När hästen vägrar gå framåt

G

GALOPP

Idag red jag ut på medryttarhästen, och plötsligt vägrar hon fortsätta gå framåt utan börjar istället backa. På något sätt lyckas hon byta håll så att hon ställer sig med rumpan ditåt vi egentligen skulle gått. Jag försöker vända henne rätt, men istället fortsätter hon att backa.

Eftersom hon backar i "rätt" riktning, tänker jag att "Jaha, då backar vi väl då, om det är det du vill" och håller i tyglarna samtidigt som hästen backar säkert 10 meter. Sedan tar jag ett ordentligt tag i ena tygeln och trycker på henne ordentligt så att hon vänder huvudet åt rätt håll, sedan skrittar vi åt rätt håll. Självklart får hon en klapp på halsen för att hon gjorde rätt.

Skulle jag betett mig på något annat sätt?
Hur skulle ni gjort om er häst gjort som denna häst gjorde?

Sv: När hästen vägrar gå framåt

När du känner att den ska börja backa, börja då rygga den, så att det är du som bestämmer att ni ska backa. När du ryggat några meter kan du prova rida framåt igen. Om den fortfarande inte går framåt fortsätter du att backa. Osv.
Det är mitt tips;)

Precis som jag gjorde alltså?

Men om hästen nu inte hade vänt rumpan åt färdriktningen, skulle jag backat/ryggat ändå? Då kommer man ju närmare hemåt... ger inte det lite motsatt effekt? :confused:

När min häst vägrar gå så brukar jag försöka vända honom och backa åt det hållet vi skulle, sen efter några meter funkar det att vända och rida vanligt igen :D

Det som du gjorde var nog bra, hade nog gjort likadant, ni kom åt det håll du vill, och hästen gick framåt efter att du hade backat.

Min D-ponny höll(och håller fortf på.. men inte i samma utsträckning som förut) på att testa mig en hel del.. hon ska jämt titta på allting, även när man leder henne, men sen blev det en "grej" utav och och hon får ibland för sig att stanna utan anledning, enbart för att testa var mina gränser går.
Har såklart tagit tag i problemet och varje gång hon stannar på så vis så backar jag henne och sen går vi frammåt, det har fungerat superbra så nu stannar hon nästintill inte alls.:)

Eller så tar du tag i ena tygeln och drar runt/snurra runt hästen med ena tygeln ett par varv, på stället.
Så brukar hästen komma av sig för att sedan fortsätta att gå framåt..

OJ.. svaret jag gav var visst till GALOPP

Om hon nu vände rumpan ditåt ni skulle, - backa henne ditåt. Då kommer du åt det hållet DU vill ;).

det beror ju helt på vad du är nöjd med.

om målet är att helt enkelt få hästen dit du ville - så funkade ju detta alldeles uppenbart.

Om målet är att få hästen dit du ville - rättvänd och utan skrupler, ja då skulle jag inte löst det på det sättet, utan rättvänt hästen, och korrigerat den därifrån.

hästar som vänder/backar är nog det absolut vanligaste, frekventaste problemet folk har ur rid och hanterings synpunkt.
det finns många råd och lösningar att lösa problemet.
själv gillar jag ö.h.t inte att korrigera via backande, eller ryggande osv. vill att hästen alltid tänker framåt och bjuder framåt. det gör den inte om man straff backar den.

återigen, metoden huruvida den är rätt eller fel, beror helt på vad du vill åstadkomma rätt och slätt. det måste man tänka på som ryttare/hanterare oavsett situation. finns aldrig bara ett sätt att lösa ngt.

Jag tycker du löste saken på ett utomordentligt sätt! Du kom dit du ville utan att sätta vare sig dig eller hästen i risk.

Nästa gång ska jag försöka vända henne rätt och ta det därifrån. Håller med om att det är bättre om hästen tänker framåt. Kändes dock liiite jobbigt att försöka med det just denna gången eftersom så fort jag försökte vända backade hon sidleds mot ett ganska djupt dike, och jag kände inte riktigt för att bada i lera ;).

Nästa gång ska jag försöka vända henne rätt och ta det därifrån. Håller med om att det är bättre om hästen tänker framåt. Kändes dock liiite jobbigt att försöka med det just denna gången eftersom så fort jag försökte vända backade hon sidleds mot ett ganska djupt dike, och jag kände inte riktigt för att bada i lera ;).

självklart måste man se till situationen som helhet och från det du beskriver så gjorde du väl ett ypperligt val. säkerheten måste komma först och till säkerheten hör förmågan att bedöma hur man klarar situatioen och vad man har för omständigheter runt sig. bra tänk.

Min häst gjorde oxå så i början av vår karriär tillsammans (i protest!). Då hade han två val: antingen gå framåt vilket var det som eftersträvades eller snurra runt. Utav de två valen valde han det lättaste nämligen att gå framåt. Detta val ställdes han för även när han inte kunde stå still. Nu så är det bara ibland jag behöver snurra honom och det är när jag ska sitta upp. Men, övning ger färdighet, han testar mindre och mindre allt vad tiden går!

Lycka till med din häst!

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 632
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar