G
GALOPP
Idag red jag ut på medryttarhästen, och plötsligt vägrar hon fortsätta gå framåt utan börjar istället backa. På något sätt lyckas hon byta håll så att hon ställer sig med rumpan ditåt vi egentligen skulle gått. Jag försöker vända henne rätt, men istället fortsätter hon att backa.
Eftersom hon backar i "rätt" riktning, tänker jag att "Jaha, då backar vi väl då, om det är det du vill" och håller i tyglarna samtidigt som hästen backar säkert 10 meter. Sedan tar jag ett ordentligt tag i ena tygeln och trycker på henne ordentligt så att hon vänder huvudet åt rätt håll, sedan skrittar vi åt rätt håll. Självklart får hon en klapp på halsen för att hon gjorde rätt.
Skulle jag betett mig på något annat sätt?
Hur skulle ni gjort om er häst gjort som denna häst gjorde?
Eftersom hon backar i "rätt" riktning, tänker jag att "Jaha, då backar vi väl då, om det är det du vill" och håller i tyglarna samtidigt som hästen backar säkert 10 meter. Sedan tar jag ett ordentligt tag i ena tygeln och trycker på henne ordentligt så att hon vänder huvudet åt rätt håll, sedan skrittar vi åt rätt håll. Självklart får hon en klapp på halsen för att hon gjorde rätt.
Skulle jag betett mig på något annat sätt?
Hur skulle ni gjort om er häst gjort som denna häst gjorde?