När kan man börja ge p-piller efter födseln?

carinaso

Trådstartare
Vår honkatt på 4 år som har ungar som är snart tre veckor. Mamma katt har börjat bli rastlös och jamig, så jag undrar om hon kan vara på väg att börja löpa. Hur vanligt är det att de löper så tidigt efter födsel? När kan man börja ge henne p-piller utan att riskera att mjölken försvinner (om nu det är en risk).

Det är en stallkatt, så att hålla henne instängd är inget optimalt alternativ. Visserligen har hon ungarna inne i huset, men alla våra katter kommer och går som de vill genom en kattlucka. Jag vill inte att hon får en kull till så här tätt inpå. Förra gången (2 år sedan) blev hon så tunn av digivningen i alla fall.

Sv: När kan man börja ge p-piller efter födseln?

De kan löpa om redan efter någon vecka, så jag tycker absolut att du ska ge henne p-piller nu för att inte riskera att hon börjar löpa (då kan de också förlora mjölken) och bli parad igen. Optimalt är väl dock att kastrera henne så hon slipper äta p-piller och riskera hälsan mer.

/Erica

Jag konsulterade veterinären och han sa att man kunde börja med p-piller typ omgående efter nedkomsten. Honan kan bli brunstig efter redan en vecka. P-pillren skall inte ha skadlig inverkan på kattungarna. Honan bör inte sterliliseras förrän ungarna slutat dia, eftersom de lätt kan skada sin mammas operationssår.
ciao // smirk

Den veterinären vi rådfrågade om detta sa att man ska vänta tills de har börjat äta lite fast föda och inte behöver lika mycket mjölk från mamman.. eftersom mjölken försvinner (eller att det finns risk iaf) annars..

Liknande trådar

R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 395
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har haft fertila djur i många år och under vissa perioder är ju honorna lite mer bananas. Helt normalt. Honan jag har nu är 2 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: Corax
·
Övr. Katt Vi har en honkatt som är 1,5 år. Hon har hittills fått P-piller eftersom tanken var att ta en kull på henne nästa år. Men hon är dels...
Svar
12
· Visningar
3 420
Senast: Sassy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 955
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama