När kan jag gå till jobbet igen?

Wille

Trådstartare
Jag är förkyld men har successivt blivit bättre. Igår kände jag mig i princip symptomfri och var tvärsäker på att jag kunde jobba på måndag. Idag snorar jag igen. Men jag känner mig inte sjuk. Har egentligen inte gjort på hela tiden. Men man ska tydligen stanna hemma när man har symptom. Det känns som om jag är sjukskriven för en fis på tvären. Så när kan jag åka till jobbet igen?
 
Jag stannar hemma så länge som jag hade velat att mina kollegor skulle stanna hemma. Det vill säga om jag är väldigt snorig stannar jag hemma, eller om jag hostar väldigt mycket, för det är inget som jag skulle vilja att mina kollegor kom till jobbet med.
 
Jag stannar hemma så länge som jag hade velat att mina kollegor skulle stanna hemma. Det vill säga om jag är väldigt snorig stannar jag hemma, eller om jag hostar väldigt mycket, för det är inget som jag skulle vilja att mina kollegor kom till jobbet med.
Har ju ingen rinnsnuva, men behöver snyta ur ibland.

Jag tycker det är svårt att dra gränsen.
 
Jag är förkyld men har successivt blivit bättre. Igår kände jag mig i princip symptomfri och var tvärsäker på att jag kunde jobba på måndag. Idag snorar jag igen. Men jag känner mig inte sjuk. Har egentligen inte gjort på hela tiden. Men man ska tydligen stanna hemma när man har symptom. Det känns som om jag är sjukskriven för en fis på tvären. Så när kan jag åka till jobbet igen?
Jag har suttit på kontoret med hosta hela förra veckan. Sjuk var jag tid-ons veckan innan. Kan jobba hemifrån men det är inte bra ergonomiskt eller psykiskt någon längre tid. Hosta efter förkylningar kan för mig sitta i i 3-4 v, så länge kan jag ju inte sitta hemma, och hade jag inte kunnat det kan man ju inte vara hemma så länge varje gång av ekonomiska skäl..
känner du sig ok, har lätt snuva och det känns som resttillstånd hade jag gått till jobbet imorgon el tisdag. Men kan ju hålla avstånd även på jobbet.
Och som någon annan skrev, jag kollar oftast av med min närmaste chef om det är ok att jag kommer med de symtom jag har nu när jag varit hemma x antal dagar. Då är det liksom sanktionerat, så det kan du ju göra först!
 
Jag är förkyld men har successivt blivit bättre. Igår kände jag mig i princip symptomfri och var tvärsäker på att jag kunde jobba på måndag. Idag snorar jag igen. Men jag känner mig inte sjuk. Har egentligen inte gjort på hela tiden. Men man ska tydligen stanna hemma när man har symptom. Det känns som om jag är sjukskriven för en fis på tvären. Så när kan jag åka till jobbet igen?
Jag hade gått till jobbet.
Var sjuk förra helgen, hade feber sista gången söndag vid lunchtid. Gick och jobbade på onsdagen. Var fortfarande rejält täppt i näsan då och hostade då och då, samt trött i huvudet. Men feberfri och piggare och halsontet var borta. Kort sagt, jobba när du känner dig tillräckligt frisk för det.
Jag kände att jag sannolikt inte borde vara smittsam längre efter att ha varit hemma i 5 dagar och blivit så mycket bättre jämfört med de första 1-3 dagarna.
 
Hela den här grejen har gått över styr. Nu är ju restriktionerna borta så jag fattar inte varför man inte får t.ex hosta.
Håller med lite, sen hoppas jag jag aldrig går till jobbet (eller för den delen åker med flyg eller tåg och föreläser på jättekonferens med feber och influensa som innan pandemin, livsfarligt för många). Men resttillstånd efter förkylning eller allergi osv måste man få gå till jobbet med, ffa om man inte kan sitta hemma. Min kusin som precis som mig skolade in ett barn på förskolan förra året men jobbar kliniskt inom vården har ju förlorat hur mycket pengar som helst och vården en viktig resurs. Vi har varit sjuka lika mycket men jag har ju kunnat sitta hemma och knappa på datorn. Det kan inte fortsätt.
 
Jag hade kollat med min arbetsgivare om jag själv hade svårt att dra gränsen.
Jag kommer att behöva ringa sjukanmälan oavsett om jag är frisk eller sjuk i morgon och då får man prata med en sjuksköterska. Jag vet dock inte hur tidigt jag kan ringa. Åker ju normalt hemifrån före 6 så då går det kanske inte att få besked.
 
Jag kommer att behöva ringa sjukanmälan oavsett om jag är frisk eller sjuk i morgon och då får man prata med en sjuksköterska. Jag vet dock inte hur tidigt jag kan ringa. Åker ju normalt hemifrån före 6 så då går det kanske inte att få besked.
Oj, ett sådant system har jag aldrig ens hört talas om! Vi meddelar sjukfrånvaro till närmsta chefen och admin (vikariesamordnare), och lägger själva in sjukfrånvaro i systemet. Eftersom det behövs vikarie om jag är sjuk fortsätter jag att kommunicera med admin så hon vet om jag kommer att vara fortsatt hemma eller återkomma till jobbet. Det är önskvärt om man meddelar senast eftermiddagen dagen före.
Vad märkligt att du inte kan komma tillbaka utan att ha pratat med någon först.... :confused:
 
Oj, ett sådant system har jag aldrig ens hört talas om! Vi meddelar sjukfrånvaro till närmsta chefen och admin (vikariesamordnare), och lägger själva in sjukfrånvaro i systemet. Eftersom det behövs vikarie om jag är sjuk fortsätter jag att kommunicera med admin så hon vet om jag kommer att vara fortsatt hemma eller återkomma till jobbet. Det är önskvärt om man meddelar senast eftermiddagen dagen före.
Vad märkligt att du inte kan komma tillbaka utan att ha pratat med någon först.... :confused:
Kanske man inte behöver prata med någon när man ringer och anmäler att man är åter i arbete. Har aldrig gjort en sån anmälan, men blev lite chockad över att jag kopplades till sjuksköterska när jag sjukanmälde mig.
 
Sålänge du känner dig helt frisk utöver att du ibland behöver snyta dig så kam du gå till jobbet 😊
Jag har liksom känt mig frisk hela tiden. Men folkhälsomyndigheten säger ju att man ska stanna hemma vid minsta symptom. De säger dock inget om hur länge man ska vara hemma.
 
Jag har liksom känt mig frisk hela tiden. Men folkhälsomyndigheten säger ju att man ska stanna hemma vid minsta symptom. De säger dock inget om hur länge man ska vara hemma.
Nej de säger att man ska vara hemma när man är sjuk och har symptom som kan vara covid:
Stanna hemma och undvik nära kontakt med andra om du är sjuk och har symtom som kan vara covid-19

Stanna hemma för att inte smitta andra​

Stanna hemma från arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter om du är sjuk och har symtom som kan bero på covid-19. Exempel på symtom är halsont, snuva, feber eller hosta. Rekommendationen om att stanna hemma gäller alla åldrar. Den gäller även dig som är vaccinerad eller som tidigare har haft covid-19. Särskilda rekommendationer finns för personal inom hälso- och sjukvården och omsorgen.

Barn och vuxna kan återgå till arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter när de har blivit friska och har gott allmäntillstånd. För förskolebarn innebär ett gott allmäntillstånd att barnet ska vara piggt, feberfritt och orka delta i förskolans normala aktiviteter. Vissa enstaka symtom från luftvägarna kan finnas kvar en tid efter infektionen även hos den som blivit frisk.

Får man lindriga symptom behöver man ju vara hemma för att se åt vilket håll det utvecklas såklart, men om ens allmäntillstånd är precis som vanligt så kan man jobba igen. Hostar man typ hela tiden eller om man är supersnorig så att man måste snyta sig hela tiden så behöver man ju såklart vara hemma (och för de allra flesta människor så är allmäntillståndet något påverkat då, tex genom trötthet), men om man typ får snyta sig någon enstaka gång per dygn så är det ju en annan femma :)
 
Nej de säger att man ska vara hemma när man är sjuk och har symptom som kan vara covid:


Får man lindriga symptom behöver man ju vara hemma för att se åt vilket håll det utvecklas såklart, men om ens allmäntillstånd är precis som vanligt så kan man jobba igen. Hostar man typ hela tiden eller om man är supersnorig så att man måste snyta sig hela tiden så behöver man ju såklart vara hemma (och för de allra flesta människor så är allmäntillståndet något påverkat då, tex genom trötthet), men om man typ får snyta sig någon enstaka gång per dygn så är det ju en annan femma :)
Jag tolkar den texten annorlunda. Har man symptom så räknas man som sjuk även om man inte känner sig sjuk. Så får man ont i halsen ska man stanna hemma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 989
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 365
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: Bortglömd
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 754
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp