Nej, min Benjamin är 100%-igt steril
och lammen kommer från en god vän som hade två ungtackor som fick trillingar, och som inte klarade av att ge ordentligt med di till alla tre. Alltså fick en i varje "kull" flytta hit - tacklamm båda två och de mest charmiga små kompisar man kan ha
!
Att min bagge blev kastrerad med tång, är helt enkelt av den anledningen att det är så man brukar kastrera får och getter (läs:bockar) och har så gjort i evigheter (åtminstone häromkring, och enligt den fårskötsel-litteratur jag har läst). Förr kasterades ju bagglamm som inte skulle gå till avel, eftersom man tyckte att bagglamm smakade sämre
... Jag skulle helt klart använda mig av samma metod igen, för jag upplevde det som en bra och human kastrering. OBS! Han blev ordentligt bedövad och veterinären visste vad hon gjorde så allt gick lugnt till. Visst gick han lite stelbent med bakbenen åtminstone morgonen efter, men nu var han ju inte könsmogen än (dock var båda testiklarna på¨plats) så han var extremt opåverkad för övrigt. Han gick ute som vanligt redan dagen därpå, och fick vara i sin box med Saga (tackan) t.o.m. under kasteringen. ... Hon var väldigt nyfiken på tången
och på vad alla vi människor gjorde med hennes kompis, som låg upp och ner i halmen
.
Jag har faktiskt aldrig hört att man kastrerar baggar eller bockar "med skalpell", och trodde på fullt allvar att man helt enkelt inte gjorde det - men, men , man lär så länge man lever. Har en gammal bock som är femton år nu, och han är också "klämd", fast hos sin tidigare matte.
Inte vet jag, men jag tycker att det är så härligt att höra att det finns fler djurtokiga människor där ute som faktiskt lägger lite pengar på att kunna behålla baggar som annars gått till slakt!! Tack för att ni finns!!!!
Och lycka till med dina får!! Och som sagt; PM:a gärna!!