När kan man börja rida ut med fölstoet kortare stunder?

Tilma

Trådstartare
Mitt sto fölade i april och jag har ingen som helst bråttom med att börja varken rida eller köra. Men jag undrar ändå när det är okej att börja motionera stoet kortare stunder utan fölungen? Förutsatt att fölet är tillsammans med någon annan flockmedlem som den är trygg med? Som sagt är det inte rimligt att börja med det förrän fölungen är helt avvand så är jag helt okej med det :) Frågan är enbart baserad på nyfikenhet.

Runt 3 månader om stoet accepterar att lämna, och fölet har nån annan trygg i hagen.

Mitt sto tyckte det var skönt att få komma ifrån lite.

Tror det är när fölet är 4 månader stoet får börja tävla igen.
Men det beror ju på både stoet och fölet hur klarar av att vara i sär.
Mitt första föl gick glatt kvar i hagen medan mamma reds och tävlade från 5månaders ålder. Däremot ville hon absolut inte stå i boxen själv.
Föl 2 hade aldrig klarat det

Ett stuteri jag vet sätter in stona i lägerverksamheten igen när fölen är 3-5 månader. Stona rids då först 1ggn/dag a 1h och fölen lämnas i boxen under tiden.
När det är utan problem så blir det 2ggr/dag a 1h

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Anonymt nick. Jag går i terapi men min terapeut har semester och kommer inte tillbaka förrän i slutet av augusti. Jag behöver verkligen...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: ameo
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 985
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama