När kan baggar kastreras?

Albatross

Trådstartare
Sådär, nu är jag ägare till fem får :bump:. Eftersom detta skedde ganska spontant har jag inte så stora kunskaper om dessa djur.

den lilla flocken består av tre tackor och två baggar. De två hannarna skall kastreras så fort som möjligt, dock undrar jag när man tidigast (vid vilken ålder) kan kastrera en bagge.

Min bagge blev kastrerad när han var drygt tre månader. Skulle egentligen haft två tacklamm, men hur det nu var blev det en tacka och en bagge. Eftersom jag är vegetarian och bara vill ha får som trivselspridare och "betesputsare" - och inte hade kunnat slakta några lamm, så fick min veterinär kastrera bagglammet. Detta får inte göras på något annat sätt än med en speciell kastrationstång (sädesledaren kläms sönder :crazy:), har jag förstått, eftersom får har extremt tunn bukvägg och inte får opereras (?). Kastreringen gjordes under kraftig bedövning och allt gick jättebra.
Har visserligen fått lamm i år ändå, två år senare, men dom har jag fött upp med flaska... Så nu har jag fyra underbara får :love: :love:!
Lycka till med din lilla fårflock!! Och om du vill får du gärna PM:a om du vill veta mer!

Detta får inte göras på något annat sätt än med en speciell kastrationstång (sädesledaren kläms sönder :crazy:)

Vårat bagglamm kastrerades av en veterinär. På honom hade dom ingen tång, utan dom skar bort hela "paketet", det blev jättebra och han mår jättebra!

Tack! :)

Det var kul att läsa Ditt inlägg eftersom jag också är vegetarian och skaffade fåren i samma syfte som Du. :)

Dessa två lamm som du har fått iår, det är väl inte den kastrerade baggen som är pappa (anledningen till varför jag frågar är att min lärare hade en katt, vilken stereliserades genom att hennes äggledare skars igenom - nästa vår var katten dräktig).

Vårat bagglamm kastrerades av en veterinär. På honom hade dom ingen tång, utan dom skar bort hela "paketet", det blev jättebra och han mår jättebra!

Läktes såret fint eller tillstötte det någon komplikation?

Det läkte fint, tog väl några veckor så såg det fint ut!
Inga komplikationer, han började äta samma dag, första dagarna fick han inte gå ut, sen fick han inte gå ut med dom andra fåren i 2-3 veckor eller nåt sådant, då var han i en gammal kalvbox med en "hundhage" utanför så han såg dom andra fåren.
Men det är fortfarande ett liiiitet ärr, syns knappt.

Nej, min Benjamin är 100%-igt steril ;) och lammen kommer från en god vän som hade två ungtackor som fick trillingar, och som inte klarade av att ge ordentligt med di till alla tre. Alltså fick en i varje "kull" flytta hit - tacklamm båda två och de mest charmiga små kompisar man kan ha :love: :love:!
Att min bagge blev kastrerad med tång, är helt enkelt av den anledningen att det är så man brukar kastrera får och getter (läs:bockar) och har så gjort i evigheter (åtminstone häromkring, och enligt den fårskötsel-litteratur jag har läst). Förr kasterades ju bagglamm som inte skulle gå till avel, eftersom man tyckte att bagglamm smakade sämre :crazy:... Jag skulle helt klart använda mig av samma metod igen, för jag upplevde det som en bra och human kastrering. OBS! Han blev ordentligt bedövad och veterinären visste vad hon gjorde så allt gick lugnt till. Visst gick han lite stelbent med bakbenen åtminstone morgonen efter, men nu var han ju inte könsmogen än (dock var båda testiklarna på¨plats) så han var extremt opåverkad för övrigt. Han gick ute som vanligt redan dagen därpå, och fick vara i sin box med Saga (tackan) t.o.m. under kasteringen. ... Hon var väldigt nyfiken på tången :) och på vad alla vi människor gjorde med hennes kompis, som låg upp och ner i halmen :rofl:.
Jag har faktiskt aldrig hört att man kastrerar baggar eller bockar "med skalpell", och trodde på fullt allvar att man helt enkelt inte gjorde det - men, men , man lär så länge man lever. Har en gammal bock som är femton år nu, och han är också "klämd", fast hos sin tidigare matte.
Inte vet jag, men jag tycker att det är så härligt att höra att det finns fler djurtokiga människor där ute som faktiskt lägger lite pengar på att kunna behålla baggar som annars gått till slakt!! Tack för att ni finns!!!! :bow: :bow:
Och lycka till med dina får!! Och som sagt; PM:a gärna!!

Nja, hur ni gör där uppe har jag ingen aning om. :crazy: Men här nere är vi så pass moderna(?) att vi söver killingarn, snittar lite i påsen och skär av testiklarna. Ungefär som när man kastrerar en häst stående. Sen får de en uppvakningssppruta och allt är över på några minuter. Såret läker bra av sig själv (ej sytt) och behöver ingen behandling. Bockkillingarna är lika glada och keliga som innan!

Jag tänker inte argumentera för eller emot kastrering med tång resp. kniv, för det är väl i grund och botten en ganska individuell sak att ta ställning till - egentligen upp till veterinär att avgöra, inte sant?
Det är möjligt att du anser att jag är omodern, som fick kastreringen utförd med tång, och visst, det är jag kanske. ...Fast värre kritik kan man få!! OCH det behöver inte innebära att det är en felaktig metod, bara för att den är gammal och beprövad. Infektionsrisken t.ex. måste ju vara större vid kirurgiskt ingrepp, men samtidigt har du rätt i att man gör så med hästar (trots att det numera är "modernt" att kastrera hingstar på klinik).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 803
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 654
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 478
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama