När hoppar ni er nya häst?

K

Kallblod

Läste en tråd under ridning där en person undrade hur lång tid folk väntade med att rida sin nya häst efter att den satt sin hov i sin nya box :) så jag undrar det samma fast med hoppning :)

Sv: När hoppar ni er nya häst?

när jag köper en ny häst får den alltid ca 2 dagar på sig at bekanta sig med sitt nya hem.

Första gången jag hoppar beror på vad det är för häst jag sitter på, brukar inte ta så lång tid, börjar med att rida mkt i skogen och sdan markarbete/dressyr, när jag börjar hoppa gör jag det offtast på lite lägre nivå - sen rullar det bara på! :)

jag köpte min storhäst för typ en månad sedan, han kom på fredagen, vilade över helgen och fick åka på träning redan på torsdag. fast han acklimatiserade sig extremt fort hemma hos mig, så han kändes aldrig "ny".

man hamnar ju efter ett tag alltid i en period när hästen ska testa gränserna och jag anser att det är skönt att ha fått rida hästen och få känna av "normalläget" så man vet vad man ska sträva efter innan man börjar ställa högre krav.

Med ponnyn kommer jag inte ihåg. Men första stora hästen kommer jag inte heller ihåg och med den jag har nu väntade jag i typ 5 dagar eller ngt. Hon kom på en lördag och på torsdagen var vi med på hoppträningen.

hum köpe en häst i torsdags.. han kom vid 5 och vid 7 red jag lite på honom.. bara lite lugnt "Jogg" då han stått på lastbil hela dagen.
I dag 3 dagar efter hoppade vi..

Jag tycker det helt beror på hästen, hur man ska göra .

Beror självklart på hästens utbildningspunkt, tar det lugnare med en unghäst än en äldre. Verkar hästen trygg i sig själv rider jag efter 2-3 dagar, och fungerar även ridningen bra så hoppar jag kanske efter ca 10 dagar. Har vart olika från häst till häst.

De flesta hästar klematisera sig ganska fort, flickans nya ponny trodde nog att hon hade bott här hela sitt liv när hon kom, reds dagen efter. Men för några år sedan köpte jag en unghäst som det tog ganska lång tid för, ca 3-4 månader men det tro jag är lite mer ovanligt. Man märker oftast det själv när hästen är mogen;)

En ny häst låter jag alltid bekanta sig med omgivningen första dagarna, sedan rider jag den i paddock några dagar, för att hitta knapparna och lära känna varandra.
Brukar alltid hoppa några språng efter några dagar för att känna hur det känns. Men inget svårt utan bara skutta lite. Känns detta bra så hopptränar vi ordentligt veckan efter för att kunna komma ut på tävlingsbanorna efter ca 3-4 veckor:)

Jag brukar låta hästen gå i hagen när den precis kommit, så den får röra lite på sig. Sen dagen efter i hagen och sen några lugna turer och lite dressyr.. Beror ju lite på hästen med, utbildningsnivå, ålder osv.. Men efter 2,5-3 veckor börjar jag "hoppa" innan det blir det bara lite bommar och låga hinder..

Jag fick hem min nya häst i torsdags..En 4-åring, som dock har acklimatiserat sig väldigt fort! :) Red lite lätt redan på lördagen, kommer nog att skutta lite i slutet av den här veckan.

om jag har en häst som jag ska ha under en längre tid så tar det kanske 2-3 veckor innan jag hoppar men om det är nån häst jag bara ska tävla så hoppar jag ordentligt 2-3 gången jag rider

Senaste hästen, red jag hopplektion 3 dagar efter att den kom. Det beror ju på vad det är för häst.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2
Svar
39
· Visningar
2 085
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 475
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar