När hö luktar SMÖR...

Ljulius

Trådstartare
Vad är det som har hänt då? Alltså, vilken process? HUR illa är det, är det bara att kassera hela partiet?
Jag var och skulle hämta hö hos bonden i helgen, men kände denna smördoft och vände hem igen utan hö. Det känns inte rätt när det luktar så...
Har fått hjärnsläpp över vad det är som hänt och hur farligt det är, ngn som kan komma med ett klokt svar?

Sv: När hö luktar SMÖR...

Hur luktar smör? Jag vet inte riktigt vad du menar :confused:

Men om det luktar som härsket smör så är det smörsyra som har bildats. Fast jag trodde att det var mest i ensilage som det kan hända och inte i hö.
Ett sådant hö hade jag inte fodrat ngn häst med.
Här är ett utdrag ur ensilagenytt (googla på det om du vill läsa mer).

"Klostridier är sporilerande bakterier som finns naturligt i jord och därmed även ofta i tarmar på djur. De producerar smörsyra genom fermentation av socker eller mjölksyra till smörsyra och koldioxid. Liksom för enterobakterier finns de saccarolytiska och proteolytiska klostridier. Klostridier kan orsaka ett antal olika problem: de kan vara patogena, d v s ohälsosamma eller sjukdomsframkallande om de konsumeras. "

Alltså, när man öppnar en bal och luktar på den så luktar den som smör, lite "fett" eller hur jag nu ska förklara. Iaf var smör det första som slog mig när jag kände lukten. Jag tänkter på smörsyra, ensilage och inte heller hö, därför undrade jag om ngn hade ngn erfarenhet av hö som luktar så?
Känns som om det bara är att kassera.... :(

Det är väl bara att reklamera balarna. jag hade inte betalt för dem.

Smörsyra luktar fruktansvärt så jag undrar visserligen om det kan vara det. Om du har koncentrerad (tror i alla fall att det är det) smörsyra och spiller en droppe som inte torkas upp meddetsamma så luktar det rysligt i flera dagar efteråt. Man kan inte köra ner näsan i ett hö och lukta precis. Men jag har träffat på ensilage som har luktat så. Dock inte sådant som jag har haft själv.

Nej, det kan det inte vara då, för så illa luktar det inte. Synd att jag är så dålig på att förklara, men smör var det närmaste jag kunde komma.
Tack för dina svar iaf :)

Det kanske det kan va! :idea: För det SER helt fräscht ut och om man håller fram en tuss så äter hästarna det gärna. Vet ju att det kan va osynliga saker som gör det dåligt, men ska helt klart kolla upp om det är ngn annan växt i. Ngn idé om vad det skulle kunna vara?

KL

Om det luktar champinjonodling uppe på skulle och även om vissa höbalar, är det mögel då?:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka