När hästen stegrar sig...

Casteloro

Trådstartare
Ja när hästen stegrar sig, riktigt rejält. Vad gör man i en sådan situaiton? Har aldrig varit med om det, och skulle inte vilja vara det heller. Men OM det skulle hända någon gång?

Sv: När hästen stegrar sig...

Ena tygeln dras kraftigt neråt, mot den egna foten, för att få hästen att böja halsen och därmed göra det omöjligt för hästen att stå kvar på bakbenen. Men bäst är ju förstås om man hinner göra det innan hästen kommit så högt upp, ty i regel studsar de till innan de ställer sig, alt. stegrar högre och högre för var gång.

ja du..oftast tappar man ju hästen, beror ju på hur det gör , om den kastar sig och så.
Men egentligen ska man ju ha en longerlina när man leder så man kan släppa ut på den om hästen stegrar..så man inte riskerar att tappa hästen/skada sig..

På marken är det samma princip som på ryggen; få linan riktad neråt/bakåt så att hästen måste böja sin hals. "Fördelen" med stegrande hästar är att de i regel har väldigt lite enerig framåt och är därför ganska lätta att få kontroll över.

hoppar av om den stegrar sig högt. har varit med om ett par hästar som slagit runt, och en av gångerna hann jag inte undan. ajajaj.

Har en fölunge som har väldigt lätt för att stå på bakbenen till och från hagen. Nu har det dock varit bra i några veckor. *peppar peppar*
Innan jag började med kedja så försökte jag helt enkelt dra ner huvudet på honom då han reste, men det fungerade inte så bra. Grimma m grimskaft har ingen större effekt och vill han resa så gör han det...
Men sedan började jag med kedja under hakan och sedan dess har han lugnat sig. Rycker i den om han får minsta tendens till att resa sig. Då skärper han sig.

Suttit på häst som rest sig har jag ej gjort.

Som Tassen säger gör även jag, tygeln bakåt/åt sidan så att hästen leds ned som på en cirkel.

När de reser sig på marken så är det lite olika hur jag gör. Är det min egen så ryter jag till och väntar ut honom, han har aldrig stått länge på bakbenen och är inte typen som står "raklång" och vinglar, utan han "studsstegrar" mer. Känner jag att en stegring är på väg när jag leder honom så driver jag honom bakåt, så att han får backa. Fel väg att gå egentligen kanske, eftersom stegringen tänker bakåt även den, men då får han tankarna på annat. För honom är det inte stegringen som är det viktiga, utan mest att han på något sätt får balla ur en stund... :crazy:

Hugg tag i mannen och se till att du inte trillar baklänges :p

Annars som de andre sagt, få ner tyglen mot foten så du böjer/drar ner huvudet.

Strindlund skrev:
Ja när hästen stegrar sig, riktigt rejält. Vad gör man i en sådan situaiton? Har aldrig varit med om det, och skulle inte vilja vara det heller. Men OM det skulle hända någon gång?

Jag hade sagt att man inte skulle rida på den om den gör så :devil:
men annars så skulle jag nog driva fram den istället för att dra den åt sidan för risken finns att den rammlar åt sidan istället.

Jag red en häst ett tag som var hopplös med att resa sig, så fort han ville komma undran så reste han sig.
Av ren reflex så ställer jag mig i fältsits och sen driver jag framåt.
Jag rekomenderar inte att försöka dra över pållen...en kompis till mig fick en c-ponny över sig närhon skulle "sätta den på plats" och spräckte hennes bäckenben...inte skoj, sen en annan kille jag känner drog också över hästn..fick den över sig coh blev tillfälligt förlaman från midjan och ner!

Jag tror ändå de flesta bara försöker hålla i sig.Om man ska börja dra i tyglar, även om det bara är ner/åt sidan så finns ju en viss risk att hästen inte landar som den ska utan faller på dig istället.
Om hästen brukar stegra sig skulle jag rekommendera att låta undersöka den så den inte har ont.

Låt aldrig hästen stanna upp. Om den reser sig så släpp tyglarna och slå armarna runt halsen och försök tyng ner hästen.

Om man har den i vagn då?

Den jag kör stegrar ibland när han känner sig trängd. Typ när jag driver fram men han inte tycker att man kan gå där...Ibland backar han också...bara fjanterier då örona är spända rakt fram och han är ju inte direkt rädd!

Man sätter den i skalmarna och den går under magen, en bit bakom selen. När hästen går upp tar det mot under magen och de flesta hästar (inte alla) provar bara att resa sig ett par gånger, sen inser de att det inte går och slutar helt enkelt. Finns det någon travmänniska i din närhet som kan visa hur den ska sitta? Tycker det är svårt att förklara skriftligt och det är ganska noga att den sitter rätt annars irriterar den lätt. En del hästar kan ge sig till att slå när det tar emot under magen så en slaggjord är bra att ha, iallafall de första gångerna. Fast det beror väl lite på vad du kör i för vagn. Vet inte om det fungerar att sätta slaggjord och resgjord på "vanliga" vagnar.

hehe...nu ska vi banne mej remma fast han! hehe...nej det låter lite brutalt men man behöver det väl inte heller så många gånger...Fast jag vet ju inte heller när han ska till och fjanta sig! Kan nog hitta nån travmänniska...hmmm...en vanlig rem sa du eller? Kör med rockard, en shettis.

Slå armarna om halsen och försök att inte störa hästens balans.

böjde halsen åt sidan gjorde jag på min på den
tiden hon höll på med sånt.
då kunde hon inte resa sig. inte så högt iaf.

Senast ändrad:

En krokig höger är vad jag fått lära mig, och rida framåt. Man ska sikta på örat så kan man inte skada hästen (ögat e.d.).

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar