När hästen går i rätt form..

Jag tycker det känns mest genom att hästen blir mer angenäm att sitta på och att den är följsam..Svårt att förklara ordagrant då jag tycker att det skiljer sig lite från häst till häst..
Men en otoligt härlig känsla tycker jag att det är :love:

När man inte har mycket i handen, man följer med bra,
känner att rygg och bakben är med.

När hästen jobbar utan motstånd, med nacken som högsta punkt o ett ärligt stöd på bettet med påskjut bakifrån

när min häst arbetar i rätt form kan man sitta ner i traven, han vilar på steget och går att länga. Och trampar under sig med bakbenen.

på min häst känner man att han jobbar genom att ha höjer ryggen och det blir bekvämare att sitta. Han kliver på med mycket kraft bakifrån och har en bra framåtbjudning.

Det är olika från häst till häst.
När hästen arbetar i form så kommer bakbenen mer under hästen och den skjuter upp ryggen (man känner att den höjs).
Hästen är mer "lätthanterlig" i detta läge. Är den välriden innan så är hästen oftast mer uppmärksam på ryttarens hjälper och har lättare att uföra de rörleser du ber den om.

Vi krånglar på som sjutton ibland, men de tio-tolv stegen före hon ska skita brukar det gå jävligt bra :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kolgjinis Barack Face är inte med för att se och lära i lördagens Åby World Grand Prix. Femåringen är redo att ta sig an världseliten i...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama