När hästen går undan!?

S

solenbakommolnet

Om du kommer till boxen med sadeln och hästen går undan och ställer sig med rumpan mot dig, betyder inte det att någonting inte är riktigt ok? :eek:

Hästen står vanligtvis och tittar över boxkanten men "fösvinner" in i boxen när sadeln kommer... :(

Upptäckte samma sak för ett par veckor sedan med mitt eget sto men då gällde det tränset :cry: När jag kom med det till boxen gick hon undan och ställde sig längst bort mot väggen och tryckte :(

Jag tog bort tränset ett tag och använde grimma istället. :idea: Nu står hon nästan vid boxkanten och "stoppar in" huvudet i grimma :D

Visst är det något som inte stämmer när hästen går undan, eller??? :bow:

Sv: När hästen går undan!?

Jag har samma problem med min pålla! Jag har varit tvungen att vara borta ett par helger i rad (ska flytta), och hon har börjat bete sig helunderligt! När jag ska rykta osv i boxen vänder hon hela tiden rumpan mot mig. Först så brunstade hon, men nu verkar det vara över, så det var nog inte bara det. Fattar noll. Ända jag kan tolka det som är att hon är osäker på mig, men är tyvärr ingen expert..

Min ena tycker varken om täcken el sadlar och har aldrig gjort. så han försöker gärna smita undan.

tror dock inte det är något fel på honom. både sadeln och täckena passar bra :idea:

Att hästen går undan kan ju ha en så simpel anledning att den inte har lust att jobba.
De är ju levande varelser de också, inte alltid att jobbet är så kul.

Min häst tex, han är kittlig som 17. Surar för fullt när han sadlas, men när man väl kommer ur stallet är han glad åt att få jobba.
Så skulle jag tolka det på ngt sätt, då skulle jag väl få rida barbacka! :D
Men då å andra sidan, så skulle pålle som älskar att hoppa bli besviken att han inte fick hoppa banor längre, för att tävla eller träna banhoppning barbacka, det klarar jag inte av!

jo hästen visar ju då att nåt är obehagligt eller så är det brist på ledarskap.
Men går hästen undan för sadeln så kolla ryggen. Och fundera över hur snabbt och hårt sadelgjorden spänns. Spänn den i etapper lugnt och sakta.
ANg tränset så kolla munnen på hästen. Kanske bettet skaver, är fel storlek eller ligger fel? Har hästen nån tand som krånglar? Och samma där. fundera över hur du tränsar/av. Slår bettet mot tänderna så kan det vara en orsak

Att hästen går undan kan ju ha en så simpel anledning att den inte har lust att jobba.
De är ju levande varelser de också, inte alltid att jobbet är så kul.
Kul, ja visst, men kan det inte lika gärna handla om att hästen utsätts för obehag, utan att vi människor faktiskt förstår det?

Hästen känner vad som förväntas av den och hur upplevelsen är. Något som ryttaren ofta bara kan spekulera kring. Då ofta ur sitt eget egoisktiska perspektiv inte hästens.

Min häst tex, han är kittlig som 17. Surar för fullt när han sadlas,
Det står att läsa i åtskilliga hästböcker att hästar inte är kittliga utan har muskelspänningar, vilket människan tror är det samma som att vara kittlig. Så i din hästs fall kanske det inte är så konstigt att han är sur, eftersom han uppenbarligen blir påminnd om sina spänningar varje gång du sadlar.

Varför har din häst dessa spänningar tro?

Med mina hästar så är det defenitivt så, att dom inte känner sig på humör på grund av att det är något i kroppen som inte är helt ok. Det syns tydligt i deras ansiktsutryck. Dom går mycket mycket sällan till så stora protester att dom vänder sig om.

Sällan har jag problem att lista ut vad det är. Att försäkra mig om att allt är ok och eventuellt rätta till det som irriterar gör jag alltid vid genomgång av hästen före påselning/sadling.
Hästen visar så tydligt när man funnit den ömma punkten och efter att ha åtgärdat obehaget så svänger hurmöret automatiskt och hästen acceperar då gladeligen erbjudandet om att träna. Det behöver således aldrig bli sura miner vid varsig vid påselning, tränsning eller träning.

Min häst är jätterolig när man kommer med tränset.
Då brukar han gå fram till det, stoppa in huvudet mellan sidostyckena och sänka huvudet och ta bettet i munnen. Sen trycker han ner huvudet lite till så bettet ska hamna rätt och vickar huvudet så att jag ska kunna rätta till tränset bakom öronen. :love:

Likadan är han med grimman.
Jag är ganska kort och han är stor, men han placerar alltid sitt huvud i lagom höjd för mig. :bow:

Jag tolkar det som att han tycker det är roligt att få komma ut en sväng.

*lånar knapp*

Min häst börjar gäspa så fort man kommer med tränset när han ska göras iordning för arbete. Många och långa gäspningar. Spänningar (som släpper, eller??...)? :smirk:

Norrland :)

Min nya börjar gäspa när man sätter honom i kedjorna. :D

Speciella damen ser man riktigt på när man hämtar henne i boxen hur hon funderar på om hon har lust att jobba eller ej. Känner hon inte för det så knallar hon in i hörnet och ställer sig, går man sen och spanar in en annan häst i stället ställer hon sig och bankar på boxdörren. Schizofren??? :angel:

/// ghost

Rikkan skrev:
Det står att läsa i åtskilliga hästböcker att hästar inte är kittliga utan har muskelspänningar, vilket människan tror är det samma som att vara kittlig. Så i din hästs fall kanske det inte är så konstigt att han är sur, eftersom han uppenbarligen blir påminnd om sina spänningar varje gång du sadlar.

Varför har din häst dessa spänningar tro?

Det var det dummaste jag hört på länge! :rofl:
Varför skulle inte hästar kunna vara kittliga?
Har de ingen känsel heller?
Det måste vara väldigt många hästar som har muskelspänningar just kring virveln och under magen då. Mitt sto måste tydligen ha muskelspänningar på juvret också.

Det var det dummaste jag hört på länge!
Jasså. Varför det?
Varför skulle inte hästar kunna vara kittliga?
Läs böckerna så får du svaret...eller fråga hästen. ;)
Har de ingen känsel heller?
Varför tror du att hästen saknar känsel?
Det måste vara väldigt många hästar som har muskelspänningar just kring virveln och under magen då. Mitt sto måste tydligen ha muskelspänningar på juvret också.
Kan så vara. Många hästar sliter med spänningar, tydligen. Spänningar kan ju som känt är komma av såväl psykisk som fysisk press (stress).
Jag träffar sällan den typen av hästar som ditt sto, så jag kan inte styrka ditt påstående.
Men jag har träffat åtskilliga hästar som reagerar på _hur_ och _vem_ som berör, känner, petar och trycker på hästen.
Vissa hästar reagerar starkt för att dom finner människans sätt att tillnärma sig hästen som oharmoniskt, kränkande eller föga förtroendeingivande.

Jag har märkt att min häst ställer sig längst in i boxen om hon nyss har ätit upp sin mat (oftast eftermiddagsmålet). Då visar hon tydligt att hon vill stå och vila en stund och det är ju inte så konstigt.
Om jag har tid att vänta kommer hon snart och hälsar.

Gunther skrev:
Min häst är jätterolig när man kommer med tränset.
Då brukar han gå fram till det, stoppa in huvudet mellan sidostyckena och sänka huvudet och ta bettet i munnen. Sen trycker han ner huvudet lite till så bettet ska hamna rätt och vickar huvudet så att jag ska kunna rätta till tränset bakom öronen. :love:

Likadan är han med grimman.
Jag är ganska kort och han är stor, men han placerar alltid sitt huvud i lagom höjd för mig. :bow:

Jag tolkar det som att han tycker det är roligt att få komma ut en sväng.

:love: Vilken underbar häst!
Vill få min häst att göra så med och det går bättre och bättre allt eftersom ledarskapsövningarna ger resultat! :)

domino skrev:
:love: Vilken underbar häst!
Vill få min häst att göra så med och det går bättre och bättre allt eftersom ledarskapsövningarna ger resultat! :)

Ja, han är underbar! :love:

Fast jag har inte gjort det minsta för att han ska vara så "väldresserad". :o Han bara gör så helt själv. :D
Han tycker det är så himla roligt att bli riden och att få komma ut på promenader.
Han är i sig själv en nyfiken och mycket arbetsvillig häst. :bow:

så där gjorde min förra häst oxå, med tränset o grimman.

Det kan ju vara något sånt som att hästen inte vill jobba, eller känner ett obehag eftersom h*n gör så när du kommer med sadeln.

Jag ser ganska bra på mina hästar när dom inte har nån lust att ut o jobba, de är som o läsa en bok dom visar så tydligt.
Jag tycker det vekar gå i perioder ibland så vill dom verkligen ut, tror nog på det där med att hästarna kan känna sig illa till mods om man gör för snabba närmanden så hästen känner sig oharmonisk o stressad.

Har en häst som är tydligt exempel på det med honom får man inte vara stressad eller ha brottom, han blir nervös o motarbetar om man gör så, o den andra blir oxå lite fundersam om man har brottom nån dag o inte har riktigt tid, ska man då ut o rida blir är han stressad från början o det blir inte en sån kul ridtur.
Jag har lärt mig att i stallet andas man ut all stress o koncentrerar sig på hästarna.

I ditt fall så kanske du skulle tänka på hur du är runt hästarna känna igenom hästen, det skulle ju vara tråkigt om han gick o hade ont i ryggen, kolla igenom utrustningen.
Alla hästar har ju dagar då dom inte känner för o jobba men inte varje dag, om han gör så varje gång så skulle jag nog fundera en xtra gång.

vad? nu hänger ja inte med, lycka till med vadå?? :-)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar