När hästen går med huvudet mellan benen

N

NInochka

Hej

jag vet inte om frågan jag har bara gäller islänningar men nu är det det jag rider så...:)
när jag försöker att rida Driva mer samlat, inte på tygel det har hon ingen kondition till ännu:d, så böjer hon på huvudet så mycket så hon knappt ser var hon går. tygeln blir då slapp och jag tappar kontokten med henne. även om jag stannar henne och släpper tygeln så fortsätter hon att stå så. det gör det väldigt svårt att få henne att arbeta. har ni några tips som vad jag skall göra?:confused:

Sv: När hästen går med huvudet mellan benen

Rid mer aktivt framåt, rid även med lätta lätta upplyftande tygeltag. Att smita under hand är ett sätt att smita från arbete, en sådan häst brukar enligt min erfarenhet ofta sakna en hel del energi under ridning, de kan uppfattas som lite slöa och inte speciellt framåt.

Därför är det också bra med sk bus och racingdagar, utan krav på form försöka få hästen att öka sin energi framåt.

För det första så måste jag bara kommentera: Alla hästar har kondition till att ridas på tygeln! "På tygeln" betyder ju olika sak för olika hästar, men det viktigaste är att hästen trampar längre in under sig, mjuknar och söker stöd på bettet. I en mer samlad form kommer hästen upp mer i formen och trampar ännu längre under sig och bär mer vikt på bakbenen, men med unghästar så är det viktigaste att de höjer sin rygg, trampar lagom under sig och ger ett framåt-neråt stöd på bettet. Det ska de orka! :)

Har ju inte sett er, men jag skulle tro att det krävs mer drivning. Driv henne fram mot bettet så hon tar stöd, och om hon bara kryper mer bakom hand så gör "uppresande" tygeltag. Alltså: Du lyfter handen lite uppåt-framåt, längs mankammen.

Lycka till!

Som de andra skriver, upplyftande tygeltag & mkt drivning.Har hästen ridits mkt på hävstänger?detta ser jag väldigt mkt på såna hästar.Tyvärr.

tack,

ja det stämmer att Driva har mindre egen drivkraft:angel:. och hon har ridits på ett pessoa bett tidigare och byttes till ett vanligt bett men det tyckte hon inte om. just nu så rids hon på ett pelham som verkar fungera förutom när vi försöker att jobba henne.
mer drivning var det då...:)

Jag skulle också med ledning av din information, byta bett till en typ som hästen vill/vågar söka sig fram emot. Att smita på detta sätt, kan ju då också handla om att smita från något obehagligt. Pessoa har jag full förståelse i om hästen undviker detta bett, pelham? Varför rids hon på det bettet?

Testa byta bett. För skarpt bett kan ha den inverkan på hästen!

Jag skulle prova ett rakt tränsbett, kanske med fasta ringar.
Ett annat alternativ är ett rakt gummibett (Inte de tjocka, svarta betten- det finns en mer följsam modell som är lite "genomskinlig").

Båda de betten verkar hästarna gilla att ta stöd på!

Helt värdelöst att använda pelhan på en sån häst, testa ett bett med fasta bettringar om det är de rörliga bettringarna hästen inte gillar, tex egg/muffbett, eller egentligen vadsomhelst utan hävstänger!

Testa byta bett. För skarpt bett kan ha den inverkan på hästen!

Jag skulle prova ett rakt tränsbett, kanske med fasta ringar.
Ett annat alternativ är ett rakt gummibett (Inte de tjocka, svarta betten- det finns en mer följsam modell som är lite "genomskinlig").

Båda de betten verkar hästarna gilla att ta stöd på!

En liten varning beträffande det "genomskinliga" bettet (av silikon, tror jag): Min häst bet sönder sitt! Så det är kanske bra att testa på inhägnat område....

Min häst kan också "krulla ihop sig" sådär om jag ridit för mycket på pelham (som dock både jag och hästen gillar i lagom doser). Då byter jag till rakt tränsbett och rider en period på det innan jag (eventuellt) byter tillbaka till pelham. Har också en islandsstång som jag använder vid tävling och vid viss träning. Den ger inte riktigt samma "ihopkrullande" effekt som pelhambettet, men är lite svårare att rida med (men det blir väldigt bra när man väl får till det)....

Men en häst som inte har så mycket egen motor hade jag inte alls ridit på någon typ av stångbett, då jag tycker att dessa bett ger en starkare bromsande effekt (vilket jag emellanåt vill ha på min häst, men du kanske inte vill på din....).

Oj! Mitt bett är det inte ens märken i.. så det beror nog väldigt mycket på hur mkt hästne tuggar på bettet.

Men vad läskigt att han tuggade sönder det totalt! :crazy:

Oj! Mitt bett är det inte ens märken i.. så det beror nog väldigt mycket på hur mkt hästne tuggar på bettet.

Men vad läskigt att han tuggade sönder det totalt! :crazy:

Nja, det var inte "normalt" tuggande på bettet, utan han var sur för att han inte fick springa så fort han ville, och tuggade både hårt och intensivt. Bettet gick inte helt av medan jag red, men satt bara ihop med en tunn "tråd" när jag tog av tränset.

Hej, hur går det?
Vi har kommit framåt på kombinationen:
lyftande tygeltag(korta stunder, sen eftergift)
längre tyglar
framåtdrivande säte

Ja
jag har bytt bett och arbetar mcyket med åttor och driver på mera. Det har fungerat mycket bra. hon går inte längre under bettet och lyssnar för det mesta på mig. Anlednigen till att jag använde pelhambet från början är att hon blir stark och vill hon inte lyssna så gör hon inte det. men just nu går det bra tack så mycket alla

Hej
Det du säger att hästen inte har ngn kondis till att gå i form,, det är i den rätta formen dvs när hästan arbetar genom ryggen o bär sig på bakdelen som framdelen släpper o du får en eftergift i nacken,, som du bygger upp styrka o kondis. det kan räcka med 2steg åt gången för att sedan öka !det din häst gör är att smita undan arbetet hon "knäcker" av o du tappar kontakten, du MÅSTE DRIVA massor o använda dig av halvhalter, jag rekomenderar att du tar kontakt med en duktigt dressyr tränare som kan förklara för dig exakt vad ,att rida hästen på tygel/rätt form innebär,, man driver hästen fram till handen, lycka till!! (driv,,,,, í takt utan att det går för fort) så får du oxå styrka o kondis o snygga magmuskler!!

nu har ja läst dina o andras inlägg,, bra att det går framåt,, o du varför hon e stark o smiter e för att hon inte arb bak,,DRIV o ett bett som pessoa gör att flera H knäcker av,, testa ett rakt oledat tränsbett det är snällt mot munnen o hästen tar stöd tom lite hängande stöd dock svårt o rida loss H på det så varva mellan olika bett.

Senast ändrad av en moderator:

knapplån*

om man har en pigg häst som börjat smita undan genom att gå bakom handen då?

hästen i fråga är väldigt pigg och känslig driver man för mkt eller släpper fram så sticker han bara iväg och blir väldigt spänd.
i tölten är han stjärnkikare.

han har börjat slappna av, reds på helt långa tyglar innan i alla gångarter så han har ju fått bestämma farten hela tiden och det har gått mkt snabbt.

nu har vi börjar ta i tyglarna han kan gå i form i skritten, svårt dock att behålla formen utan spänningar och samtidigt få med bakbenen och ryggen...tips?

han tar inte halvhalter, hur kan man lära in det på bästa sätt?

vi rider honom så att när han inte tar en halvhlat, en normal halvhlat, så tar vi tag lite mer och lyssnar han inte då så gör vi halt. han har då börjat försöka komma undan genom att ställa sig bakom handen, det försvinner dock när man rider fram honom igen men då kommer spändheten.

håller på att lära honom lång och låg form vid hand och uppsutter i skritt, funkar bäst vid hand då är han lugn och avslappnas dock bäst i ena varvet än det andra.

har ni lite tips kanske...
ursäkta trådkap, kanske ska skapa en egen tråd?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: tuaphua
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 156
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka