När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

Sammet

Trådstartare
I mitt område där jag bor löper det omkring en outbildad hovslagare som skor snett och vint, ljuger att h*n har utbildning, att h*n ska få sitt gesällbrev (eller vad det heter, sorry trött), påstår sig ha företag (vilket h*n inte har) och som inte bara felskor utan även skadeskor hästar.

Själv har jag kommit undan av rena turen, jag satte ut annons på nätet om att jag sökte hovslagare när jag flyttade ner hästarna från norrland, sedan fick jag tag på en duktig hovslagare via en elev som kom ut och skodde. Gjorde ett bra jobb tack och lov (är livrädd att skaffa ny hovslagare, jag anser mig inte nog duktig för att kunna avgöra hovvinklar mm).

Efter ett par dagar ringer telefonen och en röst säger att ja nu var h*n tillbaka från stockholm och kunde komma ut och sko mina hästar...
Jag som ut som ett frågetecken, antecknade namnet på personen och sa att jag skaffat mig en hovslagare redan. Personen försökte trycka på men jag var nöjd med min nya hovslagare.
Snacka om tur jag hade...

Denna person har skott hästar så de fått stå på boxvila.

En elevs stallägares dotter (invecklat men egentligen inte så invecklat som det låter) använde sig av denna människa eftersom hennes hovslagare var bortrest och det blivit en miss i planeringen av skoningen.
Det slutade med en ganska rejäl felskoning där skorna stack ut på ena sidan, och låg innanför hovväggen på den andra sidan... :crazy:
Tåkappan låg inte i linje med strålen (den låg snedvriden) och hästägaren var inte glad...
Hovslagaren tar fullpris, dvs lika mkt som en utbildad hovslagare...

Nu har jag inte det problemet just nu men... vad gör man om en hovslagare som Inte har företag, men påstår sig ha det och inte är med i hovslagarföreningen (har blivit kickad från en norrländsk hovslagarutbildning) skadar ens häst för livet? Kan man kräva veterinärkostnader? Kan man kräva hästens värde?

Vad kan man kräva, mer än pengarna tillbaka för en felaktigt utförd skoning.

Sv: När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

För det första borde han anmälas till Djurskyddet.
Men resterande tror jag blir svårt eftersom han är privatperson, kanske man kan sätta dit han för att ljuger om företaget osv men jag vet faktiskt inte.

Sv: När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

Vad kan djurskyddet göra? (ifrågasätter inte dit råd utan undrar vad de kan göra)

Fö finns människan aktivt inte så långt från dig...fast du har ju vättern mellan dig och henne så ni kanske slipper undan.

Senast ändrad:

Råkade oxå på en sådan hovis i början av sommaren. Påstog sig vara nyutbildad o ville jobba upp en kundkrets. Denna kapade bara tån på samtliga hästar, missade tom 2 hålväggar eftersom h*n inte tog nått under eller tittade inte ens på hovens undersida. Dyrt blev det oxå då det blev lite lång resa. Har sett att denna hovis annonserat efter kunder

Eftersom det är djurägaren som har ansvaret för vem som utför saker på hästen så kan man nog inte anmäla just felskoningar och så. Däremot borde ni ju kunna anmäla att hen säger sig ha utbildning och företag. Hen skor vad jag förstår svart och det är ju anmälningsbart till skattemyndigheten men det blir ju också en form av bedrägeri och det borde kunna polisanmälas.

Där ser man hur enormt viktigt det är att alltid ta referenser och be om bevis på utbildning om hovslagaren är ny.

Usch vad tråkigt både för hästarna och ägarna :(

Jag har hört att vi hade en liknande i mina trakter för något år sedan som till och med har påstått sig jobba ihop med en av traktens mer kända hovslagare. Denne gav också hältor.
Förhoppningsvis sorterar ju dessa människor ut sig själva snabbt men det är ju svårt när inte alla är noga med hovvården.

Hmm som hästägare har man ju ansvar men man kan ju inte veta något föränn man använt sig av personen ifråga.
Själv hade jag tex Inga kontakter när jag tog ner mina hästar, kände Ingen som hade häst mer än min stallägare och hennes hovslagare kunde inte ta fler kunder.

Svartbiten kan hovslagaren komma undan genom att påstå sig ha hobbyverksamhet och betala skatt ändå på pengarna.
Men det tvivlar jag på att människan gör...

Problemet med denna hovslagare är ju att h*n påstår att h*n ska få sitt gesällbrev (heter det så?) snart, att h*n Snart ska starta eget, att h*n Har gått utbildning (det har h*n i typ ett par veckor innan skolan kastade ut henom... Jag vet en som ringt och kollat upp henom på skolan och jodå henom Har gått där men som sagt varit så jobbig att de slängde ut henom. Skulle rätta lärarna i hur de jobbade osv... :S ) osv...

Jag har inget bra svar men tycker det är en väldigt intressant fråga. Undrar hur konsumentköplagen osv fungerar här?

När jag flyttade och behövde ny hovslagare bad jag min gamla hovslagare om en rekommendation. Det fungerade super. Det brukar ju vara så att de känner nån som känner nån.

Ja det är ju rätt ok tyvärr fungerade det inte för min del då jag flyttade från Luleå till Västra Götaland... lite för långt för att jag skulle kunna använda kontakter.

För informationens skull ska nämnas att det är ALLTID på hästägarens ansvar en person skor/verkar så fort denne saknar ansvarsförsäkring.
Seriösa hovslagare har ansvarsförsäkring, oseriösa har det inte.

2014 kommer hovslagare att bli en skyddad titel, innan dess kan man råka ut för dessa skojare som plågar hästar för pengarnas skull...

Anmälan till djurskyddsombudsmannen ger inget i praktiken mer än att kommunen vet om att det går en galning lös. De kan inte göra något eftersom ansvaret vilar på hästägaren än så länge. Tyvärr.

Men som någon sa, anmälan till Skattemyndigheten är ingen dum idé...

MVH
Zephira - som längtar efter 2014 för alla hästar och hästägares skull.

Senast ändrad:

Hur fungerar denna nya lag då?

För det enda som komme skilja är väl att folk kallar sig hovvårdare istället för hovslagare?

Hej!
Jag tror som flera andra, att man kan nog inte få så mycket ersättning om man anlitar en som är privatperson. Man är som hästägare ansvarig för hovvården och därmed för att kolla upp kunskaperna hos den man anlitar.

Problemet kommer nog att bli mindre framöver gällande just den frågan, eftersom Jordbruksverket kommit fram med nya riktlinjer för vem som får sko vems häst. Sin egen får man sköta hovvården på själv, men om det finns något fel (och även bärrandsröta, som var och varannan häst har, räknas hit) så får endast utbildade åta sig arbetet. Och en utbildad hovslagare måste väl kunna visa på något sätt att h-n är utbildad.

För övrigt kan man fundera på huruvida hästförsäkringen kan täcka ev vet.kostnader et c förbundet med felaktig verkning.

Frågan är bara, när ska man be om bevis på utbildning? När man ringer dom (och de påstår att de har utbildning) eller när de står i stallet och säger att de glömde beviset alt det kommer i nästa månad...

H*n har till endel påstått att h*n har företag, till andra att företag är på väg att startas.

Jag anser personligen inte att man skall få ut på försäkringen om man anlitar en icke utbildad jag personligen det. Jag har också tackat nej till erbjudande om billig hovslagare pga avsaknad av utbildning.

Jag kan sträcka mig till att det är ok att anlita en hovslagare under utbildning (när de får lov att börja ha kunder för sina lärare) om man inte har problemhovar på sin häst.

Kolla listan jag länkade till alternativt kolla med jordbruksverket.

Vad har de för kriterier för att hovslagare ska hamna där? Tex gotland hade ingen godkänd. Det måste ju finnas utbildade hovslagare med företag på gotland (det vet jag att det finns).

Antagligen är inte listan helt uppdaterad. Därför jag sa att man alternativt fick kolla med jordbruksverket direkt.
Sakanade själv flera namn....

Kriterierna finns på jordbruksverkets hemsida.

Måste kissa...:D

Ursh nu var du ju jobbig... måste jag googla saker! :P

Den listan tackar vi för!!!

Nej, det lär inte vara komplett. Till exempel är inte den hovslagare som ex.v. Helena Lundbäck anlitar, med på listan (han finns här i närheten)...

När jag pratade med Jordbruksverket för ett tag sedan sa de att alla godkända hovslagare kommer att få ett bevis (skriftligt papper eller dylikt/kort) som de kan visa för kunderna.

*kl*

Bra med en lista, den garanterar ju inte ett bra jobb, dock att jobbet omfattas av en ansvarsförsäkring.

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar