När hjärtat säger en sak...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Touchforlife

... och hjärnan en annan.

Jag har hittat en underbart go islandshäst sto på 11 år.
Perfekt höjd för mig :) hon är 135cm.

Jag är ute efter en promenadhäst och skogsmullekompis.
Denna häst är pigg och framåt, trevlig att rida MEN hon har ingen tölt eller pass. Hon är riden som 3 gångare i MÅNGA år.
Hon har sk "utläkt spatt" och haft fång 2 ggr, senast för 2 år sedan.
Äter ensilage och går på lösdrift.
Allt fungerar klanderfritt...

Är jag dum :o som köper henne för att ha som skogsmullehäst?
Hon är jättego, men jag velar lite då charmen med isis är ju tölten.
Hur svårt är det att få hästen i tölt efter så många år?
Går det?

Jag har ridet och haft egna hästar i 28 år men aldrig ägt en egen islänning.
Förstår ju att det handlar om balans och muskler men hur svårt är det att få fram tölten?
Och sen behöver jag veta om jag är riktigt klok eller inte :D

Priset är inte högt... men det är inte därför jag är intresserad av henne utan det är hennes utstrålning...

Hjälp, jag behöver låna lite extra hjärnor som hjälper mig att tänka :eek::D

Tack på förhand

Sv: När hjärtat säger en sak...

Nej du är inte klok! Skämt åsido vem är det?
Det kan vara spatten som gör att hon inte töltar, eller att den som haft henne inte kunnat rida fram tölten. Så det kan bli svårt för en som inte vet hur tölten känns, men det kan man lära sig. Jag tror att det blir ett ganska stort projekt att få fram tölten men inte omöjligt, om dy får hjälp av nån bra tränare.
Fången bekymrar mig mera. Har du råd och tycker att det inte spelar nån roll så köp, men med vidöppna ögon.
Annars finns det många friska hästar till salu.

Köp inte till dig problem !!
Fortsätt kolla runt .
Är Hästen reggad ?
Det kanske är en korsning och dom kostar inte mer än
en ponny . Jag tycker det låter skumt !

Hej från hambo

Jag hade en isis som var 15 när jag började tölta henne. Detta berodde på att jag var mest intresserad av dressyr (mammas häst egentligen). Det var inga större problem att töltsätta då iaf.

Jag skulle dock aldrig våga köpa en häst som jag vet har haft fång, har förlorat två pga det varav den ena akut. Deesutom har Hambo rätt, det är inte så smart att köpa på sig problem, de kommer oftast så bra ändå.

Nej du är inte klok! Skämt åsido vem är det?
Det kan vara spatten som gör att hon inte töltar, eller att den som haft henne inte kunnat rida fram tölten. Så det kan bli svårt för en som inte vet hur tölten känns, men det kan man lära sig. Jag tror att det blir ett ganska stort projekt att få fram tölten men inte omöjligt, om dy får hjälp av nån bra tränare.
Fången bekymrar mig mera. Har du råd och tycker att det inte spelar nån roll så köp, men med vidöppna ögon.
Annars finns det många friska hästar till salu.

Hej
Tack för svaret.
Just det med spatten och ingen tölt har jag också undrat över om det har ett samband...

Ja fången är inte kul...

Tack, nu valnade jag lite mer... :D

Själv är jag på gång att köpa en isis, även den tregångare då ägaren inte haft intresset. Denna häst tycks vara helt frisk bara inte töltsatt. Hoppas på att en dag få fram tölt, men det är inte prio ett. Om du gärna vill ha en töltare, så köp det!
Jag skulle oxå dra öronen åt mig om hästen haft både spatt och fång. Var för sig är detta stora problem(eller iaf nåt jag inte köpa) och tillsammans, så neej.. men å andra sidan hade jeg VERKLIGEN inte tänkt köpa en sån här häst som jag nu är på väg att göra.. Är du medveten om att det kan bli problem, att lyckan kan bli kortvarig mm mm så köp den! Du ser, jag är lika velig som du!:D

Jag skulle råda dig att inte köpa den här hästen, dels pga. fång och spatt, men även eftersom att om du köper en isis efter 28år av vanliga hästar antar jag att det är för att du faktiskt vill tölta lite, även om du bara ska rida i skogen etc.
Det kanske går jättebra att töltsätta henne, vem vet. MEN det kanske också aldrig går och för att vara helt ärlig, hur vet man ens att hästen i fråga går att rida på i tre gångarter om den haft spatt problem. Säljare kan säga vad som helst och om det inte är så att hästen gått så pass mycket nyligen att andra vet om det också för att dom sett den 'ute' så vet man ju inte, kan ju vara så att den har problem i all ridning.

Jag vet själv hur det är att vara 'kär' i en häst, jag köpte ett sto många år sedan som hade en kotledsinflammation, fast jag hade lånat henne i två månader tidigare och satt igång henne, och då började problemen, efter två månader till så gick köpet tillbaka för i slutändan så ville jag ha en häst som gick att rida, även om jag älskade henne.
Det var jättejobbigt, och det är ju värre när man haft dom hemma ett tag...

Så som nån sa, köp inte på sig problem när det finns så många friska hästar. Inte när man vet att nåt har hänt...skillnad vore kanske om du inte skulle rida, men nu ska du ju det.

Lycka till!

Tror nog du ska leta vidare. Du hittat säkert något fyndigt, som inte har spatt, fång och säkerligen är töltsatt. Varför ta risker liksom?

Jag skulle råda dig att inte köpa den här hästen, dels pga. fång och spatt, men även eftersom att om du köper en isis efter 28år av vanliga hästar antar jag att det är för att du faktiskt vill tölta lite, även om du bara ska rida i skogen etc.
Det kanske går jättebra att töltsätta henne, vem vet. MEN det kanske också aldrig går och för att vara helt ärlig, hur vet man ens att hästen i fråga går att rida på i tre gångarter om den haft spatt problem. Säljare kan säga vad som helst och om det inte är så att hästen gått så pass mycket nyligen att andra vet om det också för att dom sett den 'ute' så vet man ju inte, kan ju vara så att den har problem i all ridning.

Jag vet själv hur det är att vara 'kär' i en häst, jag köpte ett sto många år sedan som hade en kotledsinflammation, fast jag hade lånat henne i två månader tidigare och satt igång henne, och då började problemen, efter två månader till så gick köpet tillbaka för i slutändan så ville jag ha en häst som gick att rida, även om jag älskade henne.
Det var jättejobbigt, och det är ju värre när man haft dom hemma ett tag...

Så som nån sa, köp inte på sig problem när det finns så många friska hästar. Inte när man vet att nåt har hänt...skillnad vore kanske om du inte skulle rida, men nu ska du ju det.

Lycka till!

Så sant så sant, tölten är ju helt klart ett plus. :)

Nej jag letar vidare och jag tackar för alla inlägg som fått mig att leta vidare!

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: svea
·
Hästmänniskan Jag har haft mitt isländsto i snart 8 år. 4 somrar har jag kunnat rida henne och 4 har hon varit sjuk/skadad. Hon är en riktig liten...
Svar
6
· Visningar
1 575
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Islandshäst Snälla hjälp med alla tips! Min islänning, ett sto på 22 år som i alla år töltat på helt magiskt har de senaste 2-3 månaderna tappat...
2
Svar
26
· Visningar
4 265
Senast: Ruter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V