När har en häst fällt vinterpälsen helt?

Petratetra

Trådstartare
Hej alla, har kanske en liten smådum fråga, men jag började fundera i stallet häromdan, och kring vilket datum brukar hästen ha tappat all sin vinterpäls? :)

Sv: När har en häst fällt vinterpälsen helt?

Finns inte en möjlighet att säga något datum då det är extremt individuellt.. Vissa börjar fälla tidigt andra sent, vissa fäller länge, andra fäller allt på en gång och vissa fäller inte alls..

Min vallack brukar börja fälla i januari och fäller i etapper (han är dock helklippt så det är bara benen det gäller), nu har han fått ett ryck så han har nog fällt om ett par veckor.
Ungstoet har massor av päls kvar medans den gamla märren är i princip helt avfälld. Shettisvallacken brukar ha fällt klart sommarpälsen nån gång i juli och veckan efter börjar han sätta vinterpäls ;)

Tjaa...som det dröslar nu tror man att hästen snart blir hårlös! :rofl:
Men här nere i södra Sverige så brukar dom ha fällt färdigt omkring, ja när är det nu?
Till midsommar är då vinterpälsen deffenetivt borta iaf!!

Min pålle är så gott som klar! Härligt! Sommarpälsen är blank och fin!

Otroligt olika. Älskad ponny jag haft fällde klart efter midsommar och började sätta ny i augusti... Så var inte långa perioder vinterpälsfritt :)

det är, som många redan sagt, väldigt individuellt. båda våra hästar går utan täcke hela vintern så de har MYCKET päls som ska bort på våren :crazy: varmblodet släpper lite lite i taget (märks knappt att hon öht fäller) och håller på i flera månader innan all vinterpälsen är borta, oftast brukar hon vara klar i juni nån gång.. nordsvensken däremot släpper stora pälsbomben såhär i april/maj ungefär. för henne går pälsfällningen på bara ett par veckor :D

Otroligt olika. Älskad ponny jag haft fällde klart efter midsommar och började sätta ny i augusti... Så var inte långa perioder vinterpälsfritt :)

Samma här , fällde in i juli förra året och satte ny i aug. I år verkar det som det går lite snabbare, han får B-vit för första ggn på några år. Men det ska ju inte hjälpa säger dom som vet.

Samma här.
Börjar fälla i januari. Klar runt midsommar. Sätter ny päls sista veckan i juli...:D

Min ena är snart klar med sommarpälsen, medan den andra inte ens börjat fälla, så det är ganska svårt att säga när de "ska" vara klara. Har sprutat beviplex nu i alla fall och hoppas på en liten skjuts i rätt riktning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 768
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 037
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
907
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka