bra för dessa också, dom fick ju hjälp med både hur man hanterar en häst och hur man ska rida en häst :)

Men som sagt, det ska vara någon du litar på så det inte blir galet :)

Sv: När kan man köpa häst? Ta gärna upp många frågor kring denna tråd!!*rätt så långt

Tack för ett bra svar och håller med dig till punkt och pricka. Man ska ha kunnigt folk omkring sig om man inte haft häst innan. OM jag ska köpa häst hade jag tänkt mig stalla upp den på ridskolan ett år där alla är jätte snälla och kunniga, samt får jag hjälp med ridningen! Sedan kanske flytta mig till ett närmare stall? Men hur långt bör man ha kommigt i sin ridning innan man skaffar häst tycker du ? Jag känner om man är villig att rida inför instruktör 2-3 gng i veckan och sedan rider man själv övriga dagar utvecklas man ganska så snabbbt, sen känner jag att skötsel biten är "viktigast" så att hästen mår bra. Dock är det bara mina egna spekulationer vet inte vad övriga tycker:)?

Jag tycker att man ska kunna rida hästar i form så att man kan rida hästen utan att den går helt fel och så småningom blir halt av det. Jag tycker att man ska ha viljan att lära sig mer hela tiden och att man ska ha grundläggande kunskaper i hästens anatomi, hälsa, foder/matsmältningssytem så att man kan räkna en foderstat, se om en sadel passar, lägga om ett sår, se om hästen är för tunn/tjock/omusklad/inte går rent, veta när man måste ringa veterinären etc.

Att man kan ta till sig kunskap och är ödmjuk men samtidigt inte går på allt som 'alla andra gör'.

Jag tror att bara man har lite sunt förnuft, har räknat på ekonomin och kan rida hyfsat så är det inga (större) problem att skaffa häst. Jag själv velade en del fram och tillbaka men tänkte till slut att funkar det inte så blir jag väl tvungen att sälja honom helt enkelt. Det kanske låter hårt men svårare än så är det inte och då har man provat och kanske insett att det blev för mycket och väljer att bli medryttare eller att sluta helt. Eller att det är helt underbart att vara hästägare ;)

Jag själv red på ridskola till jag var 14 och började igen i våras, nu är jag 28. Första gångerna tyckte jag bara att det var hemskt, inget funkade och jag var bara osäker. Sen fick jag en trygg häst som fick mig att slappna av och inse hur kul det var att rida, då började tanken på att skaffa egen. Så i augusti köpte jag Oliver, en stabil och grov ponny på 140 cm. Mycket NH-tränad och väldigt lätt att ta hand om, världens goaste att pyssla med. När jag letade efter häst var jag ute efter en av mindre modell för att jag inte skulle bli så rädd om jag ramlade av, ville ha en trygg häst som aldrig var elak. Självklart beror det ju på vad man är ute efter att göra med den, jag kan ju aldrig tävla eftersom han är ponny och jag för gammal men det gör inget. Vi tränar lite dressyr, lite hoppning men mest tar vi härliga långturer i skogen. Det man inte kan när det gäller skötsel, det lär man sig rätt snabbt. Jag hade ju aldrig tagit hand om en häst innan, på ridskolan var det ju bara lite borstning före och efter ridning. Men som alla andra sa till mig innan, så länge man har lite sunt förnuft så löser det sig. När det gäller ridningen så lär man sig också väldigt snabbt. Speciellt om du dessutom kommer rida för tränare. När jag köpte Oliver hade jag som mål att sitta barbacka ner till hagen ca 100 meter bort och tyckte det var skitjobbigt! Hade ingen balans alls, var jätterädd att han skulle hoppa till eller sticka med mig. Idag red jag en hel timme barbacka i ridhuset med massor av trav och jobbade honom rejält. Galopperade några gånger och avslutade med att hoppa ett hinder, både i trav och galopp. Det jag menar är att det du inte kan, det lär du dig. Tänk dig hur stora framsteg du tycker att du gjort på ridskolan, då rider du troligtvis en gång i veckan. Tänk dig hur mycket du kan lära dig av att rida 6-7 ggr i veckan ;)

Lycka till!

Oj känns som om detta är något som verkligen kunde hända mig då jag även red fram till tonåren och efter 7 års uppehåll börjat rida igen och verkligen älskar det!! :) Jag håller med dig att mkt handlar om sunt förnuft och sedan är jag villig att lägga ner massa energi och pengar(får jobba massa extra) för att de verkligen ska gå framåt och att hästen ska må bra(skötsel,rida i form osv) Detta tror ja inte blir större problem då ja är en villig att lägga ner massa jobb och svett !!! Ska även tacka för ett bra svar!!!

Håller med dig på ovanstående men jag menar har man inte haft häst innan kanske det lite svårt att ha lärt sig precis ALLTING? Och jag menar när det gäller foderstat kan man kanske ge de hästen brukar få, pratar med förra ägaren kan man göra de bör veta(beroende på om man håller igång den lika mkt osv) sen så tänker jag mig att om man har hästen uppstallad brukar det finnas kunniga människor omkring som vet vad de gör, särskilt på en ridskola?!....Jag är ju inte helt grön så skötsel biten är jag betydligt säkrare på men när det gäller ridningen är det lite sämre där men är man villig att rida inför instruktör tror jag även det skulle funka:) Dock är det endast mina spekulationer :) hihihi

Jag fick min första häst när jag var 11 år, efter att ha ridit några år på ridskola. Det var en oinriden treåring. Jag utbildade henne själv och tog även föl på henne som jag så småningom red in. Sålde honom som sexåring 2003 (och köpte tillbaka honom i somras :p). När jag varit tvungen att ta bort hans mamma 2004 började jag rida flera välutbildade medryttarhästar.

Efter att ha gjort det i några år kom suget efter en egen häst igen. Då, 14 år efter att jag fick min första häst, kände jag mig äntligen redo att skaffa häst. Tidigare var jag definitivt inte redo, även om det i slutändan gick rätt bra ändå. För mig handlar egen häst främst inte om ridningen, den kan man alltid få hjälp med (tränare/tillridare/medryttare) utan om att kunna sköta, hantera och läsa av hästen.

Mitt tips är att försöka lära sig så mycket som möjligt om allt. Utfodring, skoning, utrustning, allmän skötsel, hästhantering, tömkörning, ridning, körning etc. Gå kurser, utbildningar, ha medryttarhäst och lär dig helt enkelt allt om hästen.

En dag kommer du få en känsla av att det är dags, att du är redo. Det är då du skall gå igenom din ekonomi, se om du har råd att hålla en häst eller om du får nöja dig med att fortsätta vara medryttare. Sedan underlättar det att ha hästen hos kunniga personer, även om man själv hållit på länge med hästar är det skönt att bolla saker med andra som också varit med ett tag. :)

Stort lycka till, jag hoppas du får din häst en dag. :laugh:

Tyvärr så är det inte säkert att ridskolor vet ett dugg om hur hästar ska fodras, och förra ägarens foderstat funkar bara om du får med dig samma hö eftersom man utgår från det när man räknar. Dessutom är det inte säkert att förra ägaren har en bra foderstat.
Jag vet ett stall där i princip alla hästar får typ 7-8 kg hösilage om dagen. Det är alldeles för lite torrsubstans för en normalstor häst! Men de som står i stallet tycker det är normalt eftersom 'alla' fodrar så där...

Det är inte svårt att lära sig räkna foderstat, finns mycket bra böcker i ämnet. Det måste man inte ha en häst för att kunna.
Sedan får man ju se på hästen när man får den hur foderstaten passar och om man måste ändra något, men bra att veta hur man gör så man inte ger helt galet och hästen får brister. Det är ju tråkigt om hästen ska behöva bli tunn, omusklad, bukig, tjock etc första året bara för att man inte kan ett dugg om foder.

Jag red på ridskola mellan 7-15 års ålder, därefter var jag lite halvfodervärd i 3 år men utan något som helst ansvar om foder/utrustning/skötsel. Hade därefter ett långt uppehåll tills dess att äldsta dottern började på ridskola och jag blev jättesugen på att rida jag med. Red väl kanske 3 år på ridskolan innan jag kände att jag ville ha mer och köpte min första egna häst.

Jag köpte en äldre välutbildad häst som är trygg och väluppfostrad. Hon är lätt i princip all hantering men lite tuffare att rida eftersom hon är smart. ;) Var inte rädd för att vänta på rätt häst för man vet när man har hittat rätt.

Ha väl ungefär samma tips som alla andra, stalla upp hästen där det finns vettigt folk att fråga om du är osäker, ingen kan allt men man lär sig under tiden. Jag kunde inget om foder när jag köpte hästen men har läst och läst och nu frågar ofta min stallkompisar mig om foder istället för tvärtom. En riktigt bra tränare är också guld värt. Oavsett om man vill tävla eller inte anser jag att en tränare är 100% nödvändig om man vill utvecklas i sin ridning. Jag kommer aldrig att tävla på Grand Prixnivå men det innebär ju inte att jag inte vill förbättras. Inte minst för hästens skull.

Om du har familj kan det vara bra att prata igenom on hur det är tänkt att du ska hinna med både familjen och hästen. Hur sköter man läxläsningar, matlagning, tvätt och städ etc etc? Beroende på var du har hästen kan det ta väldigt mycket tid. Jag har yngre barn så jag brukar inte åka till stallet förrän på kvällen och kommer hem sent. Min man har vant sig vid att jag aldrig är hemma på kvällarna men var beredd på att det kan tära på ett förhållande.

En sista tanke är den ekonomiska biten. Räkna med att det kommer kosta mer än alla ev budgetar du gör upp så tänk dig för så att du verkligen har råd. Speciellt om man inte har haft häst tidigare och därmed saknar massor med utrustning. Visst, vi hästmänniskor han vissa tendenser att köpa mer hästprylar än vad som någonsin kan behövas ;) men det finns trots allt en hel del grejor som är bra att ha. Jag lade ut väldigt mycket pengar första året på utrustning.

Tack så mkt för alla svar! Håller med de flesta, de man inte kan lär man sig säkert och självklart är det viktigt med rätt foder till hästen, rätt sätt att hantera den osv.....Jag har i alla fall bestämt mig att vänta med hästägandet hur mycket jag än vill ha en nu! Idag var jag och låna massvis med böcker om hästhantering, foderstater, lär dig rida rätt och massa massa andra jätte bra böcker:) Jag har även pratat med en bekant som har häst och hon har gått med på att jag får komma när/hur mycket jag vill och hjälpa till , därmed lär jag mig i praktiken också och inte enbart i teorin! Jag får skynda mig långsamt till ett eget hästägande:)*längtar* men känns som det är smartast i dagsläget:)

Jag tycker att man bör ha grundläggande kunskap om hästens anatomi, matsmältningssystem, hur den funkar helt enkelt! ex. det här med pälsen, när ska man raka och är det ens nödvändigt? (många rakar sina hästar i onödan för att "alla andra gör det". Man ska kunna se när hästen ex. inte går rent, är mager/tjock, behövs skos om, och ja, helt enkelt om något är fel. -vilket ett otränat öga (nybörjare) inte kan..

Något som många glömmer är det här med hanteringen som är jätte viktig! Hästar "tar över" om dem kan, de är inte dumma. Har dem en ägare som inte kan hästens signaler riktigt så utnyttjar dem det förr eller senare. Typiska sånna hästar kan man se ex. på Ponnyakuten. -där ryttaren inte kan hantera hästen riktigt och hästen tar över. -blir "bufflig", tappar respekt osv.

Jag tycker också att man ska vara så pass kunnig att man inte "förstör" hästen med sin ridning. Med det menar jag att man ex. gör hästen stel, ojämt musklad, okänslig/okänsligare för hjälperna. Man bör kunna lösgöra en häst och kunna rida den i en sund form. Samt måste ryttaren ha balans och vara följsam.

-Jag själv hade ridit i ca 9år innan jag köpte min egna ,som för övrigt var en oinriden unghäst -rekommenderar inte unghästar som första häst till någon! även om det gått väldigt bra för oss, men utan min regelbunden hjälp av tränare i början hade jag inte fixat det. Första hästen bör vara en läromästare som är "snäll" att hantera och väldigt ridbar, lyssnar lydig för hjälperna och är allmänt trevlig. Lägg hellre lite extra pengar på en välutbildad läromästare! -det tjänar man på i längden.

Håller med dig på ovanstående men jag menar har man inte haft häst innan kanske det lite svårt att ha lärt sig precis ALLTING? Och jag menar när det gäller foderstat kan man kanske ge de hästen brukar få, pratar med förra ägaren kan man göra de bör veta(beroende på om man håller igång den lika mkt osv) sen så tänker jag mig att om man har hästen uppstallad brukar det finnas kunniga människor omkring som vet vad de gör, särskilt på en ridskola?!....

Ang. foderstaten, man kan INTE ge samma sak som förra ägaren. Hö/hösilage kan innehålla helt olika saker. Hos förra ägaren kanske höt inte alls var särskilt näringsrikt och vi säger att hästen fick 15kg/dag. Sen kanske du köper hö som innehåller jätte mycket näring och det kanske hade räckt med 5kg/dag. Går du efter samma foderstat som förra ägaren så blir det 10kg för mycket vilket kan resultera i livshotande sjukdommar så som ex. fång, och kolik.

Det är jätte viktigt att man gör en analys utav grovfodret (hö/hösilage/enslige) och räknar ut ett foderstat utifrån det. Ta hjälp utav någon kunnig om du inte kan själv.

Jag har nog aldrig ridit en häst i helt korrekt form och jag har haft egna hästar(3st ridhästar, 5 om man räknar med dom små) i 8år.:o Enda skadorna jag haft har varit en senskada(vilket troligtvis hänt i hagen) och en hovböld.:p

Verkar som många här har olika svar och synpunkter men tror att man själv "känner" när man känner sig redo. Sen om man får stöd av någon som "kan" är det ett plus. FLER SYNPUNKTER??:) roligt och höra om någon skaffat häst trots h*n var inte redo/grön:) ??!

Verkar som många här har olika svar och synpunkter men tror att man själv "känner" när man känner sig redo. Sen om man får stöd av någon som "kan" är det ett plus. FLER SYNPUNKTER??:) roligt och höra om någon skaffat häst trots h*n var inte redo/grön:) ??!

Jag tror också att man gör det. Själv återkom jag till ridningen efter typ 25 års uppehåll genom att köpa häst :o och det har gått jättebra. Man utvecklas otroligt mycket när man blir hästägare, det blir liksom en helt annan sak att vara den som ska fatta besluten och ha ansvaret än när det är någon annans häst.

Jag tycker själv att allmänt hästvett o hästkunskap är mycket viktigare än ridkunskaper, ridkunskaper kan man skaffa sig eftersom men hästen ska må bra, och man ska kunna hantera den säkert (och rida den säkert, om inte nödvändigtvis snyggt), från första minuten. Känner du att du saknar rutin i hästhantering eller praktiska kunskaper så försök få så mycket sånt som möjligt.

Tycker det låter iaf som om du har ett bra upplägg och har tänkt igenom saken så du fattar säkert ett klokt beslut :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 986
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30