Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har vi gjort:-)Jag hade kollat med sadelutprovare, som kan se hur sadeln ligger på hästen både med och utan ryttare.
Det där med bomlöst är lite främmande för oss. Vet ingen som har det. Får man tävla med det? Vi har hopphäst.Jag sätter mina pengar på sadeln. Jag hade provat bomlöst.
Prova annan sadelutprovare som är bättre kanske? Spontan tanke.Det har vi gjort:-)
Det där med bomlöst är lite främmande för oss. Vet ingen som har det. Får man tävla med det? Vi har hopphäst.
Jag tycker som du, ingen sadel är bästa sadeln. Det säger även både kiro och sadelmakare. Sen måste man ha sadel i olika sammanhang, tex vid hoppning kanske, iaf på högre höjder.
Jag har haft välsittande sadlar, både med och utan bom, olika hästar. Kollar sadlarna årligen med hjälp av sadelprovare, även när jag inte använder sadel.
Jag rider barbacka. Nu på sista tiden har jag använt sadeln pga att jag haft ett uppehåll i ridningen och flyttat hästen. Har en Star Trekk. Sitter jättebra, men jag rider mycket bättre utan. Och hästen föredrar helt klart att vara utan, det signalerar nästan alla hästar tycker jag.
Nu hoppar jag inte mycket, det blir nån stock i skogen bara. Så jag hart inget behov av en sadel. Jag tränar dressyr och rider ut, och för det krävs ingen sadel.
Enligt både sadelmakare och vet och kiropraktorer jag pratat med är det bättre att rida barbacka. En ryttare är dynamisk och sitter aldrig helt stilla med konstant truck som en sadel. Ryttaren är mjuk och formbar och rör sig med hästen. Inget nytt alls, det har jag hört från de flesta under mina 15 år med egen häst. Men såklart finns det dom som inte håller med. Jag hart ridit barbacka helt sen 2005.Hmm tycker nog dom flesta equi's säger att det är skadligt i längden att rida barbacka pga det inte fördelar vikten som en väl passande sadel med träbom och ullstoppning gör. Men det kanske är nya bud nu? Jag är inte så modern...
Att hästen inte rör sig lika bra med sadel beror antingen på sadeln och/eller en obalanserad ryttare som drar hästen i munnen och därmed hämmar gången....och det ska inte mkt till. Jag tycker man sitter väldigt avslappnat barbacka och det gäller att hitta en sadel där man känner lite likadant så att inte sadeln sätter en i en onaturlig position som skapar spänning i kroppen (vilket väldigt många sadlar gör tyvärr) Hittar man det och har en bra egenbalans och kroppskontroll ska det vara minimal skillnad.
Jämför bara skillnaden när man rider lätt i ett friskt tempo och sedan sätter sig ner, 99% stryper då hästens rörelser genom kroppen
Att ryttare kan sitta olika beroende på om de har sadel eller inte kan jag förstå, men på vilket vis påverkas hovarna av att man sadlar av/byter sadel på hästen? Ja i det långa loppet kan det påverka men knappast momentant.Det är så mycket mer än sadeln, allt från hovar till för mycket svank på ryttaren.
Vild gissning, men kanske menar @ptr att hur hästens hovar mår påverkar hur hästen är att rida?Att ryttare kan sitta olika beroende på om de har sadel eller inte kan jag förstå, men på vilket vis påverkas hovarna av att man sadlar av/byter sadel på hästen? Ja i det långa loppet kan det påverka men knappast momentant.
Sitter man sämre i sadeln än barbacka eller hästen bär upp en bättre utan sadeln än med så är det problem med sadeln i vilket fall som helst och det i synnerhet om det är skillnad mellan olika sadlar. Sedan kan hästen ha en mängd andra problem också både med kroppen och ryttaren dessutom. Nu utgår jag från att hästen är normalfrisk och inga uppenbara hälsoproblem eller gravt felverkade hovar och att ryttaren är van att rida i sadel..Tvärtom. Med en hovvinkel så använder hästen sin rörelsegeometri på ett visst sätt vilket ger olika förutsättningar för sadel att ligga bra.
I andra änden,tex. om jag som ryttare är stel och putar ut häcken och får för mycket svankrygg kan det med påverka hur jag sitter i sadeln, vilket med påverkar hur bekvämt jag som ryttare tillsammans med sadeln ligger på hästen (det där blev lite konstigt men ni förstår nog hur jag menar). Utan sadel tippar vi runt mer och påverkar inte lika mycket samt att vi kanske just där och då sitter på ett bättre sätt.
Så precis som KrullTroll valde att tolka inlägget menar jag.
Leta lite i alla möjliga ändar, ändra det som går och se om det blev bättre eller sämre.