När kan jag räkna mig som westernryttare?

J

Jacki

Ja, vad tycker ni krävs för att jag med gott samvete ska kunna kalla mig westernryttare? Nu säger jag att jag är en westernwannabe. Lite kort: började rida för 2 år sedan, rider för en westerntränare ca 2 ggr i månaden sedan januari men min häst är inte så duktig på att gå lugnt och fint i form på långa tyglar ännu(men vi börjar närma oss).Enligt tränaren är vi på sista steget på grundträningen. På marken: Jag har tränat mycket med skramlande och prasslande grajer så hon är inte rädd för mycket och jag kan ställa henne med tyglarna på marken och gå ifrån.
Ge mig nu mer tips på vad jag bör kunna för att kunna kalla mig westernryttare utan att skämma ut er alla? Jag kan tillägga att jag är den enda i vårt stora stall som (försöker)rida western så jag har inga andra att titta på för inspiration.

Sv: När kan jag räkna mig som westernryttare?

Jag ser det så att eftersom du anammat tanken och idén kring westernridningen så är du det redan. Att du sen inte rent tävlingsmässigt ligger i topp har inte med saken att göra;). Westernridningen kommer ju från arbetet med hästen och den livsstil som växte fram ur det...Cowboys på långa förflyttningar av kohjordar och arbetet på och i kring ranchen.

Jag tycker att du med gott samvete kan kalla dig westernryttare!
Det finns ju liksom inga speciella kriterier för det, utan är man intresserad och rider och tränar western, då är man i mina ögon westernryttare.

Annars kan man ju också fråga sig när man kan kalla sig ryttare överhuvudtaget... :-)

Lycka till med träningen!

Jag kallar mig westernryttare....

Jag har häst för att jag tycker det är kul. Jag har inga tävlingsambitioner, men tränar gärna för tränare när tillfälle ges för min och hästens skull.

Jag gillar filosofin inom westernridningen... Jag har den utrsutningen...
Alltså kallar jag mig westernryttare..

Jag hade kallat mig för dressyrryttare om jag hade haft den inriktningen..
Eller hoppryttare om jag företrädelsevis hade tränat hoppning..

När jag kör ... då kallar jag mig för kusk..;)

Tack Piraja och Cowsense! Då ska jag nog ta och börja kalla mig wsternryttare. Jag håller en låg profil här, pratar inte massor om westernridning och mig som westernryttare, men man märks ändå lätt bara genom utrustningen. Inga negativa kommentarer inte, bara positiva, men det känns ändå som jag är en representant för inriktningen eftersom jag är den enda.

Vad är det ni gör som ni anser är speciellt för westerninriktningen?(förtom själva ridstilen förstås)Vad skiljer er rent praktiskt från andra inriktningar?

Jag har fått höra att jag anses "göra konstiga saker". Det kanske beror på saker som tex att jag jobbar på att få min häst att kunna slappna av när det är rörigt omkring genom att sänka hennes huvud med tryck på nacken, eller att stått med presenning över hela henne, eller går fram till de läskiga grejer som kan dyka upp på stallplan som en lyftkran häromdan iställer för att gå därifrån. Men egentligen undrar jag om det verkligen är typiskt western? Visst finns tanken på trail i bakhuvudet men alla borde ju vilja ha en orädd häst! Eller är sådant vanligare balnd westernryttare tror ni?

Som westernryttare vill man ha en lyhörd häst som kan jobba tufft för att nästa stund stå helt still utan att varva upp. Där dressyren vill ha FLASH och LUFT vill vi ha mer svepande rörelser och rätt låg form. Kontroll är ordet som genomsyrar allt.

Tekniken är att hästen ska vara självbärig utan att behöva hållas där av ryttaren. Den ska röra sig bekvämt med bärighet. Vara positiv och arbetsvillig, snabb i reaktionerna samtidigt som den är trygg och lugn.

Westerninriktningen är styrd på detta då det handlar om ett ursprung från det amerikanska arbetet med häst på rancherna. Tävlingsgrenarna har vuxit fram ur det arbetet (ska vara osagt när det gäller WP och HUS).

En bra westernhäst kan slå av och på utan att varva upp och det sker snabbt på minimala signaler.

Blanda inte ihop NH och Western bara...NH är ett sätt att hantera hästen i vardagen som mer och mer börjar likna "trickträning" i det oändliga. Säkert kul för många... Westernridning är arbete med hästen som kompanjon.

Det vimlar av tävlingsgrenar i western och man får söka sig igenom för att hitta det som man själv gillar mest. Kogrenarna är oerhört intressanta och medryckande och i en klass helt för sig själv;)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 781
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka