När hästen kliar tillbaka?

Gilette

Trådstartare
Igår stod jag och kliade min häst på halsen, vilket jag brukar göra en stund varje dag för hon tycker de är så skönt. Igår så kliade hon tillbaka på mig för första gången! Ju hårdare eller snabbare jag kliade desto hårdare/snabbade kliade hon oxå.

Funderade på om hon gjorde det för att visa sin vänskap...?
Hästkompisar kliar ju varandra i hagen.

Sv: När hästen kliar tillbaka?

ja det gör dem och bara när de kompisar. Och till och med har du märkt att dem klia i samma stället, samma hård eller mjukhet och samma takt när dem gör det.

Grattis du har en Kompis!:bump: :banana:

Hej Gilette! :)

Om du studerar hästar i en flock, så lägger du märke till att hästarna aldrig kliar sig mot någon annan häst som är betydligt högre i rang.

Så om ledarskapet är viktigt för dig ska du inte låta hästen behandla dig lika respektlöst som en klipåle.

Kompisar kan man vara ändå! :)

Mvh Cecilia

Har också hört den teorin....Men tror dock inte direkt på den.
Har 5 inackoderingar här hemma med någolunda klar rang och jag kan säga att här kliar alla med varandra. Det är som ett socialt samspel. Vissa hästar är ju också mycket för kroppskontakt precis som vissa människor. Så fortsätt du att mysa med din häst tänk inte så mycket på det här med rang om du har en relation med din häst som fungerar.
Mvh Rosenlund

Håller med dig där. Jag upplever stor skillnad mellan de tillfällen en häst försöker använda mig som "klipåle" (kliar sig mot mig) och de tillfällen hästen kliar tillbaka i samspel med mig. I det senare fallet visar hästen respekt, är lyhörd och samspelar med mitt kliande. Myysigt:love:

ja men de är ju skillnad om hästen kliar sig på en typ när man har tränsat av, än att den kliar tillbaka medan jag kliar den - då är det ju mer vänskaplighet över det hela!

Lunagarden skrev:

Om du studerar hästar i en flock, så lägger du märke till att hästarna aldrig kliar sig mot någon annan häst som är betydligt högre i rang.

Så om ledarskapet är viktigt för dig ska du inte låta hästen behandla dig lika respektlöst som en klipåle.

Mvh Cecilia

Osant! Har sett det fler gånger att en lägst i rang klia med högst.

jag med. Hästen som var bl a de högsta i rang och den som var lägst brukade alltid klia varandra!

CaliforniaSwed skrev:
Osant! Har sett det fler gånger att en lägst i rang klia med högst.

Ja, "aldrig" var ett dumt uttryck :) svaret är ju nästan alltid det beror på. :idea:

De ranglåga får naturligtvis klia sig när de ranghöga tillåter det. Och visst är det så - även här i vår lilla flock gör minstingen många saker som de äldre tillåter - bara för att hon är liten och ranglåg.

Jag har dock hittills aldrig sett en häst klia sig mot en människa med ett starkt ledarskap. :angel: oavsett teknik ;)

/Cecilia

Ja jag tro det är en sällen sak att hästen klia så. Så länge det inte går längre (och bits) jag tror det är nåt man ska njuter av. Då måste de har ett bra förhållande allifall.

Skillnad på klia och klia!

Hästen kommer fram och frågar: vill du klia mig-det vore skönt?
Visst svarar jag och kliar på det område hon visar. Varpå hon vevar med läpparna och ibland kliar tillbaka när det är riktigt gott.
I fällningstider brukar det bli helkropps... pustar!

En annan variant är när huvudlaget åker av efter en rejäl åktur. Då är det klådigt värre och hon gnuggar spontan mot mig om jag inte säger "nej".

Lovar att jag har ett starkt ledarskap så det är inte respektlöshet det handlar om. I ena fallet ett delvis socialt beteende och i andra fallet en reflexhandling. Det kliar så förbaskat och det enda som är inom räckhåll är ju jag. ;)

Jag håller med CS. Det är oftast en positiv handling. Läs hur och varför hästen kliar och reagera utifrån det.

LIA

Det är det här som är så lärorikt med forum - man måste noga välja sina ord och fundera över hur man uttrycker sig :)

Annars misstolkas det... :idea:

Och jag som ändå dagligen jobbar med kommunikation uttrycker mig ibland på ett sätt som mottagaren tolkar annorlunda, som här. Det visar hur svårt det är :o

Inget är svart eller vitt, inte ens i hästträning. Och man ska aldrig skriva (eller säga ALDRIG) :cool:

Som svar till dig Lia; om du bjuder in din häst till att klia sig på dig, så är det säkert helt ok i ditt ledarskap. Var och en gör sitt val, huvudsaken är att man kommunicerar väl och försöker undvika missuppfattningar med sin häst. Den vill gärna ha konsekvens och tydlighet, liksom barn :)

Jodu, misstolkningar är legio här. ;)
Min ambition var att försöka visa att jag har betydligt vidare gränser när det gäller mitt samspel med hästarna. Dom tillåts ganska stor frihet under ansvar, precis som med (mina) barn.

Att hästen kliar är inte det viktiga utan hur och varför. Jag har alltså en annan åsikt när det gäller kliande och "klipåle" än den gängse inom NH.
Faktum är att jag känner en viss stolthet att dom väljer att be mig om att bli kliade. En gest av samhörighet?

Ser att jag blev suddig i min beskrivning av kliandet efter åkturer. Det tillhör ovanligheterna att hon får klia sig mot mig. Det händer kanske 1 gång på 50 och då när det är extra klådigt. Övriga gånger respekteras mitt nej. Jag vill i det fallet alltså inte agera som klipåle även om det i hästens ögon inte är fråga om respektlöshet utan mer ett akut behov. :)

Min sista mening var mest riktad till Gilette.

LIA

LIA skrev:
Det kliar så förbaskat och det enda som är inom räckhåll är ju jag. ;)

Och sen är vi för det mesta lite mjukare än ett träd. Utan vissa ungdomar som är så tunn jag är mer rädd att de kommer mista ett ögot.:D

Lunagarden

oroa dig inte vi alla gör det. Och jag som skriver så fel att vissa kan tro att jag är 9 år. :crazy: när jag i verkligheten är tant aktig. Men mina ord inte heller kommer ut som jag vill ibland. Men det viktigast är att vi kan rätta till det när vi kan.

Lunagarden skrev:

Mvh Cecilia

Håller med helt! Och dessutom gör det ont när de försöker klia tillbaka.
Har stött på personer som tycker att det är gulligt, jag brukar tala om för dem att hästen jämställer dem med ett träd...

Jag har haft turen att belönas med en riktigt gosig hästkompis. Kelig i ur och skur :)
När jag kliar henne på halsen och mellan ganascherna lägger hon ofta huvudet på min axel och sluter ögonen. Det tolkar jag som ett vänskapstecken vilket är gulligt!
Däremot om hon kliar sig mot mig efter ridturen eller när jag ska sätta på grimman då blir jag inte glad, så får hon inte göra eftersom det är ett tecken på respektlöshet. :mad:

klia tillbaka med mulen: starkt kompis-tecken!

klia med huvudet mot ens överkropp så man flyger: mycket dåligt beteende som visar stark nonchalans.

Lina_Olsson skrev:
klia tillbaka med mulen: starkt kompis-tecken!

klia med huvudet mot ens överkropp så man flyger: mycket dåligt beteende som visar stark nonchalans.

Tur att det finns folk med koll :bow:

Lunagarden skrev:

Mvh Cecilia

Det där stämmer helt enkelt inte alls. Om du kliar hästen och den kliar tillbaka på dej är det inte ett dugg tecken på att du inte är dess ledare.
JAg kan bara ta min gamla valack som exempel som var mycket ranghög och där jag var nog den enda persona han lät bestämma om precis allt. Det gjorde att vi hade ett mycekt speciellt förhållande. Han kliade tillbaka på mej, men han satte sej trots det aldrig emot när jag ville få honom att göra något. Han skulle ha gått genom eld om jag begärde det.
Det där har mera med 100 % tillit att göra. Vi hade ömsesidig respekt för varandra, jag visste att om han protesterade mycket bestämt mot att tex gå fram någonstans så fanns det verkligen skäl. Tex kunde han vägra att gå från djup snö ut på en isig väg. Pga styltorna som gjorde att han halkade. Jag kunde tvinga honom men då skulle han gå sakta och visa att han halkade. Han "diskuterade" ofta men mer för att han visste att jag skulle ta hänsyn till hans synpunkter. MEn jag hade sista ordet. Och jag gillar intelligenta tänkande hästar.
Jag vet att man kan ha den relationen till en häst man känner väldigt väl, men det uppstår inte med alla. Nu har jag en till sån, har också haft en ponny med den relationen.
En häst som normalt har stor integritet och hög rang, om den är kompis och kliar försiktigt tillbaka, då är det stort. Det är ett förtroende, inte respektlöshet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama