när/hur vet man att man har en stjärnhäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cozmoz
  • Startdatum Startdatum
C

Cozmoz

Som rubriken säger, när vet man att man har en stjärnhäst (dressyr, ft,hopp)? Vid vilken ålder kan man se det? Har treårs testet ngt med det att göra? Många säger ju att dessa tester inte är så mycket att hänga i granen.
Bör hästen kunna gå en bana/program vid i en viss ålder för att vara "mycket lovande"?

Sv: när/hur vet man att man har en stjärnhäst?

Både 3-årstest och kvalitén är ett bra mått på hur bra häst man har. Det visar statistiken. Sen finns det självklart de som lyckas bra ändå, och de som inte blir lika bra som man trott, men det handlar ju om individer och med rätt eller fel ryttare på kan utvecklingen gå åt olika håll.

Så fölvisningar (ffa för dressyrföl), 3-årstest, kvalitén och årgångschampionaten är det bästa värdemätningen vi har på unga hästar! För att man ska kunna säga att en unghäst är lovande tycker jag den bör (om det inte finns speci orsaker) kunna gå de banor/klasser championaten går i!

En stjärnhäst vet man aldrig att man har förens den är just en stjärna. Ganska enkelt ;)

Svårt är det i vart fall, en lovande unghäst behöver inte gå hela vägen medan en medel måtta kanske går hela vägen. det beror väldigt mkt på både utbildning och framför allt huvud.

det vet man först när man kan sola sig i strålkastarnas glans....

Man kan naturligtvis få en föraning om hästens framtid som stjärna via unghästbedömningar och championat - MEN jag har fått 6-6 på löshoppning på en häst som senare gick svår hopp med en amatör (och hon har dessutom lämnat avkomma i int.svår hopp). Motsatt har jag fått 10-10 på en häst som egentligen var alldeles för feg men hade en bra dag vid visningen. Hon tävlade så småningom 1.10 hopp med mkt skiftande framgång. Slutsatsen måste bli att tiden får utvisa och att man inte ska stirra sig blind på resultat vid bedömningar/ungästtävlingar. Tycker dock att STJÄRNAN som regel utmärker sig redan i fölflocken. Den syns !!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 259
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 633
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24